پنجشنبه 30 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نگرانی بانک مرکزی ایران از کاهش سرمایه گذاری در بخش مسکن، بی بی سی

حسین قضاوی معاون اقتصادی بانک مرکزی ایران از کاهش سرمایه گذاری در بخش مسکن خبر داده و گفته است که شرکت های تولیدی نتوانسته اند محصولات خود را در بازارهای داخلی فروشند و آنها را به انبار منتقل کرده اند.

آقای قضاوی در بیستمین کنفرانس سالانه پولی و ارزی گفت که سرمایه گذاری بخش خصوصی در بازار مسکن در نه ماه اول سال گذشته منفی هفت درصد بوده است.

بازار مسکن ایران در چهار سال گذشته بعد از افزایش شدید قیمت مسکن، با رکود مواجه شده است و گزارش تازه از آخرین وضعیت سرمایه گذاری بخش خصوصی حاکی از آن است که این رکود هنوز ادامه دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




سرمایه گذار اصلی بخش مسکن در ایران، بخش خصوصی است و دولت نقش چندانی در تولید مسکن ندارد. به عقیده کارشناسان، یکی از دلایل عمیق تر شدن رکود در بازار مسکن این است که سرمایه گذاران بخش خصوصی رغبتی برای سرمایه گذاری در بخش مسکن ندارند.

آقای قضاوی در عین حال تاکید کرده که تعداد پروانه های ساختمانی در سه ماه سوم سال گذشته یعنی در پائیز پس از چند فصل کاهش، رشد نشان می دهد و این "نشان دهنده این است که تلاش دولت در زمینه مسکن مهر در حال به نتیجه رسیدن است."

دولت محمود احمدی نژاد بعد از رکود شدید در بازار مسکن، سعی کرد با اجرای برنامه هایی نظیر مسکن مهر، بازار را از رکود خارج کند اما گزارشهای رسمی نشان می دهد که این طرح با وجود حجم زیادی از زمین هایی که دولت واگذار کرده، هنوز در مراحل اولیه است و تعداد کمی ساختمان از طریق مسکن مهر ساخته شده است.

به گفته معاون اقتصادی بانک مرکزی با تلاش دولت در زمینه مسکن مهر، این امیدواری در سال جاری وجود دارد که در کنار کنترل قیمت ها، رونق نسبی در بخش مسکن ایجاد شود.

بخش ساختمان یکی از موتورهای محرک اقتصاد به حساب می آید که سهم زیادی در تولید ناخالص ملی ایران دارد و رکود در آن به معنی افزایش بیکاری است.

رشد اقتصاد ایران در دو سال گذشته به شدت افت کرده و اقتصاد این کشور وارد یک دوره رکود شده است. به طوری که رشد اقتصادی از بیشتر از 6 درصد به کمتر از دو درصد رسیده است.

به دلیل رکود اقتصادی، توان خرید مصرف کنندگان کم شده و تولید داخلی نیز به شدت آسیب دیده است. به گونه ای که بنابر گفته آقای قضاوی، تولید کنندگان نتوانسته اند کالاهای خود را در بازار بفروشند.

بانک مرکزی تحقیقی از عملکرد 22 شرکت حاضر در بورس انجام داده است که به گفته آقای قضاوی، بنابر این تحقیق کالاهای تولید شده این شرکت ها به دلیل کمبود تقاضا به جای فروش در بازار به انبار منتقل شده است.

یکی از علل ناتوانی شرکت ها برای فروش محصولاتشان، واردات گسترده در سالهای اخیر بوده که باعث شده تولید کننده داخلی نتواند با کالاهای وارداتی و عمدتا ارزان خارجی رقابت کند.

معاون اقتصادی بانک مرکزی می گوید که برای خروج از کسادی فعلی و بازگشت روند بلند مدت رشد اقتصادی، بانک مرکزی معتقد است که باید از "طریق ایجاد محرک های اقتصادی و حفظ ثبات مالی و اقتصادی از طریق مدیریت نرخ سود، مدیریت مناسب واردات و با استفاده از سیاست های تعرفه مناسب و کنترل انتظارات تورمی"، مشکل را برطرف کرد.

رشد اقتصادی ایران در دو سال گذشته به شدت افت کرده و از بالای شش درصد به کمتر از دو درصد رسیده است. برخی آوردها نشان می دهد که امسال نرخ رشد اقتصادی اگر منفی نشود در حد صفر باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016