پنجشنبه 30 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افتتاح کانون فيلم و مدرسه فيلم سازی MAKE A MOVIE در تورنتو با سخنرانی دو هنرمند پيشکسوت ايرانی، جعفر والی و عباس جوانمرد (با عکس)


از راست: يدالله شهبازی، فرهاد آهی، عباس جوانمرد، جعفر والی و اميرشهاب رضویان

ساعت ۶ بعد از ظهر روز يکشنبه ۱۶ مه ۲۰۱۰ مدرسه فيلمسازی و کانون فيلم MAKE A MOVIE با هدف جذب و آموزش نسل جوان مهاجران ايرانی، در تورنتو افتتاح شد. مراسم در ساعت مقرر با نمايش گزيده ای از فيلمهای سياه وسفيد مستند که توسط ميرزا ابراهيم خان عکاسباشی از سفر مظفرالدين شاه به فرنگ و دربار قاجار فيلمبرداری شده، آغاز شد. همزمان با پخش اين تصاوير، ترانه های گيلکی هنرمند ايرانی شيلا نهرور که بازخوانی ترانه های مرحوم آشورپور است، در فضای کانون فيلم طنين انداز بود. پس از آن، راس ساعت ۷ با پخش سرود "وطنم" اولين سرود ملی ايران که توسط دريا دادور بازخوانی شده است، مراسم ادامه يافت و در پی آن فيلمی مستند ساخته سارا صابری دانشجوی دانشگاه يورک، از فعاليتهای قبلی فرهاد آهی، يدالله شهبازی و اميرشهاب رضويان، موسسان کانون فيلم به نمايش در آمد که درآن علاوه بر معرفی هر يک، قطعاتی از فيلمهای "استخوان" ساخته فرهاد آهی، "مينای شهر خاموش" ساخته اميرشهاب رضويان و تصاويری از فيلمهايی که يدالله شهبازی در ايران و کانادا فيلمبرداری کرده است، به نمايش درآمد. سپس موسسان اين کانون گزارشی از برنامه ها و اهداف مدرسه فيلمسازی، کانون فيلم و دفتر توليد فيلم MAM ارائه دادند .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در بخشی از اين گزارش با اشاره به نبودن يک پاتوق فرهنگی برای بحث و مبادله اطلاعات، آمده است: " سال گذشته در يک کافی شاپ جمع می شديم و در مورد پروژه های آتی مان صحبت می کرديم. کم کم احساس کرديم که به مکانی برای جمع شدن ايرانيهای دوستدار سينما و تاتر نياز داريم. پس از چندماه مطالعه و مشورت با دوستان مان به اين نتيجه رسيديم که مجموعه فرهنگی MaM را با سه هدف آموزش، نمايش فيلم و توليد فيلم تاسيس کنيم. برنامه های نمايش فيلم ما از جمعه ۲۱ مه آغاز می شود و به صورت ويديو کنفرانس با کارگردانان ايرانی در مورد فيلمهايشان بحث و گفتگو خواهيم داشت. برنامه های نمايش فيلم کانون به صورت هفتگی و رايگان خواهد بود. در بخش آموزش رشته های مورد تدريس در مدرسه فيلمسازی عبارتند از: کارگردانی: اميرشهاب رضويان – فيلمنامه نويسی: فرهاد آهی – فيلمبرداری: يدالله شهبازی – بازيگری: لوون هفتوان. به زودی رشته های ديگری هم با استادان کانادايی به دوره های اين مدرسه افزوده خواهد شد. در بخش توليد نيز درگير تهيه سه فيلم سينمايی هستيم که به زودی فيلمبرداری يک فيلم را در تورنتو آغاز خواهيم کرد."


جعفر والی

در مراسم گشايش اين کانون فيلم که در فضايی شامل يک سالن نمايش و سه کلاس درس صورت گرفت، عده زيادی از هنردوستان و هنرمندان ايرانی مقيم شهر تورنتو حضور داشتند، که از بين ايشان، دو چهره شاخص تاتر و سينمای ايران برای سخنرانی دعوت شدند. ابتدا استاد جعفر والی هنرمند پيشکسوت عرصه بازيگری و کارگردانی تاتر و سينما، پشت ميکروفن قرار گرفت و از ضرورت حرکتهای مستمر فرهنگی در جامعه ايرانی مقيم تورنتو گفت، از تشکيل اين کانون فيلم به صورت خودجوش توسط سه هنرمند ايرانی ابراز خوشحالی کرد و تداوم حرکت ايشان را اميدبخش دانست. وی از نياز جامعه ايرانی به کانونهای هنری، برای کم کردن فاصله فرهنگی والدين و فرزندان در جامعه ميزبان، سخن گفت که صحبتهای اين هنرمند پيشکسوت مورد تشويق فراوان حضار قرار گرفت.


عباس جوانمرد

پس از وی استاد عباس جوانمرد کارگردان با سابقه تاتر ايران، با مهمانان سخن گفت. جوانمرد در بخشی از صحبتهايش ضمن ابراز شادمانی از تشکيل اين کانون و آرزوی موفقيت برای سه هنرمند بانی اين حرکت فرهنگی، به مرحوم فرخ غفاری اشاره کرد که در اوايل دهه ی سی شمسی، با تاسيس اولين کانون فيلم ايران، توانست خدمات فرهنگی مستمری به جامعه هنری ايران داشته باشد. جوانمرد با اشاره به فعاليتهای وی، گفت که با شکل گيری کانون فيلم تهران توسط غفاری بسياری به مخالفت با او برخاستند، اما غفاری آرام و مستمر کارش را ادامه داد و تاثيری شگرف در شکل گيری سينمای دگرانديش و فرهنگی ايران گذاشت. جوانمرد تاسيس اين کانون را حرکتی شايسته در جهت بهبود فضای فرهنگی جامعه ايرانی تورنتو دانست و از اين که جوانان ايرانی، مکانی برای گردهمايی و بحث درباره فيلم و سينما و تاتر يافته اند ابراز خشنودی کرد.

بنيانگذاران اين مجموعه عبارتند از:
فرهاد آهی، دانش آموخته ی رشته ی طراحی صحنه از دانشکده هنرهای زيبا دانشگاه تهران و ادبيات نمايشی از دانشگاه تربيت مدرس تهران و کارگردان فيلمهای سينمايی: استخوان، مخمصه و پرواز يک رويا است.

يدالله شهبازی، دانش آموخته ی رشته ی فيلمبرداری از دانشکده سينما و تاتر و پژوهش هنر از دانشگاه هنر تهران و مدير فيلمبرداری فيلمهای سينمايی شهر فراموشی (کارگردان: داريوش ياری)، خاک و ابريشم (کارگردان: کيومرث درم بخش)، خانه مهر (کارگردان: ابراهيم فروزش) است.

اميرشهاب رضويان، دانش آموخته ی رشته ی انيميشن و کارگردانی سينما از دانشکده سينما و تاتر دانشگاه هنر تهران و کارگردان فيلمهای سينمايی تابستان عزيز، مينای شهرخاموش، تهران ساعت هفت صبح و سفر مردان خاکستری است.

نشانی: Gervais Drive. Toronto, Ontario M3C 1Y9 نزديکترين چهارراه به محل تقاطع "دان ميلز" و "اگلينتون" است و خط اتوبوس شماره ۱۰۰ مستقيما از ايستگاه مترو "اگلينتون" به نشانی فوق دسترسی دارد.
صفحه فيس بوک MAKE A MOVIE PRODUCTION حاوی اطلاعات مورد نياز علاقمندان است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016