چهارشنبه 22 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اگر فيلم بي‌اجازه به جشنواره‌هاي خارجي برود فيلم‌ساز يك‌سال ممنوع‌الكار مي‌شود، ايسنا

نشست جواد شمقدري معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با سئوالات خبرنگاران تا اذان ظهر ادامه پيدا كرد و برخي از خبرنگاران به دليل‌ كم آمدن وقت نتوانستند سئوالاتشان را بپرسند،اما به آنها اعلام شد تا دو هفته‌ي آينده جلسه‌ي پرسش‌وپاسخ ديگري برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،در ابتداي پرسش و پاسخ خبرنگاران،خبرنگار روزنامه «شرق» به عنوان اولين سوال‌كننده درباره‌ي اقدامات معاونت سينمايي پرسيد وگفت: رويه معاونت سينمايي در دولت نهم و دهم اين بود كه نقدها را به دوران اصطلاحات مرتبط مي‌كردند و معاونت سينمايي غير از رفع توقيف‌ها چه كاري انجام داده است؟! درحالي‌كه در دوران اصلاحات غوغاهايي مانند فيلم «زمهرير» وجود نداشت، او در ادامه از شمقدري خواست چند فيلم مبتذل دوران اصلاحات را نام ببرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




فعلا صلاح نمي‌دانيم جواب بدهيم

شمقدري خطاب به خبرنگار گفت: مدافع خوبي براي يك طرز تفكر بوديد. او درباره‌ي نام اسامي فيلم‌هاي مبتذل دوران اصلاحات گفت: فعلا صلاح نمي‌دانيم جواب دهيم و اگر دوستان ادامه دادند عالمانه وارد مي‌شويم.

خبرنگار روزنامه«باني فيلم» به ديدار معاونت سينمايي با علماي قم اشاره كرد و از چگونگي ايجاد همدلي با آن‌ها پرسيد كه شمقدري پاسخ داد: فيلمساز مي‌تواند در هر فيلمي ديدگاهش را مطرح كند. طبيعتا اين‌روند واكنش‌هايي را به همراه دارد كه در مديريت‌هاي قبلي منجر به توقيف مي‌شد، اما ما شيوه‌ها را عوض كرديم و گفتيم امنيت سينما و مردم در درجه اول اهميت است و با نمايش محدود در رده سني و مناطق از اتفاقاتي كه پيش خواهد آمد، جلوگيري خواهيم كرد.

مجموع قوانين مميزي‌ها نياز به بازنگري دارد

خبرنگار «راديو ايران» درباره قانونمندشدن مميزي‌ها سوال كرد كه معاونت سينمايي پاسخ داد: كتابچه‌اي بالغ بر 200 صفحه شامل مجموع قوانين مصوب موجود است كه ما طبق وظايف قانوني به اين آيين‌نامه‌ها عمل مي‌كنيم كه اين دفترچه امروز نياز به بازنگري دارد و بسياري از آن‌ها بايد تغيير كرده و اجرايي شوند.

در اكثر كشورهاي دنيا هم فرهنگ كاملا خصوصي نشده است

وي در پاسخ به خبرنگار روزنامه‌ي «جوان» درباره‌ي عدم وجود بحث خصوصي‌سازي در دفترچه سياست‌ها گفت: در اكثر كشورهاي دنيا هم فرهنگ كاملا خصوصي نشده و دولت در حوزه فرهنگ حضور جدي دارد. در پنج سال آينده هم نمي‌توانيم از فرايند حضور دولت فاصله بگيريم و اگر بعد از پنج سال به شاخص‌هايش برسيم، شايد بشود نيمي از سينما را به دست بخش خصوصي سپرد.

بصورت آزمايشي طرح بن سينما را راه خواهيم انداخت

شمقدري همچنين در خصوص توزيع بن سينما اظهار داشت: طرحي را آماده كرديم و راهكارهاي آن در«سينما شهر» درحال بررسي شدن است كه در ابتدا اختصاص دوميليارد به اين طرح مطرح شده كه كافي نيست و نامه‌اي داديم تا حداقل آن را به 10 ميليارد برسانند تا بن سينما در كشور توزيع شود، اگر جذب نشود با همان دوميليارد به صورت آزمايشي اين طرح را راه خواهيم انداخت.

از دوستان مي‌خواهيم از ساخت كمدي كه فقط در واژه شكل مي‌گيرد بپرهيزند

به گزارش ايسنا،معاون سينمايي وزارت ارشاد در پاسخ به خبرنگار برنامه‌ي تلويزيوني «هفت» درباره‌ي رشد آثار سخيف كمدي گفت: فيلم كمدي ساختنش سخت است و اگر كار به لودگي مي‌افتد نشانه سختي ساخت اين آثار است كه بايد كمك كرد و صبر را بالا برد و از فيلمسازان هم مي‌خواهيم از ساخت كمدي كه تنها در واژه شكل مي‌گيرد، پرهيز كنند و بايد اجازه داد دوستان فيلمساز اين تجربه‌ها را بكنند و در همه‌جا خطا داريم و در سينما هم اجازه خطا دهيم تا به سمت اصلاح برويم.

وضعيت اكران باب ميل هيچ‌كس نيست

وي به خبرنگار خبرگزاري سينماي ايران در خصوص وضعيت اكران با بيان اين‌كه اين وضعيت در شرايط كنوني باب ميل هيچ‌كس نيست، اظهار داشت: با انجمن سينماداران هم جلسه‌اي داشتيم و آن‌ها هم از اين وضعيت شاكي بودند. اين وضعيت بايد سامان پيدا كند و شوراي اكران بايد با رويكرد فرهنگي،هنري، ارزشي تصميم‌گيري كند، در غير اين‌صورت معاونت سينمايي مجبور است وارد شود.

اگر فيلمي بي‌اجازه به جشنواره‌هاي خارجي برود فيلم‌ساز يك‌سال ممنوع‌الكار مي‌شود

شمقدري در پاسخ به سوال ايسنا درباره شوراي تخصصي تصميم‌گيري براي حضور فيلم‌هاي سينماي ايران در كشورهاي خارجي و همچنين نام فيلم‌هايي كه اجازه شركت در اين جشنواره‌ها را ندارند گفت: ما قطعا جلوي فيلم‌هايي كه سياه‌نمايي باشد، مي‌ايستيم و اگر فيلمي بدون اجازه ما در اين جشنواره‌ها شركت كرد فيلمساز را يك سال ممنوع‌الكار مي‌كنيم و او را از امكانات دولتي محروم خواهيم كرد، ضمن اين‌كه براي فيلم‌ها ضرورتي ندارد نام‌شان را مشخص كنيم.

«هيچ» سياه‌نمايي دارد و در تهران امروز چنين چيزي وجود ندارد

او با اشاره به فيلم «هيچ» ادامه داد: اين فيلم كه اين روزها در رسانه‌ها مطرح شده است، معتقدم سياه‌نمايي دارد و در تهران امروز چنين چيزي وجود ندارد. فيلم‌هاي ديگري هم از اين دست اجازه نخواهند داشت در جشنواره‌هاي خارجي حضور داشته باشند.

وي افزود: فيلمساز بايد براي ايران فيلم بسازد. ما «كتاب قانون» را هم داشتيم كه نمايش آن براي ايران خوب است، اما براي خارج مناسب نيست. بعضي‌ها هم در اين خصوص سعي به شانتاژكردن دارد، اما ما از مسيرمان كه فكر مي‌كنيم درست است، جدا نمي‌شويم.

فعلا شوراي پروانه نمايش براي نمايش خارجي تصميم مي‌گيرد

شمقدري با اشاره به اعضاي شوراي تخصصي كه براي نمايش فيلم‌ها در خارج از كشور تصميم مي‌گيرند،گفت: تصميم نهايي در اين خصوص هنوز گرفته نشده و درحال حاضر شوراي پروانه نمايش نظر مي‌دهد كه فيلم به درد خارج از كشور مي‌خورد يا نه. اما مي‌خواهيم رأي تكميلي مختص معاونت سينمايي نباشد و شما به ما كمك كنيد تا ببينيم اعضاي شوراي تخصصي چه كساني باشند. سفرا و رايزن‌هاي فرهنگي مي‌توانند خيلي موثر باشند و كساني كه عضو شوراي تخصصي هستند بايد اين دردمندي را تجربه كرده باشند.

معاون سينمايي در پاسخ به سوال ديگر ايسنا،‌ درباره‌ي سينماي «سيار» كه در دفترچه سياست‌ها به آن اشاره شده است، افزود: در اين خصوص كارهايي انجام شده و با استان‌ها نيز مطرح شده است كه قرار شده براي خريد امكانات كمك شود تا در مناطقي كه فكر مي‌كنيم موثر است برويم و سينماي سيار را تجربه كنيم تا در نهايت منجر به ساخت سالن در آن منطقه شود.

زمهرير بايد تغييرات زيادي بكند

در ادامه شمقدري در پاسخ به سوال خبرنگار شبكه خبر دانشجو درباره فيلم «زمهرير» گفت: مجوز ساخت اين فيلم در دوره قبل از من صادر شد و فيلمنامه‌اش نيز به تأييد انجمن سينماي دفاع مقدس رسيد. اما چيزي كه ساخته شده است بسيار متفاوت از آن فيلمنامه‌ي‌ تصويب‌شده است. حتي به من گفتند كه چرا بر سر صحنه‌ي آن فيلم رفتم كه من براساس آن فيلمنامه تصويب‌شده كه يك كار دفاع مقدس بود، تصميم به حضور گرفتم.

وي درباره‌ي رفع توقيف اين فيلم با بيان اينكه بايد تغييرات زيادي انجام شود، تصريح كرد:از جمله همه‌ي اشعاري است كه درباره «لب كارون» خوانده مي‌شود، بايد به سرودهاي انقلابي تبديل شود. همچنين آن رقاص‌بازي‌ها از فيلم حذف شود تا بعد ببينيم چه مي‌شود.

وي همچنين در پاسخ به اين خبرنگار كه خواسته بود همكاري بهتري با رسانه‌ها به خصوص روزنامه‌ي شرق داشته باشد، گفت: جلسه بگذاريد و راه انصاف را نشان دهيد و بگوييد با «شرق» چه كنيم. انتقادات براي ما مغتنم است. سينماي ما درحال حاضر علي‌رغم جنجال‌هايي كه مي‌شود در جاده خوبي قرار گرفته و سال‌ها بود كه ما يك فيلم خوب هم پيدا نمي‌كرديم، اما امسال هفت فيلم ارزشمند داريم.

شمقدري به خبرنگار هنرنيوز درباره حضور در جشنواره‌هاي خارجي و همچنين جشنواره كن گفت: سياست‌هايي خود جشنواره‌ها دارند و سياست‌هايي هم ما داريم.اگر فصل مشترك پيدا شود فيلم خواهيم داشت.

ما از حضور جهاني ايران در همه عرصه‌ها استقبال مي‌كنيم و تلاش داريم اين مسير را گسترش دهيم. امسال هم آثار خوبي داشتيم كه هيأت انتخاب كن كمي در انتخاب آن‌ها كوتاهي كرده است، اما ما راه خودمان را مي‌رويم و گفتيم در بازار فعاليت مثبتي داشته باشيم و اين حضورها بايد مديريت شود.

وي افزود: در عرضه فيلم ايراني بايد وارد شد و رفتارها را به‌روز كرد و حضور ما با دقت‌هاي بيشتري انجام شود. البته ناگفته نماند كه امسال يك فيلم با كارگردان مطرح ايراني در جشنواره كن داريم.

نظام‌نامه سينمايي مباحث مشتركي هم با سياست‌هاي ما دارد

شمقدري در پاسخ به سوال فارس درباره تعداد فيلم‌هاي توقيفي و نظرش درباره نظام‌نامه خانه سينما گفت: ما فيلم توقيفي به اين مفهوم نداريم و فيلم‌هايي بودند كه مشكل نمايش داشتند و مشكل‌شان حل شده است.

وي افزود: در جمع‌هايي درباره نظام‌نامه سينمايي صحبت شد و اين نظام‌نامه مباحثي دارد و نقاط مشتركي هم با سياست‌هاي ما دارد. اما اين نظر چند نفر است و شايد بدنه خانه سينما درباره آن اتفاق‌نظر نداشته باشد و به جز چند مورد كه در دفترچه ما هم مشترك است، بقيه را براي سينماي ايران مناسب ندانستيم.

/// درباره‌ي زم‌هرير و صد سال به اين سالها

شمقدري در پاسخ به خبرنگار«كيهان» درباره صحبت از عزت ملي و در مقابل اجازه به نمايش فيلم‌هايي مانند «صد سال به اين سال‌ها» و «زمهرير» گفت: ما به «زمهرير» مجوز نمايش نداديم و روزي كه در شورا مطرح شد به اتفاق آراء رد شد و بعد از فضاسازي كه تهيه‌كننده و كارگردانش در رسانه‌ها ايجاد كردند احساس كرديم افكار عمومي حق دارند فيلم را ببينند و فكر نمي‌كرديم چنين واكنش تندي داشته باشد.

وي افزود: ما شفافيت زيادي داريم و آن‌چه تصميم مي‌گيريم اعلام مي‌كنيم. مردم بهترين قاضي براي ديدن فيلم‌ها هستند و نگران اين نيستيم آن‌ها «صدسال به اين سال‌ها» را كه به نوعي فرآيند انقلاب را نقد مي‌كند، ببينند. درواقع دريافت كارگردان جوانش از انقلاب اين بوده است و اين ضعف ماست كه نتوانستيم زواياي انقلاب و دفاع مقدس را به او نشان دهيم.

اكثر آثار توقيفي با حمايت معاونت قبلي ساخته شده‌اند

شمقدري ادامه داد:‌الآن ديگر اجازه ساخت چنين آثاري را نمي‌دهيم. جالب اينجاست اكثر فيلم‌هاي توقيفي با حمايت معاونت سينمايي قبلي ساخته شده و حتي در آن قيد شده اگر ساخته شد و مجوز نگرفت 100 ميليون پاداش مي‌دهيم. جهت‌گيري به فيلم بايد مورد تأييد و حمايت ما باشد و اين آثار در بخش خصوصي با رعايت خط‌قرمزها مي‌تواند ساخته شود.

هنوز دليل توقيف «سنتوري» را نمي‌دانم

وي افزود: در ذيل اين توقيف‌ها بعضي وقت‌ها تسويه‌حساب‌هاي شخصي بوده است، مانند «سنتوري» كه هنوز دليل توقيف آن را كه داشتن عبا روي دوش بازيگر اصلي عنوان شده نمي‌دانم و اين قرينه‌سازي درست نيست و آن را نمي‌پسندم.

شمقدري در پاسخ به سوال خبرنگار راديو درباره برنامه‌هايش براي حمايت از فيلم كوتاه گفت: در اين حوزه حرف‌هاي خاصي را مي‌شود زد و حمايت‌هايي داريم كه از طرف دوستان‌مان در مركز گسترش سينماي مستند و تجربي اعلام خواهد شد.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ايرنا درباره توسعه فرهنگي در سينماي ايران مبنا را رهنمودهاي مقام معظم رهبري دانست.

20 درصد از بودجه خانه سينما مانده است

شمقدري در پاسخ به سوال خبرنگار خبرآنلاين درباره‌ي مطرح‌شدن بحث پيغام معاونت سينمايي به خانه‌ي سينما مبني بر اختصاص بودجه خانه سينما در صورت عوض‌شدن مديرعامل آن گفت: قبل از اين‌كه ما بر سر كار بياييم بخشي از بودجه معاونت به نحو ديگري توافق و هزينه شده بود و وقتي آمديم 30 درصد بودجه مانده بود و بعضي از موسسات هم دچار مشكل شدند و 30 درصد از بودجه‌شان را هنوز نداده‌ايم و خانه سينما 20 درصدش مانده است.

اختلافي بين ما و مديريت خانه سينما وجود دارد

وي افزود: اختلافي بين ما و تيم مديريتي خانه سينما وجود دارد، اين‌كه چه‌قدر كارشناسي و سياسي است به قضاوت شما باشد. در سخنراني هم در جلسه اعلام سياست‌ها گفتم كه مي‌خواهيم كار كنيم و با مجموعه‌اي كه دست تعارض داشته باشد نمي‌توانيم و بايد همدل باشيم. من با عسگرپور آشنايي دارم و با توحيدي هم حج بودم و ايشان حتي به خاطر اختلاف‌نظر داوري جشنواره فجر را قبول نكرد اما اميدوارم جنبه سياسي نداشته باشد.

وي افزود: اميدوارم تحولي رخ دهد و 20 درصد باقيمانده بودجه‌ي خانه سينما را نيز پرداخت خواهيم كرد.

شمقدري در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره فاصله اكران تا ورود فيلم به شبكه نمايش خانگي اظهار داشت: اين فاصله سه ماه است كه با كار كارشناسي تعيين شده است و فكر مي‌كنم زمان مناسبي است.

من معاون انتظامي و امنيتي نيستم كه درباره‌ي جعفر پناهي پاسخ بدهم

خبرنگار «تابناك» در خصوص جعفر پناهي از شمقدري سوال كرد كه معاون سينمايي گفت: من معاون انتظامي و امنيتي نيستم و بايد آن‌ها پاسخگو باشند، ايشان مجوزي براي ساخت فيلمش دريافت نكرده است.

آماده‌ايم بخشي از مسئوليت‌ها را به صنف واگذار كنيم

شقمدري همچنين در پاسخ به خبرنگار ايلنا به عنوان آخرين پرسشگر اين نشست درباره نگاهش به اصناف سينمايي اظهار داشت: خانه سينما اساسنامه‌اي دارد و طبق آن كارها را انجام مي‌دهد. خانه مأموريت اصلي‌اش رسيدگي به صنوف است و ما آمادگي داريم بخشي از مسووليت‌ها را به صنف واگذار كنيم.

در اين نشست كه تا اذان ظهر ادامه داشت، تعداد زيادي از خبرنگاران نتوانستند سوالات‌شان را مطرح كنند و شمقدري در جواب اعتراض آنان اعلام كرد، دو هفته ديگر پاسخگويشان خواهد بود.

در اين نشست كه در بنياد سينماي فارابي برگزار شد، مديران معاونت سينمايي سجادپور، داروغه‌زاده، بهمن حبشي، حقيقي،شفيع‌آقامحمديان، باكيده، فروتن، مسعودشاهي، ميراعلايي حضور داشتند و از سينماگران محسن علي‌اكبري حاضر بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016