جمعه 1 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جهش ناگهانی یک میلیارد چینی و آغاز نابودی بشر، خبرآنلاین

جاناتان واتس در کتاب تازه‌اش «جهش ناگهانی یک میلیارد چینی» از واقعه‌ای هولناک خبر می‌دهد، فاجعه ای که با تبعیت چینی‌ها از زندگی سرمایه‌داری غربی، علاوه بر منابع طبیعی این کشور، بشر در سراسر جهان و همینطور محیط زیست در کشورهای بهره‌مند از کالاهای چینی را در برمی‌گیرد.

منطقی این است که انسان حتی در آرزوهای خود جانب عقل را داشته باشد و در هر کاری میانه‌روی را رعایت کند. وقتی دولت چین که در سالهای بعد از جنگ جهانی دوم دچار فقر شدیدی شده بود، سرمایه داری را عامل اصلی وضعیت اقتصاد کمونیستی خود عنوان می‌کرد، به شدت مصرف گرایی را در کشورش تقبیح می کرد. حتی در بعضی مواقع این روند به یک فرهنگ در این کشور تبدیل شده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در آن زمان چین با الهام از تفکر کمونیستی مردم را برای مصرف کالاهای کشورهای دیگر منع کرد اما به اعتقاد کارشناسان غربی در سالهای کنونی چین از این اعتقاد روی برگردانده است. با این حال «جاناتان واتس» در کتاب جدیدش با عنوان «جهش ناگهانی یک میلیارد چینی» خبرهای بدتری را می‌دهد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از گاردین، واتس در کتابش خبرهای خوب و بدی درباره اتفاقاتی که در سالهای اخیر در چین افتاده و در حال وقوع است، اعلام می کند و عنوان کتابش را از این کابوس الهام می گیرد که اگر این تعداد یک میلیارد و چهارصد میلیون نفری بخواهند به جای اعتماد به وعده های جامعه ایده آل مدنی رهبران خود در سالهای بعد از جنگ جهانی مثل جامعه سرمایه داری غربی زندگی کنند باید منتظر فاجعه ای برای آب و خاک و منابع طبیعی این کشور باشند که وسعت قابل توجهی روی کره زمین دارد.

به طور کلی هر انقلاب صنعتی برای محیط زیست مضر است و تنها منبع حیات انسان بدون توجه به ابزارهای تکنولوژی اطراف خود بستگی کامل به این محیط زیست دارد و وقتی دولت چین مردمش را برای تولید بیشتر تشویق می کند به استان های شرقی مهاجرت کنند که نمی توان انتظار داشت محیط زیست در آن مناطق، دست نخورده باقی بماند.

مسئله محیط زیست و انقلاب ها و جهش های صنعتی برای کشورهای کوچک مثل دعواهای محلی برای دولت مرکزی می ماند ولی برای کشوری با این وسعت و جمعیت نمی تواند دعوای محلی محسوب شود و تنها مصرف یکی از استان های محلی این کشور می تواند آلودگی معادل کل جمعیت کشور فرانسه تولید کند.

رشد و توسعه چین در سالهای اخیر بیشتر ناشی از ایجاد کارخانه های متعلق به شرکت های خارجی در شرق این کشور و تولید کالاهای ارزان قیمت با استخدام کارگران زنی است که حتی از یک آفریقایی کمتر حقوق دریافت می کنند.

دیگر خبر بد در کتاب واتس این است که تولید کالاهای ارزان قیمت هرچند می تواند سرعت پیشرفت اقتصادی چین را تضمین کند ولی به همان اندازه می تواند سرعت نابودی محیط زیست را در سایر کشورها موجب شود و در حقیقت مردم کشورهای جهان را از داشتن کالاهای ارزان قیمت بهره مند می کنند ولی به همان اندازه نیز می توانند زمینه نابودی بشر را فراهم کنند.

وقتی یک میلیارد چینی بخواهند کالاهای ارزان قیمت تولید کنند و از آن طرف خود در آرزوی زندگی مصرف‌گرای غربی باشند و رستوران‌های غذای آماده کنتاکی آمریکا در شهرهای چین از بزرگترین زنجیره های تولیدکننده مواد غذایی باشد، می توان آمار غیر قابل تصور آلودگی رودخانه زرد که مهد تولد تمدن چین محسوب می شود را تا حدودی باور کرد...و این تازه ابتدای ماجرای جهش این یک میلیارد و چهارصد میلیون چینی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016