سه شنبه 24 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پاسخگويي مسئولان در قبال تخريب ميراث اصفهان، همشهری

بنيامين صدر

با انتشار خبر برخورد دستگاه غول آساي حفار مترو با پايه‌هاي سي‌وسه‌پل اصفهان نگراني دوستداران ميراث فرهنگي دوچندان شد تا جايي كه آنان با اعلام شكايت خواستار توقف اين پروژه شدند.

در همين حال ائتلاف ملي حاميان ميراث اصفهان درباره‌ آسيب‌هاي احتمالي وارد شده به سي‌و‌سه‌پل بر اثر انحراف مسير تونل مترو بيانيه‌اي صادر كرد و خواستار آن شد كه عمليات مترو تا روشن شدن موضوع انحراف و آسيب‌هاي احتمالي متوقف شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در روزهاي اخير خبرهاي رسانه‌ها حكايت از انحراف مسير تونل متروي اصفهان در ضلع جنوبي پل تاريخي سي‌وسه‌پل داشت كه سبب وارد آمدن آسيب‌هاي جدي به فونداسيون رمپ جنوبي اين پل تاريخي شده است.

دستگاه حفار تونل مترو در اصفهان با انحراف از مسير اصلي خود در تونل شرقي خط شمال - جنوب مترو در اصفهان، با پي رمپ جنوبي سي‌و‌سه‌پل برخورد كرد اين در حالي است كه زعفراني، رئيس قطار شهري اصفهان در يك نشست مطبوعاتي پس از وقوع اين حادثه گفت:« به‌دليل نقص فني در دوربين دستگاه حفار در تونل شرقي كه در نامه شركت VMT آلمان نيز به آن اشاره شده؛ 35 تا 40 درجه از مسير اصلي منحرف شديم و در حال حاضر حفر اين تونل متوقف شده است».

او از تاييد كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي از عبور تونل مترو از زير زاينده رود خبر داد و بيان كرد: اين كار با نظارت كامل كارشناسان اين سازمان انجام مي‌گيرد. همچنين زعفراني در سخنانش تاكيد كرد كه هر حرف راستي را نمي‌زند ولي هيچ وقت دروغ نمي‌گويد.

اين در حالي است كه پيش از اين كارشناسان به نشست تا 8 سانتي‌متر به‌ويژه در محور چهارباغ هم اشاره كرده بودند. اعضاي شوراي شهر اصفهان هم تابستان سال گذشته مدام از عبور تونل مترو از زير خيابان چهارباغ عباسي اظهار بي‌اطلاعي و حتي چندبار خبر عبور مترو از زير اين خيابان تاريخي را تكذيب كردند.

اما اينكه مقصر كيست، براساس اظهار نظر رئيس قطار شهري اصفهان «انحراف تونل متروي اصفهان تقصير پيمانكار (شركت الموت) بوده و به اين ترتيب هزينه تغيير محل ايستگاه مترو كه اكنون بايد جاي آن عوض شود نيز به‌عهده اين شركت است.»

در بيانيه ائتلاف ملي حاميان اصفهان آمده است كه با توجه به اينكه اخبار منتشرشده و انحراف تونل مترو در كنار سي‌وسه پل، از سوي مديرعامل سازمان قطار شهري اصفهان در نشستي خبري مورد تأييد قرار گرفت، بسيار اميدوار و خوش‌بين بوديم تا دست كم در اين مرحله، مسئولان شهري تمام پنهان‌كاري‌ها و بي‌توجهي به‌نظر اهالي فن و دوستداران فرهنگ را كنار گذارند و براي يافتن راه حلي عاجل و عقلاني كه منفعتي جمعي و ملي را در پي داشته باشد، با استفاده از تمام ظرفيت‌ها و نيروهاي علاقه‌مند و فعال، نسبت به رفع يا به حداقل رساندن آسيب‌هاي احتمالي اقدام كنند؛

ولي در كمال ناباوري، گويا اين در همچنان بر همان پاشنه پيشين مي‌چرخد و دستگاه‌هاي متولي اين امر و در رأس آنها، شهرداري اصفهان با ايجاد جنگي رسانه‌اي، اصل مسئله را به حاشيه رانده است و آن را شايعه مي‌خوانند و دوستداران تاريخ و فرهنگ اين ديار كهن را متهم به شايعه‌پراكني مي‌كنند و آنان را بي‌آبرو مي‌خوانند!


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016