یکشنبه 3 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اتفاق خودش مي افتد - مخالفت ها و حمايت هاي کليسا از آثار جهاني، اعتماد


بحث مخالفت جوامع مذهبي نسبت به آثار و کتاب هاي هنري بحثي هميشگي است و همواره اين تفاوت نگاه به مذهب خود را نشان مي دهد. اين بار نوبت به جامعه مسيحيت کشور پرتغال رسيده تا به تازه ترين رمان ژوزه ساراماگو «قابيل» که با لحن طنز نوشته شده، اعتراض کنند. ژوزه ساراماگو در اين زمينه سابقه دار است و حدود 17 سال پيش که رمان «انجيل به روايت مسيح» را نوشت موجب خشم واتيکان نسبت به خود شد. به گزارش آسوشيتدپرس «مانوئل مارويائو» سخنگوي کليساهاي پرتغال، رمان تازه ساراماگو را حاوي تبليغات عليه آموزه هاي مسيحيت دانست.

اين نگاه در اکثر آثار ساراماگو درباره مسيحيت وجود دارد و او در رمان ها و مقالاتش به اين نکته ها اشاره مي کند. به گزارش فارس ساراماگو در مراسم رونمايي از آخرين کتابش گفته است؛«در انجيل آموزه هاي غلطي هست که تاثير بزرگي بر فرهنگ و شيوه زندگي ما داشته است. بدون انجيل شايد ما آدم هاي ديگري مي بوديم. شايد آدم هايي بهتر.» او البته خوشبينانه گفته است؛ «بعيد مي دانم رمانم با مخالفت کليسا روبه رو شود چون کاتوليک ها انجيل را نمي خوانند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اما اين نگاه او اين بار هم با مخالفت کليسا روبه رو شد و اعتراض آنها آغاز شد. دولتمردان کشور پرتغال بار قبل به گونه يي با ساراماگو رفتار کردند که او از اين کشور رفت و در لانسارت جزاير قناري مستقر شد. اما از نظر ادبي اسم او در سال 92 از بين نامزدهاي جايزه ادبي اروپا حذف شد و حتي موقعي که در سال 1998 جايزه نوبل ادبيات را دريافت کرد بار ديگر با اعتراض واتيکان و کليسا روبه رو شد. البته همچنان معروف ترين مخالفت کليسا با آثار سينمايي به فيلم «جونو» و فيلم «رمز داوينچي» بازمي گردد. اين فيلم هنگامي که قرار بود ساخته شود توانست نظر بسياري از مردم را به کليساي روسلين در نزديکي ادينبورو جلب کند. بيش از 17 ميليون نفر اين کتاب «دن براون» را خوانده بودند و اين فيلم پس از ساخته شدن نيز با فروش 746 ميليون دلاري روبه رو شد. 15 مه قرار است قسمت دوم اين فيلم با عنوان «فرشتگان و شياطين» (رمز داوينچي 2) اکران شود. گفته مي شود کليساي کاتوليک خود را آماده مبارزه با اين فيلم مي کند، هرچند برخي اعتقاد دارند مخالفت کليساي کاتوليک در سال 2006 باعث شد مردم بيشتر براي ديدن فيلم مشتاق شوند. در حالي که کليسا خواسته بود مسوولان رسمي فيلم را توقيف کنند و مردم آن را تحريم کنند.

کليساي کاتوليک اعتقاد داشت اين فيلم ها يک پيام ضدکاتوليکي با خود دارد و ادعاهاي «دن براون» نويسنده کتاب «رمز داوينچي» دروغين و غلط است و فيلم سبب شده مردم اين باورها را قبول کنند.

در عين حال جايزه کليساي جهاني هر سال در جشنواره هاي جهاني اعطا مي شود؛ از جايزه يي که به فيلم «بيست» کاهاني در جشنواره کارلو وي واري داده شده است يا به کن لوچ در جشنواره کن. درباره فيلم بيست هيات داوران جايزه کليساي جهاني براي بهترين فيلم معنوي جشنواره، در بيانيه خود اعلام کرد؛ «فرهنگ و واقعيات روز ايران به شکلي برجسته در اين فيلم جالب توجه و معاصر به تصوير کشيده شده است.» يا اينکه مل گيبسون بازيگر شناخته شده هاليوودي دو سال قبل بود که 37 ميليون دلار صرف ساخت کليسا کرد. البته پس از گفتن سخنان مخالف يهوديان. اين کليسا با ظرفيت 400 صندلي متعلق به مسيحيان کاتوليک بوده که هم اکنون در تپه هاي شهر ماليبو، در نزديکي شهر لس آنجلس قرار دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016