چهارشنبه 5 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روز جهانی نوروز در سازمان ملل ثبت شد، ايران‌نامه

پس از چند سال تلاش پی‌گير ايرانيان و ايرانی‌تباران در سراسر جهان سرانجام جشن بزرگ نوروز همزمان با يکم فروردين ماه برابر با ۲۱ مارس به عنوان «روز جهانی نوروز» در مجمع عمومی سازمان ملل به رسميت شناخته شد. مجمع عمومی سازمان ملل سرانجام در روز ۴/۱۲/۸۸ قطعنامه «روز جهانی نوروز» را در چارچوب ماده ۴۹ دستور کار خود و تحت عنوان «فرهنگ صلح »به تصويب رسانيد و برای نخستين بار در تاريخ اين سازمان، نوروز ايرانی را به‌عنوان يک مناسبت بين‌المللی رسميت داد. اين قطعنامه که با همکاری مشترک کشورهای ايران، آذربايجان، افغانستان، تاجيکستان، ترکيه، ترکمنستان، قزاقستان و قرقيزستان آماده شده بود، مورد حمايت عمومی کشورهای عضو سازمان قرار گرفته و به اتفاق آراء به تصويب رسيد. قابل توجه است که سه کشور هند ، آلبانی و مقدونيه نيز در روز رای گيری به کشورهای تهيه کننده اين قطعنامه پيوستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در اين نشستِ مجمع عمومی سازمان ملل تاکيد شد: نوروز همچون زبان مشترک ميليون ها انسان در آسيا، شبه قاره هند، آسيای مرکزی، خاورميانه، قفقاز، بالکان، حوزه دريای سياه و بسياری از نقاط ديگر جهان در آمده است. امروز بيش از ۳۰۰ ميليون نفر نوروز را در سراسر جهان گرامی می‌دارند. بزرگداشت نوروز بزرگداشت ريشه‌ها، تاريخ و ارزش‌های تمدن‌های درخشان بشری است که در طول قرن‌ها ارزش‌های انسانی را منتقل ساخته اند. ترويج و پيشبرد فرهنگ زندگی سازگار با طبيعت يکی ديگر از جنبه های نوروز است که همسو با بسياری از اهداف سازمان ملل است.

اين قطعنامه در ۱۷ بند مقدماتی و ۵ بند اجرايی تنظيم شده است. بندهای اجرايی اين قطعنامه به شرح زير هستند:

۱- ۱- شناسايی اول فروردين ماه (۲۱ مارس) به عنوان روز بين المللی نوروز.

۲- ۲- استقبال از تلاش‌های کشورهايی که نوروز را گرامی می‌دارند در جهت حفظ و توسعه فرهنگ و سنت های نوروزی.

۳- ۳- تشويق ساير کشورها به آگاه سازی در مورد نوروز و سازماندهی مراسمی در بزرگداشت نوروز به طريق مقتضی.

۴- ۴- درخواست از کشورهايی که نوروز را گرامی می‌دارند برای پژوهش پيرامون تاريخ و سنت‌های نوروزی با هدف انتشار آگاهی در مورد ميراث نوروز در ميان جامعه بين المللی.

۵- ۵- دعوت از کشورهای علاقمند، نظام ملل متحد، کارگزاری‌های تخصصی ملل متحد بويژه يونسکو، صندوق‌ها و برنامه های ملل متحد، سازمانهای بين المللی و منطقه‌ای و سازمان‌های غير دولتی برای شرکت در مراسم نوروزی.

[متن انگليس گزارش مجمع عمومی سازمان ملل در مورد روز جهانی نوروز را می توانید با کليک اینجا بخوانید]


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016