شنبه 29 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پل های تاريخی اصفهان در معرض خطر جدی، خشکسالی آفت سی و سه پل، مهر

اصفهان - خبرگزاری مهر: يک کارشناس مسائل تاريخی اصفهان گفت: تجربه نشان داده خشکسالی و خشکی رودخانه زاينده رود به پايه های پلهای تاريخی سی و سه پل و پل خواجو آسيب وارد می کند.
محمد حسين رياحی در گفتگو با خبرنگار مهر در اصفهان افزود: مصالح به کار رفته در پلهای تاريخی اصفهان به گونه ای است که اين بناها در مقابل رطوبت ايستادگی نمايد و به همين دليل همواره آب طلب می کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی ادامه داد: چنانچه استمرار آب در طول قرون گذشته هيچ آسيبی به اين پلها نرسانده و به طور کلی بافت پلها سازگاری و همزيستی مطلوبی با آب دارند.

رياحی با اشاره به مواد ساروجی به کار رفته در پلهای تاريخی اظهار داشت: اکنون کسانی که در ترميم پلهای تاريخی هستند نيز به اين مسئله اعتراف می کنند که مواد به کار رفته در پلهای تاريخی اصفهان از جنسی است که وجود آب نمی تواند آسيبی به پايه های پل برساند اما بی آبی برای آنها مضر است.

اين عضو مرکز پژوهش مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل اصفهان با اشاره به اينکه سی و سه پل و پل خواجو پيش از انقلاب اسلامی محل تردد و عبور مرور خودروها بوده و از مقاومت بالايی برخوردار است، گفت: آسيبهای وارده بر پيکره اين پلهای باستانی مربوط به دوره خشکسالی است و در اين دوره آسيب بشتر از ساير دوره هاست.

رياحی پيرامون معماری اين پلهای تاريخی نيز خاطر نشان کرد: به روايت از مردم در سال ۱۳۳۳ اصفهان شاهد بارش يک ماهه بود که اين امر سبب شد اکثر ساختمانهای اطراف زاينده رود ويران و تخريب شود اما پايه های اين پلها حتی در مقابل اين بارشها نيز هيچ آسيبی نديد.

وی ابراز اميدواری کرد: بارشهای جوی به گونه ای ادامه يابند که زاينده رود مانند گذشته پرخروش شود و به حفاظت از پلها نيز کمک شود.





















Copyright: gooya.com 2016