یکشنبه 11 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شايد نقش جهان از فهرست يونسكو حذف شود، همشهری

موضوع ‌تخريب نكردن طبقه فوقاني برج جهان نما در اصفهان و احتمال حذف ميدان نقش جهان از فهرست آثار ثبت شده در يونسكو با اظهارات مسئولان اصفهاني بالا گرفته است.

به گزارش مهر، ارتفاع برج جهان‌نما كه در حاشيه يكي از خيابان‌هاي اطراف ميدان امام اصفهان (نقش جهان) قرار گرفته ازجمله موضوعاتي است كه در چند سال اخير توجه يونسكو را به‌خود جلب كرده است.

چنان‌كه ‌آنان درخصوص تخريب چند طبقه فوقاني اين بناي تاريخي به ايران هشدار دادند و در نهايت در سال 2004، مصوب شد 12 متر از شرق و 24 متر از غرب اين ساختمان تخريب شود كه با پيگيري‌هاي به‌عمل آمده اين مصوبه به 4 طبقه ختم به خير شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اين در حالي است كه تا‌كنون شهرداري اصفهان 3 طبقه از اين برج را تخريب كرده و اعتقاد دارد اكنون جهان‌نما ديگر مشكلي ندارد و علاوه بر آن سازمان ميراث فرهنگي بايد در صورت تمايل براي تخريب آن مبلغي را به شهرداري پرداخت كند و پس از تملك طبقه، اقدام به تخريب آن كند.

چند روز پيش طي اقدامي معاون سازمان ميراث فرهنگي و استانداري اصفهان به‌طور رسمي خبر از تخريب ديگر طبقه برج جهان‌نما دادند اما اكنون پس از گذشت چند روز از اين موضوع، اتفاقي نيفتاده و به‌نظر مي‌رسد بايد با تدبير بيشتري در راستاي حراست و حمايت از بناهاي تاريخي اصفهان اقدام شود.

رئيس شوراي شهر اصفهان در اين خصوص با اظهار بي‌اطلاعي از تخريب طبقه آخر برج جهان‌نما گفت: به هيچ عنوان اجازه نمي‌دهيم تعديلي صورت گيرد. عباس حاج‌رسولي‌ها ادامه داد: پروژه جهان‌نما مربوط به دوران قبل از شكل‌گيري شوراهاست و از طرف ديگر بر اين باور هستم كه تخريب يك طبقه ديگر از برج جهان نما حرفي شيطنت آميز است.رئيس شوراي اسلامي شهر اصفهان ادامه داد: شهرداري براي ساخت برج جهان نما پروانه داشته و اگر قرار است تخريبي صورت گيرد بايد هزينه آن پرداخت شود.

جهان‌نما بدون مجوز تخريب نمي‌شود

حاج‌رسولي‌ها همچنين خاطرنشان كرد: براي تخريب 2 طبقه از برج جهان‌نما قرار بود 3 ميليارد و 500 ميليون تومان از سوي سازمان ميراث فرهنگي به شهرداري اصفهان پرداخت شود كه بعد از تخريب تنها 500 ميليون تومان آن پرداخت شده و در حال حاضر ميراث فرهنگي 3 ميليارد تومان بدهكار است.

رئيس شوراي شهر اصفهان همچنين درخصوص تصميم ضرب‌الاجل يونسكو براي تخريب برج جهان‌نما خاطرنشان كرد: ما به يونسكو كاري نداريم و شايسته نيست كه آنها بخواهند ميدان نقش جهان را به سبب برج جهان نما از فهرست آثار جهاني حذف كنند.

شهردار اصفهان نيز درخصوص تعديل برج‌جهان نما گفت: ‌در حال حاضر نزديك به
3 ميليارد تومان به سبب تعديل 12 متر از برج جهان‌نما از ميراث فرهنگي طلب داريم و براي بقيه تعديل اين برج نيز بايد اين مبلغ پرداخت شود.

مرتضي سقائيان‌نژاد اظهار داشت: ‌پس از پرداخت اين هزينه موضوع در شوراي اسلامي مطرح و درصورت تصويب، شهرداري تابع مصوبه خواهد بود.وي همچنين يادآور شد: در حال حاضر دليلي براي تعديل ديده نمي‌شود و اين اقدامات تنها نوعي بهانه جويي است ولي با اين حال اگر شورا تصميم بگيرد جهان‌نما را كوتاه خواهيم كرد. اين در حالي است كه استاندار اصفهان درخصوص تعديل برج جهان‌نما بر اين باور است كه تعديل اين برج براساس مصوبه يونسكو بايد انجام شود.

عليرضا ذاكر اصفهاني در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درخصوص تعديل جهان نما گفت:‌‌ درخصوص برج جهان‌نما آنچه اتفاق افتاده باعث اشرافيت اين بنا بر ميدان امام شده و همين امر باعث شده كه درصورت تداوم اين موضوع ميدان امام از آثار يونسكو خارج شود.

ذاكر اصفهاني همچنين يادآور شد: ‌با تخريب برج جهان‌نما به‌دنبال اثبات حس‌نيت خود به محافل بين‌المللي هستيم و نبايد فراموش كنيم كه ايران يونسكو را به رسميت مي‌شناسد و علاقه‌مند به برقراري رابطه با آنها هستيم.

استاندار اصفهان با اشاره به اينكه موضوع تعديل برج جهان‌نما براساس دستور رئيس‌جمهور است، تصريح كرد:‌‌‌ اين موضوع و آنچه چند روز گذشته انجام شد نمادين نبود و يك حركت واقعي است.

در هر صورت انتظار مي‌رود تا با تصميم‌گيري بموقع و صحيح مسئولان شاهد حضور هميشگي ميدان امام اصفهان در فهرست آثار جهاني يونسكو باشيم و اقدامي انجام نشود كه ايران در اين زمينه به‌عنوان كشور تخطي‌كننده از مصوبه يونسكو به جهانيان معرفي شود.

بنا بر اطلاعات به‌دست آمده از اداره كل روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور، نتايج مربوط به بررسي اين موضوع پس از برگزاري جلسه به اطلاع رسانه‌ها و شهروندان خواهد رسيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016