یکشنبه 17 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فعلا در نانوايي‌ها؛ از بربري ‌٦٠٠ توماني تا سنگك ‌٢ هزار توماني!، ايسنا

پس از اعلام نرخ‌هاي جديد نان‌هاي سنتي، هرچند افزايشي در قيمت‌ اين نان‌ها لحاظ شد اما شواهد نشان مي‌دهد اين افزايش بيش از ميزان اعلام شده است. در اين شرايط در حالي كه مثلا نان‌ سنتي سنگك در برخي نقاط تهران تا قيمت دو هزار تومان هم به دست مردم مي‌رسد، هنوز خبري از برخورد قاطع با متخلفان نيست و يك مقام مسئول وزارت بازرگاني نيز اعلام كرده كه پس از اعلام نرخ نهايي اين نان‌ها توسط كارشناسان در حوزه‌هاي تخصصي، با افزايش قيمت خارج از عرف كارشناسي برخورد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، روزگاري شايد وجود نان به جاي برنج بر سر سفره‌ها باعث كسر شان خانواده ميزبان در مقابل ميهمان بود. آن زمان تصور خيلي‌ها اين بود كه برنج براي خانواده‌هاي با وضعيت معيشتي بهتر است و تنها نان‌هاي سنتي با قيمت‌هاي ارزان‌شان مي‌توانستند سفره‌هاي خانواده‌هاي با بضاعت كمتر را پر كنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اما اين روزها ديگر شرايط فرق كرده، ديگر نان دو هزار توماني در مقابل برنج‌هاي با قيمت كمتر از دو هزار تومان به دست مردم مي‌رسد و انگار ديگر وجود نان بر سر سفره‌ها نشان از وضعيت معيشت مناسب خانواده‌ها دارد!

البته اگر نان آن‌قدر كيفيت داشته باشد كه بتواند خود مانند يك وعده غذايي عمل كند و يا حتي ديگر اضافات و دور ريز نداشته باشد خريد با قيمت بالا را مي‌توان توجيه كرد اما اگر قيمت بالا برود ولي كيفيت همان باشد چه خواهد شد؟

* قيمت‌هاي اعلام شده كجا و واقعيت كجا؟

از سه نوع نان سنتي بربري،‌ سنگك و لواش، براي دو نوع آن مدتي پيش نرخ‌هاي جديدي اعلام شد كه با وجود اين، مشاهدات در سطح شهر تهران نشان مي‌دهد اين افزايش خيلي بيشتر از آنچه اعلام شده است.

اعلام اين نرخ‌ها نيز به گفته خيلي از مقامات وزارت بازرگاني برعهده استانداري تهران است كه البته استانداري نيز چند روز قبل اين كار را انجام و نرخ‌هاي جديدي را اعلام كرد.

به گفته معاون برنامه‌ريزي استانداري تهران كه خبر از افزايش قيمت 50 درصدي نان لواش مي‌داد، در بخش نان سنگك نه تنها افزايش قيمتي نداشته بلكه حتي قيمت آن كاهش نيز داشته است.

وي در اين مورد اعلام كرده بود: «نان سنگك از 450 تا 500 گرم به 800 گرم افزايش يافته ولي قيمت آن از 200 تومان به 175 تومان كاهش يافته است.»

كيارشي همچنين در مورد نانوايي‌هاي آزاد‌پز اعلام كرده بود: «اين نانوايي‌ها با آرد آزاد و غير يارانه‌اي به قيمت 400 تومان و با قيمت آزاد به متقاضياني كه مايلند نان را با كيفيت برتري دريافت كنند عرضه مي‌كند.» با وجود اين، در همان گفته‌هاي او عنوان شده كه نان سنگك در نانوايي‌هاي آزادپز در شهر تهران 500 تومان به مردم عرضه مي‌شود.

اين سخنان او بيان كننده اين است كه قيمت هر نان سنگك با آرد يارانه‌اي بايد 175 تومان و با آرد آزاد 400 يا 500 تومان باشد اما آيا واقعا در سطح شهر قيمت‌ها همين است؟

نان سنگك در مناطقي مانند شهرك غرب دو هزار تومان، پاسداران(اطراف ميدان هروي) هزار تومان و سعادت آباد 700 تومان است كه به طور قطع نشان‌دهنده تخلف در برخي نانوايي‌هاي آزادپز است. اما اين تخلف تنها در اين نانوايي‌ها نيست،‌ بلكه در نانوايي‌هاي با آرد يارانه‌اي نيز به چشم مي‌خورد. در برخي از اين نانوايي‌ها كه قبل از اين نان سنگك با قيمت 200 تومان عرضه مي‌شد با اعلام نرخ جديد، ديگر اين قيمت كاهش نيافته است.

نانوايي‌هايي در خيابان‌هاي وليعصر(بالاتر از چهارراه مختاري)، شريعتي(خيابان مروي) و حوالي انقلاب از جمله اين نانوايي‌ها هستند.

جداي از اين، نانوايي‌هايي در اطراف خيابان پيروزي و شهرك اميد نيز قيمت نان سنگك با آرد يارانه‌اي را افزايش داده و با قيمت به ترتيب 250 و 350 تومان عرضه مي‌كنند. البته در نانوايي در بيست متري جواديه نيز اين نان سنگك با كيفيتي كمي پايين‌تر با قيمت 150 تومان به دست مردم مي‌رسد.


* نان لواش با نوسان كمتر

در بخش نان‌ لواش نيز كه معاون استانداري تهران اعلام كرده بود، در قبال افزايش 80 درصدي كيفيت اين نان50 درصد بر قيمت آن افزوده شده و از 20 تومان به 30 تومان رسيده، وضعيت حداقل از نان سنگك بهتر است.

نان لواش در ابتداي كارگر جنوبي، 20 متري جواديه، خيابان شريعتي، سعادت‌آباد و شهرك اميد با همان نرخ اعلام شده 30 تومان به دست مردم ‌مي‌رسد. البته تخلف‌هايي هم در دو نانوايي يكي در اطراف سه راه ضرابخانه و ديگري در محله عبدل‌آباد صورت مي‌گيرد كه در اولي 35 و در ديگري33 تومان به فروش ‌مي‌رسد.


* بربري؛ بي‌قيمت

نان بربري نيز تنها نان سنتي است كه معاون استانداري تهران خبري در مورد قيمت آن نداد و از مشاهدات در سطح شهر نيز نمي‌توان به قيمت واحدي در مورد آن رسيد.

نان بربري در چهار راه مختاري، خيابان‌هاي آذربايجان و شريعتي و محله عبدل‌آباد با قيمت150 تومان و در نهرفيروزآباد جواديه و پاسداران200 تومان، سعادت‌آباد250 تومان، شهرك غرب 300 تومان، شهرك اميد 500 تومان و اطراف ميدان كتابي 600 تومان به دست مردم مي‌رسد.


* برخورد با افزايش قيمت خارج از عرف كارشناسي

اين مسئله قيمت نان‌هاي سنتي و به‌خصوص عرضه نان سنگك دو هزار توماني بحثي است كه در نشست اخير معاون وزير بازرگاني (رييس سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان) از سوي خبرنگاران مطرح شد و معاون وزير معاون بازرسي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان را مامور پيگيري اين امر كرد.

جواد تقوي، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايسنا در اين مورد گفت: «هرچند دوستان قيمت‌ها را اعلام كردند اما اين قيمت‌ها بر مبناي آرد مصرفي، وزن نان و اضافاتي كه به آن مي‌شود، است.»

معاون سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان ادامه داد: «آنچه ما و كارشناسان از منظر نظارتي برعهده داريم اين است كه آن آناليز را بازنگري كنيم و اگر جايي از اين آناليز دچار اشكال و افزايش قيمت خارج از عرف كارشناسي است با آن برخورد شود.»

تقوي تصريح كرد: «اين براي هم نان سنتي يارانه‌اي و هم نان غيريارانه‌اي حادث خواهد شد.»

به گفته معاون سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان در واقع جايگاه نظارتي اين سازمان اين است كه قيمت‌ها را كنترل كند و اگر تخلفي را مشاهده كرد با آن برخورد شود.

وي در پايان يادآور شد: «هم‌اكنون در حوزه كارشناسي و در حوزه‌هاي تخصصي اين كار كارشناسي را انجام مي‌دهند و بزودي حتما نرخ نهايي را اعلام مي‌كنند.»

اين سخنان نيز به منزله آن است كه هرگونه برخورد با گران‌فروشي توسط مسئولان وزارت بازرگاني در نان‌هاي سنتي كه ديگر دو هفته‌اي از زمان اعلام رسمي اين افزايش و به تبع آن شروع افزايش‌هاي بيشتر از نرخ اعلام شده مي‌گذرد در انتظار نهايي شدن كار كارشناسي متخصصان اين وزارت‌خانه است و معلوم نيست كه مابه‌التفاوت اين نرخ‌ها با نرخ‌هايي كه اعلام خواهند شد به جيب مردم بازمي‌گردد يا نه؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016