یکشنبه 31 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درياچه اروميه بزرگ است، بايد كوچكش كنيم، تا بتوان از آن نگهداري كرد!، ايلنا

نگهداري درياچه‌‌اي اروميه به اين وسعت فعلي سخت است چون دچار كمبود آب هستيم. بنابراين بهترين كار در حال حاضر اين است كه با برداشت نمك هم به شكل سنتي و هم صنعتي غلظت نمك درياچه را كمتر كنيم.

به گزارش خبرنگار ايلنا نادرقاضي‌پور نماينده شهر اروميه در مجلس شوراي اسلامي در مورد بحران درياچه اروميه گفت: دو سال قبل در آغاز كار مجلس هشتم، 220 نماينده با امضاء نامه‌اي از رئيس جمهور درخواست كردند هرچه وضعيت درياچه اروميه بررسي شود.

او ادامه داد: رئيس‌جمهور هم دستور داد يك كميته اي براي بررسي وضعيت درياچه اروميه با حضوروزير نيرو، جهاد كشاورزي و سازمان محيط‌زيست تشكيل شود كه استانداران آذربايجان غربي و شرقي و كردستان هم در آن حضور داشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




قاضي پور افزود: با وجود اينكه توسط اين كميته چند راهكار براي حل بحران درياچه اروميه ارائه شده‌است اما هنوز هيچ يك از اين راهكارهاي عملياتي نشده است كه من مرتب اين مورد را در مجلس تذكر مي‌دهم.

او توضيح داد:‌ از بين راهكارهاي پيشنهادي، ما دو راهكار را پيگيري مي‌كنيم، يكي انتقال آب از رود ارس به درياچه اروميه و ديگري انتقال آب از رودخانه پيرانشهر به منطقه اوشنويه ـ نقده و از آنجا به درياچه اروميه.

نماينده مردم اروميه در پاسخ به اين سئوال كه با وضعيت فعلي درياچه اروميه آيا راه‌حلي كه بتواند حداقل در كوتاه‌مدت وضعيت بحراني درياچه اروميه را بهبود ببخشدوجود ندارد گفت: البته خشك و كم آب شدن درياچه اروميه به گفته بعضي از قديمي‌هاي شهر اروميه 60 سال پيش نيز اتفاق افتاده است به طوري كه مردم براي رفتن به تبريز از داخل درياچه اروميه كه خشك شده بود عبور مي كردند.

او ادامه داد: در گذشته گفته شده و امروز هم تاكيد مي‌ شود نگهداري درياچه‌‌اي اروميه به اين وسعت فعلي سخت است چون دچار كمبود آب هستيم. بنابراين بهترين كار در حال حاضر اين است كه با برداشت نمك هم به شكل سنتي و هم صنعتي غلظت نمك درياچه را كمتر كنيم.

نماينده اروميه تاكيد كرد: بهترين راه‌حل اين است كه از يك طرف آب از رود ارس به درياچه اروميه پمپاژ شده و از سوي ديگر برداشت نمك هم از درياچه افزايش يابد تا به اين‌ترتيب سطح درياچه كوچك‌تر شود تا حفاظت از آن راحت‌تر باشد ، سپس منتظر لطف خدا و بارش باران باشيم تا دوباره آب درياچه بيشترشده و درياچه به سر جاي خودش برگردد.

او از پيش‌روي آب درياچه اروميه در سال‌هاي 72 تا 76 خبرداد و گفت: در بين سال‌هاي 72 تا 76، پيش روي آب درياچه موجب شد تا سطح زيادي از زمين‌هاي كشاورزي اطراف درياچه به زيرآب برود از قديمي‌‌هاي روستاهاي اطراف درياچه هم كه مي‌پرسيم مي‌گويند در طول عمرشان شاهد پيش‌روي درياچه در اين حد وسيع نبوده‌اند.

او ادامه داد: اميدواريم شرايط درياچه اروميه طوري شود كه نه پيش روي آب داشته باشد و نه كاهش آب، به عبارت بهتر نه افراط و نه تفريط.
قاضي‌پوردر پايان تاكيد كرد: اين كه بعضي آقايان مي گويند براي تامين آب درياچه اروميه، سدهايي كه در مسير رود رودخانه‌هاي ورودي به درياچه اروميه وجود دارد باز شود درست نيست، چون اگر همه آب سدهاي رودهاي درياچه اروميه هم باز شود 17 متر كاهش ارتفاع درياچه اروميه جبران نمي‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016