جمعه 8 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سيمرغ بدون مرغ سحر پر کشيد، گزارش ايلنا از اجرای پروژه موسيقايی سيمرغ

پروژه سيمرغ به آهنگسازی حميد متبسم و خوانندگی همايون شجريان در حالی اولين شب خود را پش سرگذاشت که پايان اين کنسرت با وجود تشويق های فراوان به سردی گراييد و مخاطبان سرخورده به خانه هايشان رفتند.

[عکس‌هايی از اين کنسرت را با کليک اين‌جا ببينيد]

ايلنا: ،اولين شب از پروژه موسيقايی سيمرغ به رهبری محمد رضا درويشی با وجود زمان کم برای تبليغات کنسرت ،با استقبال نسبتا خوبی در باشگاه تنيس ورزشگاه انقلاب مواجه شد؛البته نزديک به يک سوم صندلی های خالی بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به گزارش خبرنگار ايلنااين کنسرت بهتربود در فضای باز برگزار نشود ؛در وهله اول اينکه سيستم صدا برداری در ايران آنچنان حرفه ای نيست و به يقين صدابرداری در فضای باز نيازمند تخصص بيشتری بيشتری است.
با اين حال متبسم در مصاحبه ای اعلام کرده بود که به اجبار اين پروژه در باشگاه تنيس برگزار شده است؛چرا که غير از تالار وحدت که از شرايط استاندارد آکوستيک برخوردار است هيچ سالن حرفه ای ديگری در تهران وجود ندارد که مناسب برگزاری قطعه "سيمرغ" باشد؛ البته سالن همايش های برج ميلاد و يا سالن دوهزار نفری ميلاد در نمايشگاه بين المللی از جمله سالن هايی هستند که کنسرت های بزرگ در آن برگزار می شود اما اغلب آنها مکان ها مناسب برگزاری کنفرانس و همايش است و برای برگزاری کنسرت ساخته نشده اند به همين دليل نمی توان با خيالی آسوده در اين سالن ها اجرای برنامه داشت.
به هر حال در ابتدا قطعه ونوشه اجرا شد که حميد متبسم به تکنوازی سه تار جلوه ای خاص به محفل بخشيد.قطعه "ونوشه" به گفته حميد متبسم در گويش مازندرانی به بنفشه کوهی معروف است .وی اين قطعه را در سال ۱۳۶۸ آهنگسازی کرده است .
بعد از اين قطعه روايت پروژه سيمرغ آغاز شد. قطعه سيمرغ در شش قسمت داستان زال و سيمرغ را روايت خواهد کرد. اين قطعه با ديباچه‌ای برای ارکستر و گروه کر آغاز شده و دربخش دوم که «زادن زال» نام دارد؛ داستان تولد زال نقل می‌شود. در بخش‌های بعدی اين قطعه که به ترتيب «سام و زال»٬ «سيمرغ و زال» و «بازگشت زال» نام دارد٬ داستان زندگی زال و رهاشدن او در البرز کوه٬ مراقبت سيمرغ از او و رشد و نمو زال نقل می‌شود تا جايی که زال جوانی برومند بدل شده و آوازه‌اش به سام نريمان می‌رسد و پدر شرمگين از رها کردن فرزند در پی يافتن او می‌شتابد و فرزند عمل نکوهيده پدر را می‌بخشد.
اين کنسرت در حالی به پايان رسيد که مردم با تشويق های فراوان قطعه مرغ سحر را درخواست کردند ومردم با اين تصور که به پشت صحنه می روند و برای قطعه بيز برمی گردنند برروی صندلی های خود نشستند .
از ظواهر معلوم بود که بايد خواننده به همراه رهبر ارکستر برگردد اما بعد از چند دقيقه نوازنده ها را صدا کردند و کنسرت در ناباوری وبه اعتنايی کامل به مردم به پايان رسيد و برق های سالن خاموش شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016