دوشنبه 9 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شهرام ناظری در گفتگو با مهر: دلایل افت کیفی هنر آواز - آواز ایران در وضعیت بحرانی قرار دارد، مهر


شهرام ناظری با اشاره به دلایل افت کیفی هنر آواز گفت: وضعیت هنر آواز در سال 88 بیش از سالهای گذشته سیر قهقرایی را طی کرده است.

شوالیه آواز ایران ضمن بیان این مطلب در خصوص وضعیت هنر آواز در سال 88 در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: وضعیت آواز در دو دهه اخیر روز به روز خرابتر شده و در سالهای اخیر همچنان به سیر قهقرایی خود ادامه داده است.

sharham_nazeri_mehr_interview.jpg
شهرام ناظری در ادامه به دلایل افت کیفی هنر آواز اشاره کرد و گفت : دلایل بسیاری برای افت کیفی هنر موسیقی وجود دارد که می توان به درگذشت استادان برجسته آواز و شیوه آموزش قدما اشاره کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به اعتقاد من تعطیل شدن مراکز معتبر موسیقی کشور و پایگاههای آواز وهمچنین جدی نگرفتن موسیقی و آموزش این هنر کار را به اینجا کشانده است و همه این موارد آسیبهای جبران ناپذیری بر پیکره هنر موسیقی به خصوص آواز که با لحن ، کلام و ادبیات در ارتباط است وارد کرده است.

وی در ادامه به وجود و گسترش آواز نازل در فضای موسیقی ایرانی اشاره کرد و گفت : یک آواز بد در فضای نامناسب لطمه ای است از دو سو، هم بر موسیقی و هم بر ادبیات و در یک جمع بندی کلی باید اذعان کرد که آواز ایران در وضعیت بحرانی قرار دارد.

خواننده موسیقی ایرانی در ادامه افزود : از بین رفتن ذوقهای خلاق در آواز، از بین رفتن تنوع در لحنها و شیوه بیان آواز قدما و شخصیت ویژه و مستقل در هنر آواز خوانی، پیدایش فرهنگ تقلید و مقلد پروری (که در یک صدسال گذشته به هیچ وجه سابقه نداشته است)، یکنواختی، شبیه خوانی، شبیه سازی و وارد شدن لحن های خارجی به خصوص لحن عربی در آواز ایرانی از جمله فاجعه هایی است که در آواز در دو دهه اخیر به وجود آمده است.

شهرام ناظری در پایان گفت: اگر یک برنامه ریزی صحیح و ریشه ای در سطح کشور شکل نگیرد و اگر این معضل آسیب شناسی و جلوی آن گرفته نشود و وضعیت آواز به همین منوال پیش رود من فکر می کنم فاتحه آواز ایرانی را باید خواند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016