دوشنبه 3 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بدحجابی؛ مشکلی فرهنگی است یا امنیتی؟، خبرآنلاین

اینطور که معلوم است با تمام اقداماتی که وزارت کشور به همراه نیروی انتظامی برای سامان دادن به وضعیت حجاب در خیابان ها انجام داده اند، اما باز هم این فعالیت ها نتوانسته اشت رضایت تعدادی از نمایندگان مجلس را جلب کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




الناز محمدی: سال 84 و پس از روی کارآمدن دولت نهم، شهروندان تهرانی و بعد از آن شهرستان‌ها، شاهد اضافه شدن تعداد زیادی ون سبزرنگ به خیابان‌های شهرشان بودند که تعداد زیادی از پلیس‌های زن و مرد را همراه خود آورده بودند تا به گفته فرماندهان نیروهای انتظامی، «امنیت را به آن‌ها هدیه کند». طرحی که «اسماعیل احمدی‌مقدم» فرماندهی نیروی انتظامی، در ابتدای اجرای آن از آن با نام «امنیت ناموسی» یادکرد و مدتی بعد نام این طرح به «امنیت ‏اجتماعی و اخلاقی» تغییر یافت. ‏ طرحی که در سال‌های 85 و86 هرروز وارد فازهای جدیدی شد و گستره وسیعی را دربرمی‌گرفت: از برخورد با زنان بدحجاب تا اعدام «اراذل و اوباشی» که از سوی نیروی انتظامی و مراجع قضایی به عنوان مخلان امنیت و نظم اجتماعی شناخته می‌شدند. این طرح بودجه زیادی را نیز به خود اختصاص داد به طوری که پس از آغاز دور تازه طرح نیروی انتظامی، معاون حقوقی و مجلس ناجا اعلام کرد که در سال جاری در راستای ‏دائمی کردن این طرح، بودجه‌ای بیش از ۱۰۳ میلیارد تومان به طرح ارتقای امنیت اجتماعی اختصاص خواهد ‏یافت. ‏

اما با اینکه حالا و بعد از گذشتن روزهای پرالتهاب پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، هنوز هم خبری از حضور گشت‌های ارشاد در خیابان‌ها نیست، فرماندهان نیروی انتظامی، همچنان بر اجرای تمام و کمال طرح امنیت اجتماعی، سخن می‌گویند. به طوری که چندی پیش، جانشین فرماندهی نیروی انتظامی‌ با بیان اینکه «طرح ارتقای امنیت اجتماعی تعطیل‌بردار نیست» گفت: «اجازه نمی‌دهیم جایی از کشورمان حیاط خلوت افراد بیگانه و فرصت‌طلب شود.»

وزارت کشور، حجاب و اعتراض نمایندگان
اما پس از اینکه در سال های اخیر، مسئولیت ساماندهی حجاب از حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد خارج شده و وزارت کشور متولی این امر است، اما اینطور که معلوم است با تمام اقداماتی این وزارت به همراه نیروی انتظامی برای سامان دادن به وضعیت حجاب در خیابان ها انجام داده اند، اما باز هم این فعالیت ها که در بسیاری از مراحل اجرای طرح های مختلف مربوط به آن، بیشتر امنیتی به نظر رسیده است تا فرهنگی، نتوانسته اشت رضایت تعدادی از نمایندگان مجلس را جلب کند. به طوری که بعد از اینکه معاون پارلمانی وزارت کشور در ارتباط با سئوال 10 نماینده زن مجلس از وزیر کشور درباره حجاب در جامعه گفت که معاونت اجتماعی وزارت کشور قرار است با نمایندگان جلسه‌ای در رابطه با طرح‌های وزارت کشور در خصوص طرح عفاف داشته باشد، اینطور که معلوم است این اظهارات نتوانسته است این نمایندگان را راضی کند و لاله افتخاری، عضو فراکسیون زنان مجلس گفته است: «حدود 40 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد مبحث مهم عفاف و حجاب سوالی از وزیر کشور دارند.»

افتخاری ادامه داد: «دراین مورد تلاش چندانی مشاهده نشد و ما چند بار هم پیگیر مسائل بودیم همکاران ما در مجلس شورای اسلامی در فراکسیون زنان ، ودیگر عزیزان پیگیر مسائل بودیم و مردم ما به شدت نسبت به این امر حساس هستند و این امر جز اصلی ترین مطالبات آنها قرار دارد. بر این اساس لازم دانستیم که سوالی از وزیر کشور صورت بگیرد خوب این سوال مطرح شد و هر سوالی که مطرح می شود می تواند بسیار راه گشا باشد.»

از طرف دیگر چند روز پیش، روابط عمومی وزارت کشور درباره تعطیلی طرح عفاف و حجاب توضیحاتی ارائه کرد. در این توضیح آمده است: «طی ابلاغ ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندان بر تداوم برنامه و وظایف سازمان ها و نهادها به ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مصوبه شورای فرهنگ عمومی کشور تاکید شد و گزارش اقدامات آنها نیز دریافت شده است.

به موازات آن برنامه جامعی برای آموزش و پرورش، دانشگاه ها، صدا و سیما و سایر نهادهای فرهنگی و دستگاه های اجرایی در دو بخش درون سازمان و برون سازمان تهیه شده که در آینده نزدیک اجرای هماهنگ آنها آغاز خواهد شد. دولت و ستاد صیانت هیچ گونه محدودیتی برای طرح امنیت اجتماعی ناجا ایجاد نکرده است، هر چند نظرات اصلاحی در کمیسیون های مشترک وجود داشته که هنوز نهایی و ابلاغ نشده است.» همانطور که در این توضیح آمده است وظیفه ساماندهی حجاب و صیانت از آن به عنوان امری مهم در حفظ عفت عمومی به عهده نهادهای فرهنگی گذاشته شده است؛ وظیفه ای که در قانون اساسی هم اشاره مسقیم به آن شده است.

وظایف وزارت کشور در حوزه حجاب
نظارت بر عملکرد و ارتباطات اقلیت‌های دینی از نظر فرهنگ و پوشش آنان و جلوگیری کردن از پوشش‌های نامناسب در اجتماع و تذکر دادن در مورد رعایت قوانین مربوط به حجاب به آنان، بررسی آسیب‌ها و معضلات اجتماعی با هدف افزایش ضریب امنیت اخلاقی جامعه، در شورای اجتماعی و تأمین استان‌ها به منظور تقویت فرهنگ عفاف، همکاری با قوه قضائیه جهت اجرای مؤثر طرح‌های گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه، توجیه، آموزش و نظارت بر چگونگی پوشش و حجاب اتباع بیگانه و الزام آنان به رعایت ضوابط عفاف و حجاب و... از جمله وظایف وزارت کشور در مورد حجاب در کشور است.

وزیر کشور علاوه بر ریاست شورای اجتماعی مسئولیت ریاست بر شورای امنیت کشور را هم بر عهده دارد. وزیر کشور همچنین به عنوان قائم‌مقام فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی، مقام مافوق ناجا محسوب می‌شود. از سوی دیگراستانداران در استانها بالاترین مقام مسئول هستند و ریاست شورای تامین که بالاترین نهاد امنیتی در استانها است بر عهده معاون امنیتی استاندار است و به همین دلیل است که اختیارات فوق به وزارت کشور محول شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016