چهارشنبه 18 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


ارزيابی "انتخابات آزاد" هم‌چون يک گفتمان، جمعه‌گردی‌های اسماعيل نوری‌علا

اسماعيل نوری‌علا
جای حيرت عميق است که فکر گفتمان "انتخابات آزاد" از جانب کسانی مطرح می‌شود که خود را صراحتاً "سکولار" می دانند. بنا بر هر تعريف موجود، چنين آدمی خواهان شراکت صاحب‌وار و تامه‌ی همه‌ی آحاد ملت و شهروندان يک کشور در حاکميت است و، هم‌چنين، اين هدف را بی‌جداکردن حکومت و دولت از مذاهب و مکاتب مقدور نمی‌يابد. چنين کسی نمی‌تواند هدف اعلام شده‌ای جز خواستاری انحلال حکومت مذهبی و برقراری حکومتی سکولار داشته‌باشد و نمی‌تواند تن به شرکت در "انتخابات آزاد"ی دهد که يک گزينه‌ی آن استمرار حکومت فعلی و قانون اساسی آن باشد ... [ادامه مطلب]

ژن ِخودکشی، مسعود نقره‌کار

مسعود نقره‌کار
خودکشی در ايران به مرحله‌ی هشدار و بحران رسيده‌است. آن‌چه طی سال‌های اخير بر عوامل شناخته‌شده‌ی بروز و گسترش خودکشی افزوده‌شده، پديده‌ی ژن خودکشی‌ست. پرسش اين است، اگر ژن و عامل وراثت سبب خودکشی شود باز هم قربانی خودکشی "مشمول عذاب خداوندی" خواهد شد؟! ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ايلنا: "خورشيد سبز" مجوز نشر نگرفت، همراه با يادداشت مهرداد نصرتی سراينده مجموعه شعر "خورشيد سبز"

کتاب خورشيد سبز سروده مهرداد نصرتی که برای دريافت مجوز انتشار به ادره کل ارشاد اسلامی کرمان تحويل شده بود؛ ازسوی هيات مميزی "غيرقابل چاپ" اعلام شده است.

ايلنا: مهرداد نصرتی (سراينده مجموعه شعر خورشيد سبز) گفت: کتاب اخير من به دليل سياسی بودن مضامين اشعار آن غيرقابل چاپ عنوان شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




مهرداد نصرتی سالها در حوزه شعر فعاليت داشته و تاکنون همکاری‌هايی با دفتر شعر جوان، انجمن شاعران ايران، انجمن شعر خواجو داشته است.
قرار است کتاب حاضر برای بررسی بيشتر به اداره ارشاد استان تهران ارسال شود.
کتاب قبلی اين شاعر با نام " تيه " منتشر شده است.

***
يادداشت مهرداد نصرتی (مهرشاعر) در اين باره:

اگر کسی بگويد : "خدا يزيديان را بکشد" و کسی از اين جمله به خشم آمده و در حد توان با وی برخورد کند و بگويد منظور تو من هستم شما در باره
وی چگونه می انديشيد؟
کتاب اخير بنده با نام " خورشيد سبز" که برای دريافت مجوزات لازم جهت انتشار تحويل ادره کل ارشاد اسلامی کرمان شده بود توسط هيات مميزی "غيرقابل چاپ" اعلام شده است.
اين رای بررسان در هرجا و نزد هرکس مطرح شد تعجب برانگيز بود.
علت چنين رای تندی را که جويا شديم مسئول دفتر نظارت بر انتشار گفت که توضيحی در ذيل رای بررسان نيامده و فقط گزينه غير قابل چاپ انتخاب شده است . وی افزود که علت راکه جويا پرسيديم سياسی بودن اشعار علت اين رای شگفت انگيز ذکر شد.
از آنجا که اساتيد و شاعران عزيز به بنده کمال لطف را داشته اند و با بيش از بيست سال فعاليت بنده در حوزه شعر و همراهی از ساليان دور با دفتر شعر جوان (در کنار مرحوم استاد امين پور و سيد حسن حسينی وجناب عبدالملکيان و... ) ،انجمن شاعران ايران ( استاد ساعد باقری , استاد مشفق , استاد راکعی و ...) , انجمن پر قدمت شعر خواجو( استاد مظهری و....) و.... آشنا هستند چندين نفر از ايشان با آن اداره کل محترم تماس گرفته و خواستار رفع توقيف انتشار اين مجموعه شعر شدند ولی کماکان توفيقی حاصل نشده است.
در صحبتی که بنده در حضور يکی از شاعران عزيز با معاونت محترم فرهنگی آن اداره کل داشتم ايشان متاسفانه جوابی قانع کننده به بنده نداده و کار را به جلسه آتی هيات بررسی موکول نمودند و ظاهرا برای رفع تکليف پيشنهاد کردند که کتاب را برای بررسی مجدد به تهران ارسال نمايند و در هنگام خداحافظی نيز در کمال خيرخواهی پيشنهادی مبنی بر خود سانسوری پيش از تشکيل جلسه اتی به بنده دادند و از فردوسی و خود سانسوری وی درسی برايم گفتند .
از آنجا که در مصوبه انقلاب فرهنگی در موضوع فوق هيچ چيز مبنی بر آنکه چنانچه کتابی به صرف اينکه دارای محتوايی سياسی يا قابليت تعبير به سياسی باشد می تواند عامل "غيرقابل چاپ" اعلام شدن کتاب باشد نيامده است و موارد آن کاملا مشخص است و حتی صرف تعبيرات شخصی و عدم صراحت در توهين ، افترا و... نيز نمی تواند مانع انتشار آن باشد برای بنده و ساير اهالی ادبيات معاصر اين رای هيات بررسی غيرقابل قبول و صرفا سليقه ای است و مسلما در اين مجموعه به هيچ عنوان حتی يک مورد از مواردی که منع انتشار را عامل و شامل می شود وجود ندارد.
لازم به ذکر است که کتاب قبلی بنده با نام " تيه " نيز که ناشر مولف بوده و با تيراژ سه هزار نسخه منتشر گرديده است توسط همين اداره کل مجوز دريافت نمود.

مهرداد نصرتی (مهرشاعر)


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016