چهارشنبه 22 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هیأت داوران فستيوال کن و نبود يک موضع گيری شجاعانه در ارتباط با جعفر پناهی، راديو بين المللی فرانسه

شهلا رستمی - شصت و سومين فستيوال سينمائی کن فرش قرمز خودرا پهن کرد و منتظر هنرمندانی است که از سراسر جهان به اين شهر خواهند آمد. هنرمندانی که احتمال داشت به دليل خشم آتش فشان ايسلند نتوانند به فستيوال بيايند.
در کنفرانس مطبوعاتی هیأت داوران امسال کن که بعد ازظهر چهاشنبه انجام گرفت، در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فرانسه که آيا کاری برای کمک به آزادی جعفر پناهی انجام شده تا او بتواند در فستيوال شرکت کند؟ "تيم برتون"، رئيس هیأت داوران، بسيار کوتا ه و کلی بر لزوم آزادی بيان کارگردانان تأکيد کرد و "ويکتور اريسه" کارگردان اسپانيولی و عضو ديگر هيات داوران، افزود که بايد تقاضايی برای آزادی اين کارگردان انجام بگيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در مورد حضور هنرمندان در فستيوال بايد گفت که "رايدلی اسکات" کارگردان فيلم "رابين هود"، در مراسم افتتاحيه از پله های کاخ معروف فستيوال بالا نخواهد رفت چون يک عمل جراحی روی زانويش انجام گرفته. در عوض "راسل کرو" و "کيت بلانشت"، دو هنرپيشه استراليائی و بازيگران اصلی فيلم، در محل حاضر خواهد شد و لبخندی را تحويل جماعتی خواهند داد که ساعتها در کنارکاخ، ايستاده، يا بر روی صندلی های تاشو و گاه نيز برروی نردبان های کوچک، منتظر اين لحظات می نشينند.

داستان"رابين هود" شنا خته شده است و اکثرأ آن را خوانده و يا فيلمی درباره اش ديده اند، حال چرا بار ديگر اين کارگردان آمريکائی به آن پرداخته پرسشی است که نظر به غيبت کارگردان در کنفرانس مطبوعاتی شايد پاسخی نيابد. ولی به هر حال فيلمساز به ماجراهائی پرداخته که از رابين هود شخصيتی متعهد ساخته است.

اين فيلم پر خرج، هيچ فرقی با فيلم های تاريخی از اين نوع ندارد و گاه نيز بازيهای هميشگی و ديالوگ های کليشه ای از آن فيلمی بسيار معمولی می سازد. فيلمی که به سبب وجود اکشن در آن، تماشاگر را کسل نمی کند اما در پايان چيزی هم به دانشش نمی افزايد.

حال خوب يا بد، اين فيلم از امروز و هم زمان با نمايشش در کن در سينماها اکران شده و قرار است که پيش از نمايش آن، مراسم گشايش کن به طور مستقيم در سينماهائی که اين فيلم را با دستگاهای ديجيتالی نشان می دهند، نمايش داده شود.

خبر ديگر اين که"جاده ايرلندی" آخرين فيلم "کن لوچ" کارگردان خوب انگليسی و برنده نخل طلای فستيوال در سال ۲۰۰۶ برای فيلم "باد برمی خيزد"، در لحظات آخر در بخش مسابقه ای گنجانده شد و شمار فيلم های اين بخش را به ۱۹ رساند. اين فيلم درباره يک جاده نظامی است که در عراق از آن به منظور رساندن کمک های لوجيستيکی استفاده می شود.

انتخاب ناگهانی فيلم "کن لوچ" پرسش های بسياری را مطرح کرد و طبيعتأ "ژيل ژاکوب"، رئيس فستيوال، به آنها پاسخ داد. ازجمله اينکه آيا چنين اتفاقی در گذشته نيز افتاده است يانه؟ و پاسخ اين بود که"يول" ساخته "ايلماز گونه"،"مرد آهنی" ساخته "آندره ای وايدا" و طعم گيلاس ساخته عباس کيا رستمی از آن جمله هستند.

پرسش ديگر اين بود که گفته می شود "کن لوچ" از ترس اين که مبادا به عنوان کارگردان آبونه فستيوال به شمار بيايد، نمی خواسته فيلمش را به فستيوال راه دهد. ژيل ژاکوب پاسخ داد که چنين نيست و تنها دليلش اين بود که فيلم در زمان اعلام اسامی فيلم های مسابقه به پايان نرسيده بود.

سرانجام در پاسخ به اينکه آيا بايد باز هم منتظررسيدن فيلم های ديگری به بخش مسابقه ای باشيم؟ ژيل ژاکوب گفت: برگزيدن فيلم ها در يک فستيوال همواره توآم با نرمش بوده چون ما هميشه تلاش کرده ايم که کيفيت آن را بهتر کنيم.

به هر حال از خلاصه کوتاه فيلم ها چنين بر می آيد که فستيوال کن هم درگير مسائل جهانی شده است و در روزهای آينده شاهد نمايش فيلم هائی خواهيم بود که از بحران اقتصادی، عراق، تروريسم، افغانستان و نيز تاريخ پراز خشونت و درد فرانسه و الجزاير صحبت می کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016