چهارشنبه 24 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هانيبال الخاص درگذشت، ايلنا

هانيبال الخاص؛ هنرمند نقاش ايرانی؛ شب گذشته(۲۳ شهريور) در ۸۰ سالگی و بر اثر پيشرفت بيماری سرطان در آمريکا درگذشت.


ايلنا: هانيبال الخاص، هنرمند نقاش ايرانی، بر اثر بيماری سرطان در آمريکا درگذشت.
به گزارش ايلنا، هانيبال الخاص سالها بود که به بيماری سرطان مبتلا بود و اين اواخر هم بيماری وی تشديد شد.
هانيبال الخاص در سال ۱۳۰۹ در کرمانشاه به دنيا آمد. از او به عنوان آغازگر طراحی فيگوراتيو در نقاشی نوگرا ياد می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




الخاص، بيش از ۱۰۰ نمايشگاه انفرادی و بيش از ۲۰۰ نمايشگاه گروهی در ايران، اروپا، کانادا، آمريکا و استراليا برگزار کرد.
وی علاوه بر نقاشی در عرصه ادبيات نيز دستی داشت و برای ده‌ها کتاب طراحی روی جلد انجام داده و اشعار بسياری را مصور کرده است.
وی چهار کتاب در زمينه آموزش هنری تاليف کرده و علاوه بر اين هزاران بيت، دوبيتی، هايکو، قصيده، منظومه و غزل را به زبان آشوری سروده و يا ترجمه کرد.
وی ۳۵ سال به تدريس مشغول بود ازجمله: ۵ سال در هنرستان پسران، ۶ سال در دانشکده مانتيسلو ايالت ايلينويز آمريکا با سمت مديرگروه و دانشيار، ۱۷ سال در دانشکده هنرهای زيبای دانشگاه تهران،۷ سال به طور موقت در دانشکده هنر دانشگاه آزاد تدريس کرد، از سال ۱۳۵۳ به مدت ۴ سال در روزنامه کيهان نقد هنری نوشت.
وی که آغازگر طراحی فيگوراتيو در نقاشی نوگراست، تاکنون بيش از ۱۰۰ نمايشگاه اختصاصی و بيش از ۲۰۰ نمايشگاه گروهی در ايران، اروپا، کانادا، آمريکا و استراليا داشته‌است.
وی که تاکنون برای ده‌ها کتاب روی جلد کشيده و شعر مصور کرده، خود نيز ۴ کتاب در آموزش هنری تاليف کرده‌است.علاوه بر اين به زبان آشوری، هزاران بيت، دوبيتی، هايکو، قصيده، منظومه و غزل سروده و ۱۵۰ غزل حافظ را به زبان آشوری، با حفظ وزن و قافيه و معنا و طنز، ترجمه کرده است. از نيما يوشيج، ايرج ميرزا، ميرزاده عشقی و پروين اعتصامی نيز آثاری را به آشوری برگردانده‌است.
وی دو سال مدير نگارخانه گيلگمش از نخستين نگارخانه‌های معاصر ايران بود.
هانيبال در نمايشگاه‌هايش با طنز و ابتکارهای مختلف مانند: برقراری هپنينگ‌ها، انتخاب محيط انبار برای نمايشگاه، نقاشی‌های پر از هزليات عبيد زاکانی و مولوی کوشيده تا سليقه نمايشگاه روهای مقرراتی را به هم بزند.
الخاص تاکنون به جز هزاران تابلوی کوچک و بزرگ، ۳۰۰ متر مربع نقاشی ديواری و نيز ۳ پرده ۱۵ قطعه‌ای و ۴ پرده ۸ قطعه‌ای آفريده‌است. يکی از مهم ترين آثار هانيبال تابلوی ۱۵ قطعه‌ای آفرينش است. وی در سال ۱۳۸۱ در موزه آزادی ۵۰ سال نقاشی خود را (۳ سال ديرتر) جشن گرفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016