جمعه 15 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فرج‌الله سلحشور: نقش‌های مثبت، زيرک و باهوش را به زنان بدحجاب می‌دهند، فارس

خبرگزاری فارس: کارگردان سريال «يوسف پيامبر»(ع) با اشاره به اين که هنرمندی که اعتقاد به حجاب ندارد، نمی‌تواند به ترويج حجاب کمک کند، گفت: بايد بودجه و امکانات لازم را در اختيار متخصصانی که اسلام را می‌شناسند، بگذارند و از آنها بخواهند در مورد حجاب فيلم فاخر بسازند.

فرج‌الله سلحشور در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبری فارس «توانا» اظهارداشت: تنها راه اثرگذاری سينما و سينماگران در امر حجاب، اعتقاد و ايمان کامل عوامل توليد، کارگردان و بازيگران به حجاب است که بايد به آن عمل کنند.
وی نقش زنان بازيگر در سينما را بسيار موثر دانست و خاطرنشان کرد: زنان بازيگر به دليل داشتن شهرت به عنوان الگوی زنان و دختران جامعه مطرح هستند، اما وقتی زنی که در فيلم نقش زن محجبه را بازی می کند و مردم او را به صورت بدحجاب در جامعه می‌بينند و گهگاه عکس‌ها و تصاوير برخی از آنان با پوشش و حجاب بسيار بد منتشر می‌شود، باعث بدبينی مردم نسبت به زنان با حجاب می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




*در اکثر فيلم‌ها نقش‌های مثبت و باهوش را به زنان بدحجاب می‌دهند

وی ادامه داد: در اکثر فيلم‌ها نقش‌های مثبت، زيرک و باهوش را به زنان بدحجاب می‌دهند و نقش‌های معمولی، منفی، بيچاره، توسری‌خور و عقب‌مانده را به زنان باحجاب و چادری می‌دهند که اين موضوع در ترويج بدحجابی بسيار مؤثر است.
کارگردان سريال «يوسف پيامبر» تأکيد کرد: حجاب يک مسئله اعتقادی است؛ انسانی که خود اعتقاد به حجاب ندارد، نمی‌تواند به حجاب و ترويج آن کمک کند و اگر به ظاهر هم کاری کند مردم از او نمی‌پذيرند و از او می‌خواهند اول دين و اعتقاد خود را درست کند، بعد مروج امر دين و حجاب شود.

* مسئولان اصرار دارند که عنوان رسانه ملی، سينمای ملی گفته شود اما از کلمه اسلامی استفاده نشود

سلحشور با اشاره به نقش بسيار مهم دانشگاه‌های هنر در تربيت هنرمندان و بازيگران مؤمن و معتقد افزود: در دانشکده‌های ما آنطور که حضرت امام خامنه‌ای می‌فرمايند؛ دانشگاه بايد اسلامی باشد و ما فيلم اسلامی لازم داريم، اما مسئولان امر و برخی هنرمندان اصرار دارند که دانشگاه هنر، اسلامی نباشد و مسئولان فرهنگی ما از اينکه کلمه اسلام را در مورد دانشگاه‌ها و فيلمسازها و هنرمند‌ها به کار ببرند، اکراه دارند.
وی با اشاره به سخنان حضرت امام‌خمينی‌(رحمةالله‌عليه) که تلويزيون بايد دانشگاه اسلامی باشد، افزود: من خود شاهد هستم که بعضی مسئولان اصرار دارند که عنوان رسانه ملی، سينمای ملی، سينمای ايران گفته شود و اصرار دارند که کلمه اسلامی در مورد آنها به‌کار نرود.

*هنوز تعريف اسلامی از فيلمسازی اسلامی در جامعه هنری ارائه نداده‌ايم

اين کارگردان پر سابقه علت اين مسئله را ورود فرهنگ سينما از غرب دانست و افزود: غربی‌ها برای ما سينما را بی‌دينی و بی‌بند‌باری و ريشه آن را اومانيسم و ماترياليسم (انسان محوری و ماده‌گرايی) تعريف کرده‌اند و ما نيز آن فرهنگ غلط را بی‌کم و کماست در داخل کشور ترجمه کرده و اجرا می‌کنيم.
وی با اظهار تأسف از اين که در حال حاضر اين فرهنگ در دانشگاه‌ها به طور مرتب تدريس و ترويج می‌شود و ما هنوز تعريف اسلامی از فيلمسازی اسلامی و معنوی در جامعه هنری و سينمايی ارائه نداده‌ايم، تاکيد کرد: بايد سينما و دانشگاه اسلامی را تعريف کنيم تا مسئولان وادار شوند به سمت دانشگاه اسلامی، هنر اسلامی و سينمای اسلامی حرکت کنند و چون تعريفی روشن در اين موضوع نيست طبق رويه‌ها و اشتباه سابق حرکت می‌کنند.
سلحشور بيان کرد: رهبر معظم انقلاب بارها با هنرمندان صحبت کرده‌اند اما چون اکثر سينماگران با مبانی اسلامی و دينی اصيل بيگانه هستند، باز در زمين و طراحی‌های غرب بازی می‌کنند.
وی گفت: به غير از تعداد انگشت شمار آثار مثبت که توليدات سالم و فاخر ما هستند، اکثر فيلمسازها در جهت اهداف غرب و اسکار و هاليوود و کمپانی‌های صهيونيستی حرکت می‌کنند.
سلحشور با انتقاد از عملکرد مسئولان در نپرداختن به مسئله فرهنگ در سينما گفت: دولت برای حل و ساماندهی مشکل اقتصادی ۲۰۰ کارشناس اقتصادی را دور هم جمع می‌کند تا راهکاری پيدا کند، اما تا به امروز چنين حرکتی که از کارشناسان هنر و هنرمندانی که اسلام‌شناس و آگاه به اسلام هستند، برای تبيين و ايجاد سينمای اسلامی و حل مشکل فرهنگی سينما انجام نداده است.

* به متخصصانی که اسلام را می‌شناسند بودجه دهند تا درباره حجاب فيلم فاخر بسازند
اين کارگردان پرسابقه سينما در پايان پيشنهاد کرد: در بخش فيلمسازی، متخصصانی که اسلام را می‌شناسند جمع شده و بودجه و امکانات لازم را در اختيارشان بگذارند و بخواهند که مثلا در مورد حجاب فيلم فاخر بسازند، نه اينکه به فلان زن فيلمساز که کارنامه‌اش در ترويج فمينيسم روشن بوده، چون زن است پيشنهاد ساخت فيلم در مورد حجاب دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016