دوشنبه 27 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ششمين روز فستيوال کن، نمايش فيلم های الخاندرو گونزالس اينياريتو و تاکشی کيتانو، شهلا رستمی، راديو بين المللی فرانسه

در اين ششمين روز ۶۳ امين فستيوال کن، دو فيلم در بخش اصلی به نمايش درآمدند که هر دو اثر کارگردانانی بودند که از وزنه خاصی در دنيای سينما برخوردارند. نکته ای که در فيلم "زيبا" و در فيلم ديگر مسابقه ای امروز" توهين"، ساخته "تاکشی کيتانو" مشترک است رشوه خواری پليس هاست.

"بيوتيفول" يا زيبا، البته با غلط املائی "Biutiful" ، ساخته "الخاندرو گونزالس اينياريتو"، کارگردان مکزيکی، زندگی مردی را به تصوير می کشد که پدری خوب، شوهری پر از مشکل و درگير بايک بيماری بدون چاره است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




"الخاندرو گونزالس اينياريتو"، پس از فيلم های بسيار خوبی چون "۲۱ گرم" و به ويژه "بابل" که مارا با کارگردانی آشنا کردکه به شخصيت هايش حساسيت خاصی می بخشد و پرسش های اجتماعی مهمی چون مسئله مهاجران را مطرح می کند، باز هم در "زيبا"، و عليرغم حضور بسيار پر رنگ "خاوير باردم" در نقش شخصيت اصلی، مسئله مهاجران و فساد در ميان نيروهای پليس را فراموش نمی کند. اما اگر بخواهيم از نظر تکنيک سينمائی به آن توجه کنيم، مسئله شکل ديگری پيدا می کند، چرا که کارگردان برخی سکانس ها را دوبار نشان ميدهد، کيفيت تصاوير به دليل استفاده از دوربين دستی چندان بالا نيست و برخی صحنه هابه نظر اضافی می آيند. از اين رو نه آن ضرب آهنگ "بابل" را پيدا می کند و نه از خستگی تماشاگر جلوگيری می نمايد.

در حالی که در گذشته يکی از مهارت های او، دنبال کردن داستان های مختلف با حفظ تعادل زمانی سکانس ها و به سرانجام رساندن موفقيت آميز آنهابود.

اينياريتو که با يک برنامه ای پيرامون موسيقی راک وارد حرفه خبرنگاری راديو شد، سپس دهها فيلم تبليغاتی برای تلويزيون ساخت و سپس در آمريکا ساکن شد.در آنجا بود که پس از فيلم نامه نويسی، اولين فيلم بلند خود "عشق های سگی" را ساخت که نامزد جايزه اسکار بهتری فيلم خارجی بود. گفتنی است که "بابل" در سال ۲۰۰۶ ، جايزه بهترين کارگردانی را در فستيوال کن ربود.

نکته ای که در فيلم "زيبا" و درفيلم ديگر مسابقه ای امروز" توهين"، ساخته "تاکشی کيتانو" مشترک است رشوه خواری پليس ها ست.

"تاکشی کيتانو"، کار گردان ژاپنی، گر چه بارها به فستيوال کن آمده اما بر خلاف فستيوال ونيز که در آن شير طلائی را برای "هانابی" و نقره ای را برای "زايتوچی" ربود، در بخش مسابقه ای اين فستيوال جايزه ای نبرده است. اين بار اين هنرمند خاص که شوهای تلويزيونی اش از محبوبيت خاصی در ژاپن برخوردار است، با "توهين" ، پس از يازده سال به بخش اصلی کن باز می گردد. او در سال ۱۹۹۹ "تابستان کيکو جيرو" را به اين بخش ارائه کرده بود.

با اين فيلم "تاکشی کيتانو" به فيلم های مورد علاقه اوليه خود يعنی فيلم هائی درباره "ياکوزا" ها يا اشراردر کشورش بر می گردد و از نشان دادن هيچ گونه خشونتی در آن پرهيز نمی کند. او بار ديگر خود نقش شخصيت اصلی اين فيلم را که يک ياکوزای درجه دوهست و همه رقيبان رئيسش را ازميان بر ميدارد، ايفامی کند.اگر خيلی خوش بين باشيم شايد بتوانيم بگو ئيم که هدف فيلم در نشان دادن اين همه خشونت شايد رد خشونت بوده . به ويژه اين که "توهين" در عين حال بر نادانی و ناتوانی اين آدم کش ها در گرفتن درس از زندگی انگشت می گذارد. نادانهائی که نه تنها به راحتی و با خشونت می کشند، اما خود نيز به همان راحتی کشته می شوند و کار دستگاه قانون را ساده می سازند. با اين حال، تحمل اين همه خشونت بسيار دشوار است.

خشونت به گونه ای "برچسب" يا مارک فيلم های "تاکشی کيتانو" شده اما اين خشونت هم به شکلی طراحی شده، کم ديالوگ وبا طنز نمايش داده می شود.

در مورد جنبه بازيگری کيتانو می توان گفت که او بازی خاصی را ارائه می دهد يعنی چهره اش هيچ حالتی را بيان نمی کند مگر اينکه شخصيتی که نقشش را ايفا ميکند، به سرش زده باشد. او که در پی تصادف موتورش - تصادفی که گفته می شود قصدی و به منظور خود کشی بوده – " تيک های عصبی" پيدا کرده ،مرگ را همواره در مرکز فيلم های خود قرار می دهد.

فيلم جذابی که در بخش پانزده کارگردانان به نمايش در آمد، فيلم " همه چيز به خوبی پيش خواهد رفت" ساخته "کريستوفر بو" کارگردان پر استعداد دانمارکی بود که در سال ۲۰۰۳، جايزه "دوربين طلائی" را برای فيلمش"بازسازی" در بخش "هفته منتقدين" ربود. در اين فيلم که ژانری مخلوط دارد، يعنی هم اضطراب آور است، هم سياسی و هم اکشن دار، کارگردان ما در برابر شخصيتی قرار می دهد که بر حسب تصادف رازی را کشف می کند که زندگی اش را بر هم می ريزد. اين فيلم که تعمقی است بر جنگ افغانستان و از ورای تخيلات يک سناريست، همراه با شخصيتی ايرانی تبار به نام علی، مسئله حضور نيروهای دانمارکی را در کشوری دور دست مطرح می کند، پژواکی به فيلم ديگری از همين کشور، "آرماديو" به شمار می آيد که زندگی سربازان دانمارکی را در داخل افغانستان به تصوير می کشد.

خبری حاشيه ای از کن
برندگان جايزه "شوپار"


"لی يا که به ده" برای ايفای نقش در فيلم "گل کوير" و "ادوارد هوگ" در فيلم "روشنائی سفيد" جايزه "شوپار" را که برای تشويق استعداد های نو به آنها داده می شود، دريافت کردند.

اين جايزه در سال ۲۰۰۰ به ابتکار ژيل ژاکوب به وجود آمده که در مراسم توزيع جوايز حضور داشت. اين جايزه در گذشته از جمله به "ادری توتو"، هنرپيشه فرانسوی و "گائل گارسيا برنال" داده شده بود. جايزه به شکل تکه ای ازفيلم است وتوسط جواهر ساز معروف سويسی "شوپار" ساخته می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016