یکشنبه 17 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتراض رضا رئيسي به استفاده‌ي بدون اجازه از رمانش در راديو، ايسنا

رضا رئيسي نسبت به آن‌چه استفاده‌ي بدون اجازه از رمان «كبوتر و قلب سنگي» در صدا و سيما خواند، اعتراض كرد.

اين داستان‌نويس به خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: به طور اتفاقي در سايت شبكه‌ي جهاني صداي آشنا در تاريخ ‌٢٦/٠٧/٨٨، خبر تهيه‌ي يك نمايش‌نامه‌ي راديويي را با استفاده از رمان «كبوتر و قلب سنگي» كه يكي از كارهاي خاصم است، ديدم. در اين خبر اعلام شده بود كه اين كار از شبكه‌هاي ماهواره‌يي كانال‌هاي شبكه‌ي صداي آشنا براي اروپا، آمريكا، آسيا و اقيانوسيه پخش مي‌شود و حتا ساعت‌هاي پخش برنامه را هم نوشته بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




او افزود: براي من جالب است كه در پايين همين سايت نوشته‌اند: «كليه‌ي حقوق اين سايت متعلق به شبكه‌ي جهاني صداي آشناست و هرگونه سوءاستفاده‌ از آن پيگرد قانوني دارد». دفعه‌ي اول‌شان نيست كه اين ‌كار را مي‌كنند. پيش‌تر هم براي كتاب «اسير شماره‌ي ‌٠٣٣٩» همين اتفاق افتاد و از آن نمايشي راديويي درست كردند، بدون اين‌كه هيچ‌گونه حقوقي اعم از مادي يا معنوي براي نويسنده درنظر گرفته شود.

رئيسي در ادامه عنوان كرد: مدير شبكه‌ي يادشده‌ به من مي‌گويد، بياييد مشكل را فرهنگي حل كنيم. طبيعي است وقتي قانون كپي‌رايت رعايت نمي‌شود، اين مسائل هم امري عادي مي‌شود. بعد وقتي برنامه‌اي هم براي شبكه‌هاي خارج از كشور به اين شكل تهيه مي‌شود، اگر مخاطبان از اين قضيه (رعايت ‌نكردن حق مؤلف) آگاه باشند، برداشت‌شان چيست؟ اگر من فيلمي را از صدا ‌و سيما بردارم يا از هر يك از توليدات آن‌ها به هر نحوي استفاده كنم، به اين سادگي از من نمي‌گذرند. اما در حال حاضر، نه تنها به من اطلاع نداده‌اند، حتما در آن متن براي نمايش‌ راديويي دخل‌ و تصرف هم كرده‌اند و اين را جدا از اين‌كه حقوق مادي و معنوي من به عنوان نويسنده ناديده گرفته شده است، يك نوع توهين به نويسندگان مي‌دانم. آن وقت من با چه اعتباري بايد بنويسم؟ همواره بايد مراقب باشم كه آن‌چه مي‌نويسم، به يغما نرود.

او همچنين گفت: صدا ‌و سيما از يك طرف مرا در ليست مغضوبين مي‌گذارد؛ ليستي كه اسامي تعدادي از هنرمندان و اهالي قلم را در آن به عنوان ممنوع‌التصوير و ممنوع‌الكار در صدا و سيما اعلام مي‌كنند و از طرفي نمي‌دانم چطور به خود اجازه مي‌دهد متني را كه مدت‌ها شب و روز ‌براي آن زحمت كشيده‌ام، به نفع خود مصادره كند و توليدات خود را با اين كارها پيش‌ ببرد؟ آن‌ها كه ادعاي حركت فرهنگي دارند، چطور مي‌توانند اين سرقت ادبي را توجيه كنند؟

رئيسي در پايان متذكر شد: شخصا پي‌گير مسأله‌ي حقوقي كار هستم و صدا‌ و سيما بايد پاسخ‌گوي عملكرد خودش باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016