یکشنبه 9 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کنسرت پر حاشيه خوان مارتين در تالار وزارت کشور، مهر

خوان مارتين نوازنده مشهور سبک فلامنکو اسپانيا در حالي جمعه شب در جريان اولين شب بيست و پنجمين جشنواره بين المللي موسيقي فجر در تالار وزارت کشور به روي صحنه رفت که برخي کاستي هاي اين برنامه سوال برانگيز بود.
به گزارش مهر، کنسرت خوان مارتين جمعه شب طبق برنامه اي که پس از نشست خبري بيست و پنجمين جشنواره موسيقي فجر اعلام شده بود از ساعت 21 آغاز شد تا بسياري از علاقمندان موسيقي فلامنکو از نزديک شاهد نوازندگي اين هنرمند باشند.

البته قيمت بالاي بليت هاي اين کنسرت که در طبقه همکف به 30 هزار تومان نيز مي رسيد آن هم در جشنواره اي که تداعي کننده پيروزي انقلاب 57 مردم ايران است و قرار بوده يکي از دستاوردهايش امکان دسترسي تمام اقشار جامعه (به خصوص قشر مستضعف) باشد جالب توجه بود. بسياري از دانشجويان و علاقمندان و خانواده هايي که تمايل به استفاده از اين برنامه را داشتند به دليل قيمت بالاي بليت ها از ديدن آن منصرف شدند. اين در حالي بود که اکثر صندلي هاي طبقه دوم تالار وزارت کشور نيز خالي مانده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




خوان مارتين; بدون مترجم

خوان مارتين در بخش هاي مختلف اين کنسرت پيش از اجراي هر قطعه چند جمله اي را با حاضران در سالن سخن مي گفت.

اما نکته جالب اينکه هيچ گونه مترجمي براي اين برنامه در نظر گرفته نشده بود تا سخنان اين نوازنده اسپانيايي را براي حاضران ترجمه کند. روال صحبت هاي خوان مارتين به زبان انگليسي با مخاطبان تا پايان برنامه ادامه پيدا کرد.

اين نوازنده اسپانيايي در بخشي از اين کنسرت گفت: من وقتي 5 سال قبل براي اجراي کنسرت به ايران آمدم حس بسيار خوبي از مردم تهران گرفتم و اين موضوع برايم آنقدر جذاب بود که تصميم گرفتم قطعه اي را براي مردم تهران بسازم و امشب خوشحالم که اين قطعه را براي شما اجرا مي کنم.
خوان مارتين همچنين در قسمتي ديگر از کنسرت قول داد که اين بار وقفه او براي اجراي دوباره در ايران به 5 سال نرسد و از مسئولان جشنواره نيز که او را براي اين برنامه به ايران دعوت کرده بودند تشکر کرد.

کاستي هاي ديگر کنسرت

نکته ديگري که در اين برنامه بيست و پنجمين جشنواره موسيقي فجر مانند ساير کنسرت ها و برنامه هاي روز اول اين جشنواره سوال برانگيز بود به عدم انتشار بروشور برنامه ها مربوط مي شد. اين در حالي است که تا به امروز کتاب بيست و پنجمين جشنواره موسيقي فجر نيز که در آن گروه ها و اعضاي آن مي بايست معرفي شوند هنوز منتشر نشده است. کنسرت خوان مارتين نيز از اين قاعده مستثني نبود و اين خود نوازنده شهير اسپانيايي بود که به زبان انگليسي سعي مي کرد قطعات خود را به مخاطبانش معرفي کند.

بد اخلاقي هاي برگزار کنندگان برنامه هاي تالار وزارت کشور

همانطور که گنجايش 4 هزار نفري تالار بزرگ وزارت کشور جزو ويژگي هاي منحصر به فرد اين تالار محسوب مي شود گويا بد اخلاقي و بد رفتاري با مخاطبان، خبرنگاران، عکاسان و هنرمندان نيز جز» ويژگي هاي اين تالار به حساب مي آيد تا در حين هر اجرا منتظر چنين رفتارهايي بود. به طور قطع هنرمنداني که از محبوبيتي در بين مخاطبانشان برخوردارند حضورشان در کنسرت ها انتظارهايي را نيز به وجود مي آورد. پس از پايان کنسرت جمعه شب خوان مارتين نيز حدود 20 نفر از علاقمندان اين هنرمند اسپانيايي در مقابل سن براي گرفتن عکس يادگاري با وي دقايقي را در داخل سالن منتظر او بودند که با برخورد نامناسب برگزارکنندگان برنامه روبرو شدند. اين برخورد نامناسب با خبرنگاراني که قصد انجام گفت وگوي کوتاهي با محمد حسين ايماني خوشخو معاونت هنري وزارت ارشاد را داشتند نيز صورت گرفت تا نارضايتي اهالي رسانه از نحوه برخورد و پاسخگويي مسوولان جشنواره که پيش از آغاز جشنواره ديده مي شد ادامه پيدا کند. گفتني است خوان مارتين در پايان اين برنامه و پس از ترک سن يکبار ديگر با تشويق هاي حاضران به روي صحنه بازگشت تا يک قطعه شاد اسپانيايي را اجرا کند و اين حرکت او با تشويق پر شور مخاطبان پاسخ داده شد.

سرگرداني خبرنگاران در جشنواره موسيقي

در حالي که انتظار مي رفت پس از تاخير در صدور کارت خبرنگاران براي حضور در بيست و پنجمين دوره از جشنواره موسيقي فجر مسوولان برنامه ريزي مناسبي براي چگونگي تردد اهالي رسانه درنظر بگيرند; اين اتفاق نيفتاد و خبرنگاران پس از مراجعه به روابط عمومي جشنواره براي دريافت کارت خود در زمان آغاز اجراها متوجه شدند که بايد براي ديدن هريک از اجراها در 11 سالن برگزاري کنسرت علاوه بر کارت ويژه خبرنگاران بليت نيز تهيه کنند با اين اوصاف چرايي صدور کارت خبرنگاري سوال برانگيز است؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016