دوشنبه 9 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

چرا زنان، جانی دپ را به شون کانری ترجيح می‌دهند؟ خبرآنلاين

دانش - بدترين خبر برای باشگاه‌های بدن‌سازی: زنان ديگر علاقه چندانی به مردان با ظاهر عضلانی ندارند؛ زيرا با بهبود وضعيت بهداشت عمومی در دنيا و حذف نياز زيستی به مرد قوی‌تر، سليقه زنان هم تغيير کرده است

مجيد جويا: تحقيقات جديد نشان می‌دهند که زنان انگليسی اکنون مردانی با چهره زنانه‌تر را به رقبای زمخت‌تر ترجيح می‌دهند، چرا که ديگر نيازی به نگرانی در مورد بقای قوی‌ترين ندارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به گزارش ديلی تلگراف، زنان به طور تاريخی مردان با ظاهر مردانه‌تر را ترجيح می‌دادند، دليلش هم اين بود که خصوصياتی مانند چانه چهارگوش، ابروی پايين و لب‌های نازک با ژن‌های برتری ارتباط دارند که می‌توانند به تولد فرزندان قوی‌تر و سالم‌تر منجر شوند.

ولی اين انتخاب هزينه خود را دارد؛ چرا که هر چه که مرد عضلانی‌تر باشد، کمتر احتمال دارد که بخواهد در بزرگ کردن بچه خود کمک کند.

اکنون، پژوهشگران بر اين باورند که ارتقای بهداشت عمومی در کشورهای ثروتمند غربی، به اين معنی است که زنان نيازی به اين حد از نگرانی در مورد کيفيت زاد و ولد خود ندارند (و به اين ترتيب می‌توانند به مردان با ظاهر زنانه‌تر نيز فکر کنند)!

نتايج شگفت‌انگيز
پژوهشگران دانشگاه آبردين بعد از تحقيق بر روی ۴۵۰۰ زن از ۳۰ کشور مختلف به اين نتيجه رسيده‌اند. آنها ارتباط مستقيمی بين کيفيت خدمات درمانی و انتخاب مرد پيدا کردند. در کشورهای با بهداشت عمومی بهتر، احتمال انتخاب مردان با چهره زنانه‌تر از سوی زنان بيشتر است و بالعکس.

نتيجه اين بود که در سوئد، که بهترين خدمات درمانی را دارد، بيشتر زنان (۶۸ درصد) مردان با چهره زنانه‌تر را انتخاب می‌کنند. ولی در نقطه مقابل در برزيل، که بدترين خدمات درمانی را دارد، اکثر زنان (۵۵ درصد) به مردان عضلانی علاقه دارند.

دکتر ليزا دی‌بروين، روانشناس و نويسنده اصلی مقاله می‌گويد: «از نتايج اين تحقيق چنين بر می‌آيد که با ارتقای سطح خدمات درمانی و بهداشت عمومی، مردان عضلانی از مد می‌افتند. شايد به همين دليل باشد که ستاره‌های سينما به چهره زنانه‌تر مانند جانی دپ و اورلاندو بلوم در مقايسه با امثال کلازک گبل و شون کانری در گذشته محبوب‌تر می‌شوند».

شش تا از هر ده زن در انگليس، که جايی در ميانه جدول خدمات درمانی قرار دارد، مردان زنانه‌تر در در مقايسه با مردان عضلانی ترجيح دادند. اين يافته‌ها، (بخشی از يک تحقيق آزمايشی در حال انجام در مورد جذابيت‌های چهره‌ای و اين که چگونه مردم شريک زندگی خود را انتخاب می‌کنند) در ژورنال Proceedings of Royal Society B منتشر شده است.

دکتر دی‌بروين گفت: «ما دريافتيم که زنان از کشورهای با بهداشت عمومی پايين‌تر که مرگ و مير بالاتر و ميزان شيوع بيشتری در اثر امراض مسری دارند، به نسبت زنان در کشورهای با بهداشت عمومی بهتر، بيشتر به چهره‌های عضلانی جذب می‌شوند. افراد فکر می‌کردند که زيبايی اختياری است و فرهنگ‌های متفاوت سلايق متفاوتی دارند. ولی تحقيقات ما نشان داد که شايد اين سلايق متفاوت نشان دهنده فاکتورهای متفاوت زيست محيطی مانند سطح سلامتی پايين در جمعيت باشند».

شرح آزمايش
اين تحقيق زنانی از اروپا، امريکا، امريکای جنوبی، کانادا، استراليا و نيوزيلند را شامل می‌شد و از طريق وب‌سايت آزمايشگاه تحقيقات چهره‌ای با اينترنت هدايت می‌شد. زنان شرکت‌کننده که بين ۱۶ تا ۴۰ سال عمر داشتند و هيچ يک هم‌جنس‌گرا نبودند، چهره مورد علاقه خود را از ميان ۲۰ چهره مختلف انتخاب می‌کردند.

به زنان دو تصوير از يک چهره در کنار هم نشان داده می‌شد، ولی يکی با دقت تغيير داده شده بود تا به نظر عضلانی‌تر برسد، برای مثال يک چانه بزرگ‌تر و خط ابروی پايين‌تر، و ديگری به طريقه عکس تغيير داده می‌شد تا زنانه‌تر به نظر برسد. سپس، پژوهش‌گران انتخاب‌های ترجيح داده شده از سوی زنان را با آمار سلامت ارائه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت تطبيق دادند.

دکتر دی بروين می‌گويد: «ما دريافتيم که زنان در کشورهايی مانند برزيل، آرژانتين و مکزيک که در آنها سلامت ضعيف‌تر است؛ به نسبت کشورهايی چون بلژيک و سوئد که در آنها آمار مرگ و مير کمتر است و اميد به زندگی بالاتر؛ بيشتر جذب مردان عضلانی می‌شدند».

دکتر بن جونز، که او هم در اين پژوهش شرکت داشت، می‌گويد: «اين يافته‌های جديد نشان می‌دهند که اختلاف سليقه‌ها در کشورهای مختلف در انتخاب مردان از سوی زنان با اختلاف سطح سلامت در آنها رابطه مستقيم داشته باشد. حتی هنگامی که ما خيلی از فاکتورهای ديگر را کنترل کرديم، اين اثر باقی ماند، فاکتورهايی مانند تفاوت‌های بين فرهنگی در سطح ثروت».


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016