دوشنبه 9 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اینترنت و رسانه‌های تصویری جای کتاب را گرفته اند، مهر

محسن سلیمانی معتقد است رغبت عمومی به مرور به سمت تصویر و مطالعه اینترنتی تمایل پیدا کرده و همین امر باعث می شود هدیه ای به نام کتاب تنها در بین قشر خاصی مورد توجه باشد.

محسن سلیمانی نویسنده و مترجم در گفتگو با خبرنگار مهر دیدگاه خود را درباره اینکه چگونه می شود کتاب را در سبد خرید نوروزی قرار داد و در تعطیلات نوروزی به مطالعه بیشتر پرداخت گفت: در دوره ما اینگونه بود که تعدادی کتاب در آستانه نوروز خریداری کرده و در تعطیلات می‌خواندیم. من هنوز هم به دوستانم توصیه می کنم کتابهای شاخص سال را اگر نخوانده اند در تعطیلات نوروز مطالعه کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی ادامه داد: ولی واقعیت این است که نوروز زمان ارتباطات و تعاملات اجتماعی است و به ویژه افراد متاهل بیشتر درگیر روابط اجتماعی و دید و بازدیدها شده و وقت آزاد کمتری دارند. مطالعه امری است که جنبه فردی آن بالا و نیاز به خلوتی دارد که اتفاقا در تعطیلات نوروزی کمتر مهیا می‌شود.

این مترجم تاکید کرد: شاید در طول سال راحت تر بتوان با برنامه ریزی به هدف مطالعه آزاد دست یافت البته قشر خاصی هستند که ارتباط محکمتری با کتاب و مساله کتابخوانی دارند که این قشر خاص قطعا از فرصت تعطیلات نوروزی هم بهره می برند.

سلیمانی دیدگاه خود را درباره اینکه چقدر از کتاب به عنوان یک هدیه استقبال می شود اینگونه بیان کرد: به اعتقاد من آن کتابهایی که جنبه تزئینی دارند بیشتر به عنوان هدیه رسمیت دارند ولی بازهم درباره آن قشر خاصی که از آن نام بردم مسئله فرق می کند و آنها از دریافت کتابهایی مطابق با سلیقه شان حتی اگر کتاب گرانقیمتی هم نباشد خوشنود می شوند.

مولف کتاب "رمان چیست؟" با اشاره به اینکه دانشجویان از جمله افرادی هستند که ارتباط صمیمی تری با کتاب دارند گفت: در کل در کشور ما کتاب کالایی هدیه ای نیست و حتی بیشتر کسانی که کتاب هدیه می دهند در کنار آن هدیه دیگری چون پول می گذارند چرا که کتاب را هدیه ای مستقل نمی‌دانند و این نگاه هم از سوی هدیه دهنده و هم هدیه گیرنده وجود دارد.

وی دلایل این امر را اینگونه برشمرد: در مقایسه کتاب و فیلم می توان گفت کتاب کالایی است که کارکرد فردی دارد ولی یک فیلم را می توان به طور گروهی دید و از آن لذت همزمان برد. کتاب با انزوای شخصی ارتباط دارد. همچنین جامعه و مردم چه در سطح جهانی و چه در ایران به سمت تصویر پیش می روند.

سلیمانی اضافه کرد: مردم این روزها بیشتر با تصویر فکر می کنند نه با کلمه. اگرچه اصل خواندن از بین نمی رود ولی شکل کتابی آن در حال تغییر است و بیشتر به سمت اینترنت و تصویر میل پیدا می کند بنابراین هدیه دادن کتاب برای افراد خاص معنا پیدا می کنند نه عامه مردم.

این نویسنده در پایان عنوان کرد: درباره کتابهای نفیس و گرانقیمت که بیشتر جنبه تزئینی دارند مساله کمی فرق می کند که درباره این نوع کتابها هم دیگر مساله خوانده شدن مطرح نیست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016