شنبه 22 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزیر ارشاد: با تهدید عده‌ای به تحریم، جشنواره‌ها معطل نمی‌مانند، ایسنا

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فضای ایجادشده در جشنواره‌های فرهنگی و هنری پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: این‌گونه نیست که جشنواره‌ها با تهدید عده‌ای به تحریم، معطل بمانند و اگر معدود افرادی نخواهند همراهی کنند، مهم نیست.

به گزارش ایسنا در هرمزگان، سیدمحمد حسینی در دیدار با جمعی از اهالی فرهنگ و هنر هرمزگان، در ادامه اظهار کرد: نیروهای متعهد و همراه وجود دارند و نظام جمهوری اسلامی از توسعه فرهنگ و هنر بازنخواهد ماند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




او همچنین عنوان کرد: هنرمندان ما این ظرفیت و قابلیت را دارند که در عرصه بین‌المللی نیز فعالیت‌های خود را ظهور و بروز دهند؛ بنابراین فعالیت‌های ما در خارج از کشور حتما باید توسعه یابد.

او ادامه داد: نه تنها باید محصولات با کیفیت بالا برای نسل جوان کشور تولید کنیم؛ بلکه باید محصولات فرهنگی به کشورهای دیگر نیز معرفی و صادر شود.

حسینی با بیان این‌که در همه عرصه‌ها به جهش نیاز داریم، خاطرنشان کرد: لایحه بودجه دولت در سال آینده با گذشته قابل مقایسه نیست. مبلغ 1500 میلیارد تومان اعتبار متمرکز علاوه بر بودجه دستگاه‌های فرهنگی را در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی کرده‌ایم که به مصوبات سفرهای استانی تخصیص می‌یابد. علاوه بر آن بحث سه درصد از درآمد عملیاتی شرکت‌های دولتی مطرح شده است که امیدواریم در لایحه بودجه در صحن علنی مجلس تصویب شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: از تأکیدات رییس‌جمهور این است که علاوه بر ایجاد فضاهای سخت‌افزاری، فعالیت‌های فرهنگی نیز توسعه یابد. در کشور به میزان کافی ذخایر فرهنگی داریم که با فراخوان و اطلاع‌رسانی می‌بایست بر اساس این فرهنگ غنی متون نمایشی تقویت شود.

حسینی با اشاره به علت تذکرات و توقیف‌های صورت‌گرفته درباره برخی روزنامه‌ها و مطبوعات نیز خاطرنشان کرد: بین طنز و هجو تفاوت وجود دارد و مسلما با روزنامه‌ای که 35 تا 36 بار اخطار گرفته است و روزانه در یک ستون به اسم طنز، همه‌چیز را به استهزا می‌گیرد، برخورد صورت می‌گیرد.

او با بیان این‌که نمی‌خواهیم در کشور تک‌صدایی وجود داشته باشد، اذعان کرد: باید در فضای جامعه نقد وجود داشته باشد و مسؤولین نیز باید سعه صدر داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: با اصل تضارب افکار و اندیشه، هیچ‌کس مخالفتی ندارد؛ بلکه با افترا و کذب و جعل مخالف هستیم.

حسینی در عین حال گفت: خوشبختانه هیچ روزنامه‌ای در هرمزگان به دادگاه کشیده نشده است.

همچنین در تلاش هستیم موزه هنرهای معاصر و تالار مرکزی در بندرعباس راه‌اندازی شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان این‌که بحث تمرکززدایی و توجه نکردن تنها به کلان‌شهرها می‌بایست در عرصه فرهنگ و هنر عملیاتی شود، تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر در سال گذشته در استان برگزار شده است و بقیه بخش‌های جشنواره بین‌المللی فجر نیز با فراهم شدن بسترهای لازم در در بندرعباس برگزار خواهد شد. همچنین بحث جشنواره ملی خلیج فارس با جدیت پیگیری خواهد شد.

حسینی با بیان این‌که زیرساخت‌ها و امکانات در عرصه فرهنگ و هنر می‌بایست فراهم شود، خاطرنشان کرد: کمبودها بسیار است. مواردی از مطالبات اهالی فرهنگ و هنر که امکان‌پذیر است و منطقی محسوب می‌شود، فراهم خواهد شد. در همین راستا در استان هرمزگان در شهرستان های بشاگرد و میناب، کلنگ احداث مجتمع فرهنگی و هنری به زمین زده شد.

او همچنین افزود: در تلاش هستیم موزه هنرهای معاصر و تالار مرکزی در بندرعباس راه‌اندازی شود و بحث هنرستان موسیقی نیز در دست بررسی قرار می‌گیرد. همچنین بحث احداث دانشکده هنر و صنایع دستی هرمزگان با تکیه بر توان هنرمندان استان پیگیری خواهد شد.

وزیر ارشاد در ادامه گفت: موسیقی، شعرها و سروده‌های استان هرمزگان با دریا گره خورده است. ما این اعتقاد را داریم که باید از تمام ظرفیت‌های هرمزگان حتا از همین ساحل و کنار دریا در بحث هنر استفاده شود.

حسینی خطاب به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان تأکید کرد که کنگره شعر و قصه جوان کشور دوباره در استان احیا شود.

او افزود: بحث چاپخانه مطبوعات هرمزگان با جدیت پیگیری خواهد شد. در این بحث دولت خودش در کار اجرایی وارد نمی‌شود؛ بلکه تسهیلاتی به بخش خصوصی اعطا می‌شود تا این چاپخانه احداث شود.

وزیر ارشاد در ادامه خاطرنشان کرد: ما نیز از اهالی فرهنگ و هنر انتظاراتی داریم؛ این‌که در بحث هنرهای نمایشی فقط به جشنواره‌ها اکتفا نکنند. نباید این‌گونه تصور شود که تئاتر و نمایش برای مخاطب خاص است؛ فعالیت‌ها باید عمومی باشد.

او با اشاره به مزیت‌های هرمزگان بیان کرد: هر ساله تعداد زیادی جمعیت مسافر و گردشگر به هرمزگان وارد می‌شود؛ بنابراین باید از این مزیت جهت معرفی ظرفیت‌های هنری استان استفاده کرد.

حسینی در پایان گفت: خیلی‌ها در ایران، بندرعباس را به عنوان شهری تجاری و بندری می‌شناسند و به بعد فرهنگی و هنری جامعه بندرعباس توجه نمی‌کنند. در همین راستا انتظار داریم که از ظرفیت‌های هنری و از جمله تداوم برنامه فرش خاکی در هرمزگان بیش‌تر استفاده شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016