دوشنبه 30 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعلام برنامه شصت‌وسومين فستيوال کن، شهلا رستمی، راديو بين‌المللی فرانسه

کنفرانس مطبوعاتی شصت و سومين فستيوال کن درروز ۱۵ آوريل و يک هفته زودتر از تاريخ هميشگی انجام شد.دراين کنفرانس علاوه براعلام فيلم های بخش مسابقه ای اصلی، بخش نوعی نگاه و نيزفيلم های خارج از مسابقه، آن چه دروحله اول نظررا جلب می کرد، وابستگی مديران اين فستيوال به اصل پايه ای آن يعنی دفاع از هنرمندان بود. که منظوردعوت ازجعفر پناهی سينماگر زندانی ايرانی به عنوان يکی از اعضای هیأت داوران است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




نکته ديگر شمار پائين فيلم های بخش اصلی مسابقه ای بود که درحال حاضر به ۱۶ فيلم خلاصه ميشود و می تواند تا روز آغاز فستيوال افزايش يابد.
درعين حال اين شمار پائين را نمی توان به کاهش ناچيز فيلم های ارسالی ارتباط داد که نسبت به سال گذشته از ۱۶۷۰ به ۱۶۶۵ کاهش يافته است. اما به گفته "تييری فرمو"، مدير هنری فستيوال، اين کاهش ميتواند گويای بحران اقتصادی باشد که سال گذشته حس نشد اما امسال تأثيرش بر بسياری از زمينه ها محسوس است.
بازهم اگر سال گذشته شاهد حضور پررنگ بزرگان سينما در بخش اصلی بوديم، امسال نام شماری ازکارگردانهای نه چندان معروف را در کنار کارگردانان پرآوازه می بينيم.
درکنار آن، شاهد بازگشت ژان-لوک گدار، کارگردان سبک دار و کم کار فرانسوی به بخش نوعی نگاه، با فيلمی با عنوانی غريب، "فيلم سوسياليسم"، و نيز آخرين اثر "مانوئل ده اوليورا" کارگردان ۱۰۱ ساله پرتغالی هستيم.

نکته قابل توجه ديگر حضور تنها يک فيلم آمريکائی، "بازی منصفانه، ساخته "دوگ ليمان" است که فيلمی است اضطراب آور با شرکت "شان پن".
تازگی ديگری که در فستيوال امسال مشاهده می شود، انتشار خبرهای فستيوال به ۸ زبان در سايت آن است . اين زبانها عبارتند از فرانسه، انگليسی، پرتغالی، اسپانيولی، روسی، عربی، چينی و ژاپنی.

گفتنی است که رياست ژوری بخش نوعی نگاه با "کلر دنی"، کارگردان فرانسوی و رياست ژوری "سينه فونداسيون" و فيلم های کوتاه با "اتم اگويان" کارگردان ارمنی تبار کانادائی خواهد بود.
در پايان بايد اضافه کنم که در حالی که فيلم شب گشايش فستيوال از چندی پيش اعلام شده و اين فيلم "رابين هود" ساخته "رايدلی اسکات" است، اما هنوز تکليف فيلم اختتاميه روشن نيست و صحبت از فيلم هائی چون "فراری" ساخته کلينت ايستوود، "درخت زندگی" ساخته "ترنس ماليک" و "آغاز" ساخته "کريستوفر نولان" می رود.

http://www.festival-cannes.com/


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016