دوشنبه 3 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بینوش، بازیگر فیلم کیارستمی بهترین بازیگر زن جشنواره کن شد، بی بی سی

ژولیت بینوش، بازیگر فرانسوی فیلم رونوشت برابر با اصل، تازه ترین ساخته عباس کیارستمی، فیلمساز ایرانی برنده جایزه بهترین بازیگر زن در شصت و سومین دوره جشنواره فیلم کن شد.

او هنگام دریافت جایزه اش خواهان آزادی جعفر پناهی، فیلسماز ایرانی شد که اکنون در زندان به سر می برد و گفت امیدوار است که آقای پناهی سال آینده خود شخصا در این جشنواره حضور داشته باشد.

مسئولان جشنواره پیشتر اعلام کرده بودند که جعفر پناهی میهمان وِیژه این دوره است و خواهان آزادی او شده بودند.

نخل طلا که مهمترین جایزه این جشنواره معتبر جهانی است، امسال به فیلم تایلندی "عمو بونمی که زندگی های سابقش را به یاد می آورد" ساخته آپیچات پونگ ویراستاکول اعطا شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




این فیلم داستانی مردی در حال احتضار است که روح همسر مرده و پسر گمشده اش را که تبدیل به میمون شده است را می بیند.

این کارگردان تقریبا ناشناخته توانست در رقابت با کارگردانان مشهوری چون مایک لی، کن لوچ، برتران تاورنیه و نیکیتا میخالکوف به نخل طلا دست یابد.

در بخش بهترین بازیگر مرد، خاویر باردم، بازیگر اسپانیایی برای فیلم بیوتیفول ساخته الخاندرو گونزالس ایناریتو، کارگردان مکزیکی فیلم هایی چون 21 گرم و عشق سگی جایزه این بخش را گرفت.

او در این فیلم نقش پلیس فاسدی را بازی کرده که پی می برد به سرطان مبتلا شده است.

خاویر باردم این جایزه را به طور مشترک با الیو جرمانو، بازیگر ایتالیایی فیلم زندگی ما به دست آورد.

در بخش های دیگر این جشنواره ماتیو آمالریک، بازیگر و کارگردان فرانسوی، برای ساخت کمدی در سفر جایزه بهترین کارگردانی را گرفت و لی چانگ دونگ از کره جنوبی جایزه بهترین فیلمنامه را برای فیلم شعر که خود کارگردانی که بود، دریافت کرد.

ریاست هیئت داوران امسال بر عهده تیم برتن، کارگردان آمریکایی فیلم هایی چون ادوارد دست قیچی و بتمن بود و کسانی چون بنیسیو دل تورو بازیگر پورتوریکویی الاصل سینمای آمریکا و برنده جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم چه در دوره پیش جشنواره کن و شکار کاپور، کارگردان هندی از جمله داوران این دوره بودند.

سهم سینمای ایران در این دوره جشنواره فیلم رونوشت برابر با اصل از عباس کیارستمی بود، هرچند که این فیلم در ایتالیا و به زبان انگلیسی و فرانسوی ساخته شده و فقط کارگردان آن ایرانی است.

عباس کیارستمی امسال یکی از نوزده کارگردانی بود که فیلمشان در بخش مسابقه حضور داشت.

رونوشت برابر با اصل روایتی است از رابطه عاشقانه ای که داستان آن در توسکانی اتفاق می افتد و ژولیت بینوش نقش زنی گالری دار را بازی می کند که با نویسنده ای بریتانیایی (با بازی ویلیام شیمل، خواننده اپرا) آشنا می شود.

ژولیت بینوش که امسال تصویرش بر روی پوستر رسمی جشنواره قرار گرفته بود، پیشتر در فیلم شیرین ساخته دیگری از کیارستمی حضور داشته است.

مهمترین دستاورد سینمای ایران و کیارستمی از جشنواره فیلم کن به سال 1997 بر می گردد که در آن دوره او برای فیلم طعم گیلاس برنده نخل طلا شد.

شنبه شب، 22 مه جوايز بخش نوعی نگاه کن که بعد از بخش مسابقه رسمی (نخل طلا)، مهم ترين بخش جشنواره کن است، به بهترين فيلم های اين بخش اهدا شد.

جايزه اصلی اين بخش به فيلم هاهاها ساخته هونگ سانگ سو از کره جنوبی تعلق گرفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016