شنبه 23 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد علي ترقي جاه استاد و نقاش معاصر در گذشت، باشگاه خبرنگاران

به گزارش باشگاه خبرنگاران محمد علي ترقي جاه متولد سال 1322 در تهران، ازکودکي شيفته نقاشي بود. اگرچه کار خود را در رشته مهندسي آغاز کرد، اما ديري نپاييد که از آن روي گرداند تا به نقاشي که ميل واقعي او بود بپردازد.

درسال 1346 برنده مدال طلاي مسابقات هنري دانشگاه هاي ايران شد. در 1355 اولين نمايشگاه انفرادي خود را در تهران گالري و سپس در 1357 در نمايشگاه بين المللي هنر بازل سوئيس برگزاد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در آغاز دهه 1360 روش ويژه خود را که مشخصه آن اسبهاي تجريد يافته ( استيليزه) بود پي ريخت که به نشان هنري وي معروف شد. موزه بين المللي هنر قرن بيست و يکم آمريکا (TIMOTCA ) نقاشي هاي وي را به عنوان نماينده هنر ايران انتخاب کرد. آثار او نيز جزو مجموعه موزه هنرهاي معاصر تهران (TMCA ) موزه هنرهاي مدرن شارجه (U.A.E ) موزه ورلد، نوتردام هلند و موزه هنرمندان معاصر(موزه محمد علي ترقي جاه) مي باشد.

ترقي جاه به عنوان يک هنرمند ايراني منحصر به فرد در ميان هنرمندان معاصر ظهور کرده است. هنر وي نتيجه آرامش وي با دنياي اطراف خويش است. در نقاشي هاي آرام و صلح جويانه او تصاويري از اسب ها، خروسها و روستائيان در سرزميني افسانه اي در زمينه اي قهوه اي و خاکي به چشم ميخورد. آثار او احساسي در بيننده بوجود مي آورد که ملايم و شفاف ولي در عين حال بسيار نافذ و اثرگذار مي باشد. که يادآور افسانه هاي سرزمين هاي کويري و شرقي است. همه چيز سبک و رها، باور نکردني و جادويي است. بيننده پاي تابلو هاي او ميخکوب ميشود، مينگرد و خود را در اين دنياي ناشناخته آرام و زيبا مانند بهترين غزليات که با ساده ترين بيان بزرگترين مفاهيم را ميرسانند رها مي يابد. در نقاشي هاي او اسب ها بدون ارتباط با زمين در حرکتند. همينطور خروسها، انسانها و کوهها. سفر آنها بسوي بهشتي است که از آن آمده اند. جايي که در آن صلح، هماهنگي و عشق است. آرزوي آنها پرواز بسوي محبوبشان و خانه واقعي شان مي باشد. رنگ سفيد در نقاشي هاي او نماد پروردگار است که ترقي جاه حضور اورا همه جا خيلي نزديک احساس ميکند. در سالهاي اخير آثار او در کنار نقاشي هاي هنرمندان بلند آوازه جهان در شهرهاي بزرگي چون نيويورک، واشينگتن، شيکاگو، پاريس، لندن، زوريخ، ژنو، وين، توکيو، مکزيکو سيتي، تهران، فلورانس، ليسبون، مادريد، کازابلانکا و اشتوتگارت و پکن به نمايش در آمده اند.

ترقي جاه مي گويد: " همواره آرزويم اين بوده که همه آدميان بي آنکه دل مشغول فرهنگ، مذهب، آئين و ديگر ويژگي هاي متمايز دهند خود باشند، در کنار هم در صلح و آرامش زندگي کنند.

بر اساس این گزارش پیکر مرحوم محمد علي ترقي جاه استاد و نقاش معاصر ساعت ۸:۳۰ روز شنبه ۲۳ مردادماه از مقابل حسینیه سعیدی نژاد واقع درخیابان پاسداران بلوار شهرزاد روبروی پل قبا به سوی حرم عبد العظیم حسنی تشیع می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016