جمعه 2 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اشيای مخازن موزه‌ ملي ايران سامان‌دهي مي‌شود، همشهری

شياي تاريخي ـ فرهنگي قرارگرفته در مخزن و ويترين‌هاي موزه ملي ايران در قالب دو پروژه‌ اشياي ثبت‌شده و ثبت‌نشده در فهرست آثار ملي در دست سامان‌دهي است

مدير موزه‌ي ملي ايران در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار داشت: سامان‌دهي اشياي تاريخي ـ فرهنگي قرارگرفته در موزه و مخازن آن، يكي از دغدغه‌هاي اصلي موزه‌ي ملي ايران و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است. به همين دليل، دو پروژه‌ي شبكه‌ي جامع ره‌گيري اموال فرهنگي ـ تاريخي كشور (جام) كه در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده‌اند و اشياي تاريخي ـ فرهنگي اين موزه كه در فهرست آثار ثبت نشده، درحال سامان‌دهي‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




محمدرضا مهر‌انديش در توضيح پروژه‌ي شبكه‌ي جامع ره‌گيري اموال فرهنگي ـ تاريخي كشور، بيان كرد: اين شبكه با بهره‌گيري از دانش و فن‌آوري روز دنيا و همكاري بخش انفورماتيك سازمان كليد خورد و موزه‌ي ملي ايران به‌عنوان پايلوت اين پروژه انتخاب شد.

او اين پروژه را در سه مرحله‌ درحال انجام دانست و با بيان اين‌كه تاكنون دو مرحله‌ي آن به‌پايان رسيده است، گفت: مهم‌ترين كار ما براي سامان‌دهي اشيا و اموال فرهنگي ـ تاريخي ايران كه در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده‌اند، بازسازي، نوسازي و مدل‌سازي اين اشياست كه در كنار يكديگر انجام مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه حدود 100هزار شيء ثبت‌شده در موزه‌ي ملي ايران تاكنون داراي شناسنامه‌ي ديجيتالي شده‌اند، هدف از سامان‌دهي و شناسنامه‌دار كردن اشياي ثبت‌شده در موزه‌ي ملي ايران را دسترسي آسان‌تر پژوهش‌گران به اطلاعات موجود درباره‌ي اين اشيا دانست.

او مرحله‌ي سوم اين پروژه را شامل ويرايش اطلاعات تهيه‌شده دانست و افزود: اين پروژه را به‌گونه‌اي مي‌توان به عنوان كارت شناسايي ملي اموال موزه‌يي نام‌گذاري كرد.

به گفته‌ي مهرانديش، اين پروژه با مديريت اداره كل موزه‌ها و همراهي شوراي راهبردي فن‌آوري و اطلاعات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، يك شركت خصوصي و پژوهشكده‌ي تكنولوژي جهاد دانشگاهي دانشگاه صنعتي شريف درحال انجام است.

مدير موزه‌ ملي ايران در توضيح پروژه‌ي سامان‌دهي اشياي ثبت‌شده در فهرست آثار ملي كه در مخازن موزه‌ي ملي ايران قرار دارند، اظهار داشت: در اسفند‌ماه 1386 كارگروه سامان‌دهي اشياي ثبت‌نشده‌ي موزه‌ي ملي ايران با هدف بررسي، طبقه‌بندي و ثبت اوليه‌ي اين آثار تشكيل شد. در بررسي‌هاي نخستين، حدود 1600 كارتن شيء از انبارهاي موزه به‌دست آمدند كه سامان‌دهي نشده بودند و در شرايط مطلوبي هم نبودند.

مهرانديش بيان كرد: اطلاعات مربوط به اين اشيا پس از تفكيك و طبقه‌بندي ثبت شد. هم‌چنين در اين كار‌گروه، مسؤوليت‌هايي از نظر تجهيز انبار و امكانات مطرح بودند كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در دوسال گذشته از نظر سخت‌افزاري و نرم‌افزاري كاري كرد تا پروژه با سهولت بيش‌تري پيش رود.

وي اين پروژه را پروژه‌اي دست كم 10ساله دانست و ادامه داد: اشياي موجود در كارتن‌ها شايد حدود 30 تا40 سال بود كه باز‌ نشده بودند و با توجه به وجود تعدادي از اشياي بررسي و سامان‌دهي‌نشده در نزد امين اموال‌هاي موزه، تخمين زده‌ايم كه حدود 550هزار شيء در موزه‌ي ملي ايران و مخازن آن وجود داشته باشند كه فقط حدود نيم درصد آن‌ها، يعني 2350 شيء در معرض ديد قرار گرفته‌اند.

او با تأكيد بر قابليت به نمايش درآمدن حدود 70 درصد اين اشيا در موزه‌ي ملي ايران، يكي از مشكلات اين موزه را محدوديت فضا براي نمايش اشيا ارزيابي و اظهار كرد: چند سال است كه به اين مشكل اشاره مي‌شود. اگر بخواهيم گزيده‌اي را از اشيايي كه قابليت نمايش در موزه را دارند، در سالن و در معرض ديد بگذاريم، به فضايي 20 برابر فضاي كنوني نياز داريم.

رئيس موزه‌ي ملي ايران در توضيح چگونگي پيشرفت اين پروژه، گفت: اين اشيا با توجه به محوطه‌ها و دوره‌هاي تاريخي بررسي و طبقه‌بندي و سپس براي ثبت اوليه آماده مي‌شوند. تاكنون چهارهزار شيء براي ثبت اوليه آماده شده‌اند.

وي سفالي از دوره‌ي پيش از تاريخ، پايه‌ي چوبي يك صندلي كه به‌نظر مي‌رسد، نخستين پايه‌ي چوبي صندلي در تاريخ ايران باشد و دو پيكرك مربوط به دوره‌ي ايلامي را از آثار قابل توجهي دانست كه در بررسي اشياي تاريخي ـ فرهنگي ثبت‌نشده در فهرست آثار ملي در مخازن موزه‌ي ملي پيدا شدند.

مهرانديش اضافه كرد: پروژه‌ي شبكه‌ي جامع ره‌گيري اموال فرهنگي ـ تاريخي كشور از سال 1387 در موزه‌ي ملي آغاز شده و تا هفته‌ي ميراث فرهنگي سال آينده به‌پايان مي‌رسد. هم‌چنين پروژه‌ي سامان‌دهي اشياي تاريخي ـ فرهنگي ثبت‌نشده در فهرست آثار ملي از اسفند‌ 1386 آغاز به كار كرده است و تكميل آن دست كم تا 10سال ادامه خواهد داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016