چهارشنبه 19 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

در پاسخ به اظهارات سيد ضيائ هاشمي، انجمن منتقدان و نويسندگان سینمایی بيانیه صادر كرد، ايلنا

انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي به دنبال اظهرات سيد ضيائ هاشمي و حسين فرح بخش در برنامه دو قدم مانده به صبح بيانیه اي را صادر كرد .

به گزارش ايلنا متن كامل بيانيه انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي به اين شرح است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي ايران همواره تلاش كرده از مجادلات صنفي پرهيز كند، در جهت رسيدگي به امور مربوط به منتقدان سينما در چارچوب اساسنامه بكوشد و وظايف صنفي و فرهنگي خود را به نحو احسن به انجام رساند.

در كنار اين دغدغه، تعامل مثبت با هيات مديره خانه سينما و كليه صنوف سينمايي - از جمله صنف محترم تهيه كنندگان - نيز سرلوحه كار شوراي مركزي انجمن بوده و همكاري‌هاي مشترك و روابط حسنه با صنوف مويد اين مدعاست. دنبال كردن اين رويه در سال‌هاي اخير موجب شد تا امسال انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي ايران به عنوان صنف برتر خانه سينما معرفي شود. شوراي مركزي انجمن همچنين كوشيده تا همواره انتقادات به حق و حملات به ناحق را بشنود ولي هرگز بنا را بر پاسخگويي و مجادله نگذارد. اين بار اما در سه برنامه متوالي «دو قدم مانده به صبح»، دو تن كه خود را تهيه كننده سينما مي‌دانند، با صراحت تمام به منتقدان تاختند و در شرايطي كه هيچ نماينده‌اي از صنف منتقدان فرصت ابراز نظر هم‌زمان در اين برنامه‌ها را نيافت، با ركيك‌ترين الفاظ، تهمت هاي ناروا و ادعاهاي خلاف واقع، با ادبياتي كه به هيچ روي زيبنده برنامه‌اي در رسانه عمومي نيست، تلاش كردند با ايراد اتهامات واهي از جمله باج‌گيري و رشوه خواري، حرمت صنف نويسنده و منتقد سينمايي را دچار خدشه كنند. مهمانان اين برنامه پا را از گليم خود فراتر گذاشتند و بارها به جامعه منتقدان، رييس و نايب رييس انجمن به طور مستقيم اشاره كرده و با طرح اتهامات واهي، به عقده گشايي در ملاء عام پرداختند. بديهي است اين عقده گشايي‌ها ريشه در دفاع دردمندانه منتقدان از فرهنگ ايراني و اسلامي و ارزش‌هاي دفاع هشت ساله ملت ايران داشت كه اين همه توسط فيلمي مبتذل در بيست و هشتمين جشنواره فيلم فجر به تهيه‌كنندگي يكي از همين مهمانان زير سوال رفته بود.

گرچه چند روز بعد از آن به دعوت دست‌اندركاران «دو قدم مانده به صبح»، فرصت مختصري براي پاسخگويي منتقدان در اين برنامه فراهم شد ولي اين، از قبح سخنان مطرح شده در رسانه عمومي نمي‌كاهد.

شوراي مركزي انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي ايران به نمايندگي از جامعه منتقدان سينمايي كشور با ابراز تاسف از بي‌دقتي در خصوص دعوت از ميهمانان بدون توجه به سابقه و صلاحيت آنها و گلايه از مديريت در اداره اين برنامه‌ها توسط كارشناس محترم - كه با انفعال و سكوت بي‌جاي خود، فرصت توهين به اين افراد داد- حق هرگونه پيگرد قانوني و قضايي را براي خود محفوظ مي‌داند.

جامعه منتقدان ايران به عنوان صنفي قدرتمند و تأثيرگذار، ضمن آن كه خود را در كنار سينماگران شريف ايراني و يار و ياور سينماي ايران مي‌داند، در مقابل جريان‌هاي فكري انحرافي و سودجويانه در سينما با قدرت خواهد ايستاد و دربرابر اهانت و توهين به ناحق افرادي انگشت‌شمار و معلوم‌الحال به منتقدان نيز سكوت نخواهد كرد.

اميد كه مديران محترم سيما بيش از پيش، به حرمت تريبون صدا و سيما توجه داشته باشند و عدالت و انصاف و رعايت حقوق افراد حقيقي و صنوف را در برنامه‌ها مراعات كنند تا كار به پاسخگويي و گلايه نيانجامد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016