سه شنبه 4 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حضور و دستاوردهای سينمای ايران در بازار کن، گفتگوی شهلا رستمی با کتايون شهابی، شفيع آقا محمديان و محمد اطبائی، راديو بين المللی فرانسه

يکی از بخش های مهم فستيوال کن، بخشی پنهانی اما بسيار سرنوشت ساز برای سينمای جهان، "بازار فيلم" است که از، سال ۱۹۵۹ ، به منظور فعال ساختن صنعت فيلم سازی در جهان به وجود آمده و امروزه مهم ترين بازار فيلم دنيا به شمار می آيد.
سال گذشته، اين بازار ۵۰ امين سالگرد خود را جشن گرفت و به آن مناسبت بيش از ۱۰.۰۰۰ شرکت کننده از ۱۰۱ کشور جهان در آن شرکت کردند. ۴۰۰۰ شرکت در ۴۰۰ غرفه حضور داشتند، ۴۰۰۰ فيلم و پروژه در آن ارائه شد و ۱۵۰۰ فيلم به نمايش در آمد.
در سال ۲۰۰۴ ، بازار فيلم، "شبکه تهيه کنندگان" را برای پخش کنندگان به راه انداخت و از طريق سايتی که به وجود آورد، همه پخش کنندگان می توانند فعاليت خود وديگران را دنبال کنند. Cinando.com



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




ايران نيز سالها ست که در اين بازار غرفه هائی دارد که گاه به شمارشان افزوده شده، گاه از آنها کم می شود.
گرچه در سالهای اوليه تنها غرفه بنياد فارابی و سازمان های زير چتر آن در اين بازار حاضر می شدند، از چند سال پيش مستقل ها هم در کنار آنها جای گرفته اند.

پيش از آغاز فستيوال، مدير عامل بنياد فارابی، احمد مير علائی، در خصوص حضور سينمای ايران در جشنواره کن گفته بود : " اميدوارم حضور موسسات سينمائی و هنرمندان سينمائی کشور در کن دستاورد خوبی برای سينمای کشور داشته باشد."

او اما در پاسخ به اين پرسش که برنامه های بنياد سينمائی فارابی برای بازگشت به دوران طلائی حضور بين المللی سينمای ايران چيست؟ گفته بود : " اگر منظور از روزهای طلائی حضور بين المللی سينمای ايران اين است که به سمت و سوئی برويم که جشنواره های مختلف، بدون در نظر گرفتن هويت و فرهنگ ملی ايرانی، هر فيلمی را نشان دهند، ما دنبال آن نيستيم و آن را حضور طلائی سينمای ايران در سطح بين الملل نمی دانيم. ما به دنبال جهانی کردن فيلم هائی هستيم که در راستای حيثيت و هويت ملی کشور توليد شده اند و قطعأ بر موضوعات اخلاقی و انسانی ای تأکيد داريم که قابليت جهانی شدن را داشته باشند."

به مناسبت شصت و سومين فستيوال سينمائی کن به ديدن مسئولان برخی از غرفه ها شتافتم و چند پرسش و از جمله اين که امسال در کوله بار خود چه دارند و در چه شرايطی در اين بازار شرکت ميکنند و دستاورد سال گذشته آنها چه بوده را با همه مصاحبه شوندگان مطرح کردم؟

در آغاز به غرفه فارابی مراجعه کردم که شماری نهاد سينمائی را زير چتر خود دارد. از اين رو از شفيع آقا محمديان، مديرمسئول مرکز گسترش سينمای مستند و تجربی پرسيدم دستاورد اين مرکز در سال گذشته چه بوده.او از شمار بالای فيلم هائی صحبت می کند که در بازار فيلم کن عرضه شد.

محمد اطبائی که از سالها پيش مديريت شرکتی به نام "مستقل های ايرانی"را بر عهده دارد، و امسال غرفه ای جداگانه برای خود داشت ، با تأکيد بر اين که پيش از مستقل شدن، از سالها پيش در اين بازارنقش فعالی زير چتر بنياد فارابی داشته ، به شمار فيلم هائی که عرضه می کند، اشاره دارد.

پخش کنندگان مستقل طبيعتأ به مشکلاتشان و بازار نا عادلانه رقابت و نيز عدم حمايت ارگان های دولتی اشاره کردند و در مورد توليدات سال گذشته سينمای ايران بيشتر بر افت کيفيت فيلم های داستانی تکيه نمودند.
در عين حال شفيع آقا محمديان، مديرمسئول مرکز گسترش سينمای مستند و تجربی، در سخنان خود از تشکيل جشنواره ای به نام خليج فارس صحبت کرد و از همه جوانان ايرانی مقيم خارج هم خواست که اگر طرحی دارند برای اين مرکز بفرستندتا در صورت پذيرش توليد آن ممکن شود.

با سپاسگذاری از شفيع آقا محمديان، مديرمسئول مرکز گسترش سينمای مستند و تجربی، کتايون شهابی، مدير عامل" شهرزاد ميديا اينترنشنال"، "اس امی آی" و محمد اطبائی مدير شرکت "مستقل های ايرانی"، که جداگانه به پرسش های من پاسخ دادند، بايد اضافه کنم که نتوانستم اطلاعات بيشتری در زمينه توليد فيلم در ايران و نقش فستيوال کن و احتمالأ رفع کمبود ها، از مقامات ديگر حاضر در غرفه فارابی کسب کنم. اطلاعاتی که می تواند برای رفع مشکلاتی که دو پخش کننده مستقل به آنها اشاره کردند، مفيد باشد.

[برای شنيدن اين گفتگو، اينجا را کليک کنيد]


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016