سه شنبه 5 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زنگ تعطيلی مدارس در خفا به صدا در آمد‌ه‌است! اپيدمی انفلوآنزای نوع A در مراکز آموزشی، ايلنا

در يک هفته گذشته غايبان کلاس‌ها تقريبا دو برابر شده است به گفته شاهدان عينی در برخی از مناطق شهر تا ۱۵ نفر از يک کلاس غيبت داشته‌اند مسئله مورد بحث اين است که کلاسی با ۱۵ نفر غايب تشکيل می‌شود عملا تعطيل شده است.


ايلنا: با همه گير شدن آنفلوآنزای نوع A در ايران که از حال اپيدمی با شروع فصل سرما و بازگشايی مدارس، به حالت پاندمی در آمد، همه روزه بسياری از والدين با واژه آنفلوآنزا شب و روز می گذرانند و با ترس از آن کودکان خود را به مدرسه می فرستند، اما با اين حال به نظر می رسد، مسئولان نمی خواهند مرهمی کارآمد برای تسکين ترس های آنها معرفی کنند و اين والدين هستند که از رفتن کودکان خود به مدرسه جلوکيری می کنند و چشم به دهان برخی دوخته‌اند که به آنها بگويد نگران همکلاسی بيمار کودکانشان نباشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




کلاس‌های خالی از دانش‌آموز و معلمان بلاتکليف
به گزارش خبرنگار ايلنا، در يک هفته گذشته غايبان کلاس‌ها تقريبا دو برابر شده است به گفته شاهدان عينی در برخی از مناطق شهر تا ۱۵ نفر از يک کلاس غيبت داشته‌اند مسئله مورد بحث اين است که کلاسی با ۱۵ نفر غايب عملا تعطيل شده است. اين در حالی است که مسئولان اعلام کرده‌اند اگر تعداد غايبان از ۱۵درصد کلاس بيشتر باشد، کلاس بايد تعطيل باشد و البته معلم عملا نمی‌تواند در اين کلاس‌ کاری انجام دهد .
مديران اين مدارس به عنوان مسئولان می‌گويند برای تعطيلی کلاس درس و مدرسه احتياج به دستورالعمل وزارت بهداشت و آموزش و پرورش است اما مسئولان نيز می‌گويند اگر تعداد غايبان يک کلاس زياد باشد مدير موظف است کلاس را تعطيل کند، البته بايد اشاره کرد که در برخی از مدارس جنوب شهر چند کلاس درس تعطيل شده است که باتوجه به شواهدی که گفته شد، بايد کل دانش‌آموزان مبتلا شده باشند که مديرکلاس را تعطيل کرده باشد. با اين حال تعدادی از مديران مدرسه خود تصميم به تعطيلی مدارس گرفته‌اند.

دستورالعمل‌هايی فقط برای نصب در برد
به گفته نايب رييس انجمن پزشکان عمومی کشور موج دوم آنفلوآنزای نوع Aدر کشور هم‌زمان با ۱۵ روز پس از آغاز مدارس آغاز شده است و به دليل هم‌زمانی با فصل سرما و ترس ناشی از آن در ميان مردم، مراجعه بيماران به مطب پزشکان ۸۰ درصد افزايش يافته است.
نماينده سازمان جهانی بهداشت در حالی بر تعطيلی مدارس در ايران برای جلوگيری از شيوع آنفلوآنزای نوع A تاکيد دارد که مسئولان وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و برخی از نمايندگان مجلس کشور برای وارد نيامدن خسارت مالی و از بين نرفتن نظم اجتماعی با آن مخالفت می کنند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، تاکنون در جهان چهار هزار و ۵۰۰ نفر بر اثر آنفلوآنزای نوع A جان خود را از دست داده‌اند که کمترين ميزان شيوع آن در منطقه خاورميانه و آفريقا بوده به طوری که در ايران تاکنون هزار و ۱۹۴ نفر به آنفلوآنزای نوع A مبتلا شده‌اند که ۱۶ نفر آنها فوت کرده‌اند.
وزارت بهداشت و درمان کشورمان نيز در اين ارتباط با وزارت آموزش و پرورش در زمينه آموزش دانش آموزان و معلمان، با سازمان زندانها برای کنترل و پيشگيری از شيوع آن در ميان زندانيان، با شهرداری تهران برا ی ضدعفونی کردن وسايل حمل و نقل عمومی اعم از مترو و اتوبوس و سازمان بهزيستی برای آمادگی مربيان مهدکودکها و گروههای پرخطر نظير سالمندان و کودکان استثنايی دستورالعمل هايی را صادر کرده است.
اما در عين حال اين بيماری با بازگشايی مدارس جنيه های ديگری به خود گرفت به طوريکه ضرورت تعطيلی کلاس در ايران هرچند با ابتلای ۱۵ درصدی دانش آموزان مطرح شد.

کلاس‌های قرنطينه‌ای که دردی را درمان نکرد
وزير بهداشت و درمان در همين مورد و در ابتدای بازگشايی مدارس به ايلنا از ايجاد کلاس‌های قرنطينه دانش‌آموزان مبتلا به آنفلوانزای نوع A در مدارس خبر داده و گفته بود: اين تصميم برای جداسازی دانش‌آموزان مبتلا يا مشکوک از ساير دانش‌آموزان اتخاذ شده است.البته اين کلاس‌های قرنطينه نه به معنای تخصصی آن بلکه تنها هدف از اين کار جداسازی دانش‌آموزان مبتلا از ساير دانش‌آموزان است.
اما با گذشت تنها دوهفته از آغاز کار مدارس و همزمانی آنفلوانزای نوع A با آنفلوانزای فصلی و نعطيلی تعدادی ازمدارس در برخی از استانها ، سناريوی نعطيلی کلاس و مدارس شکل ديگری به خود گرفت و مسئولان را بر آن داشت تا خسارات مالی احتمالی از آن را تخمين بزنند.

تعطيل نکردن مدارس تنها به دليل خسارت مالی
عضو کميته کشوری آنفلوآنزا خسارت ۳ ميلياردی به پايتخت را در پی تعطيلی مدارس هشدار جدی تلقی می‌کند وبه ايلنا می‌گويد: ‌تعطيلی مدارس فرم اجتماعی را بر هم می‌زند،‌چنانچه تعطيلی مدارس در کشور مطرح شود لطمه زيادی به جامعه وارد می‌شود به طوری که اگر يک روز تعطيل شود باعث ترک ۱۶ درصدی والدين و شاغلان از کار می‌شود.
محمد سروش در پاسخ به اين موضوع که سلامتی دانش‌آموزان مهم‌تر از بيکاری چند روزه مردم است،‌ادامه می‌دهد: ‌به دليل هزينه‌هايی که تعطيلی مدارس در کشورهای ديگر به بار آورده نمی‌توان به راحتی نسبت به آن اقدام کرد بلکه بايد با جايگزينی افراد در مشاغل، چرخه کار را متوقف نکرداما با اين وجود ستاد مقابله با آنفلوانزای A در شهرستان‌ها نسبت به بسته‌ شدن کلاس‌ها يا مدرسه تصميم‌گيری می‌کند و اين طور نيست که مدير مدرسه به دلخواه خود اقدام به تعطيلی کند.
عضو کميته کشوری آنفلوانزای نوع A گفته بود: اگر معلمی به اين ويروس مبتلا شود بايد معلم ديگری جايگزين آن شود و تعطيلی کلاس معنی ندارد. در حالی که نماينده سازمان جهانی بهداشت در جلسه ای با مسئولان ايرانی متذکر شده برخی از کشورهای جهان اعلام کرده‌اند که تا ماه آينده ۳۰درصد جمعيت آنها به آنفلوآنزای نوع A مبتلا می‌شوند بنابراين برای جلوگيری از شيوع اين بيماری اگر لازم شود بايد اقداماتی مانند تعطيلی مدارس نيز انجام می‌شود.

طرح معلق شدن کلاس‌های درس در وزارت بهداشت
فارغ از انتقادات وارده به رسانه ها مبنی بر ايجاد ترس مصنوعی در مردم، به نظر می رسد که چندی پيش معلق شدن کلاس‌های درس در وزارت بهداشت مطرح شده بود به طوريکه رئيس مرکز مديريت بيماريهای واگير وزارت بهداشت به اولياء دانش‌آموزان و مدارس اکيداً توصيه کرد که دانش‌آموزانی که دارای تب و علائم بيماری آنفلوانزا هستند به هيچ عنوان به مدرسه نروند.وبا اشاره به اين که طی هفته های اخيرافزايش موارد ابتلا به بيماری آنفلوانزا در ميان دانش‌آموزان ديده شده است، دانش‌آموزان در صورت ابتلا به بيماری آنفلوانزا تا زمان بهبودی کامل و اجازه از پزشک به هيچ عنوان نبايد به مدرسه بروند. به نظر می‌رسد وزارت بهداشت علی‌رغم توصيه‌های اکيدی که به نرفتن دانش آموزان مبتلا به هرگونه علائم آنفلوانزا داشته و اعلام می‌کند که چنانچه در هر کلاس ۱۵ درصد دانش آموزان ميتلا شدند به مدرسه نيايند، اما زنگ نعطيلی مدارس در خفا زده شده است چراکه هم اکنون بسياری از کلاس های درس به طور چشمگيری با کاهش دانش آموزان مواجه شده اند. هرچند مسولان بازهم در مورد آن سکوت می‌کنند.

گزارش: مرضيه سعادت


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016