شنبه 17 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مطالعه تطبیقی اشعار مولانا و بلیک - "فرهنگ عرفا" آماده چاپ شد، مهر

سهیلا صلاحی مقدم که پیشتر کتاب "خیال" را در بررسی تطبیقی شعر مولانا و ویلیام بلیک به چاپ رسانده بود، از تداوم این مطالعه و چاپ آن در آینده نزدیک خبر داد.

سهیلا صلاحی مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر، از تداوم مطالعه تطبیقی شعر مولانا و ویلیام بلیک خبر داد و گفت: چند سال پیش جلد نخست این مجموعه با عنوان "خیال" به چاپ رسید و می‌خواهم این مقایسه تطبیقی را در قالب مجلداتی دیگر ادامه دهم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی افزود: کتاب "خیال" در بررسی تطبیقی خیال از دیدگاه مولانا و ویلیام بلیک نوشته شده بود و در حال حاضر جلد مربوط به وحدت آماده چاپ شده است. قصد دارم در ادامه به سرفصل‌هایی مانند، تجلی، موسیقی، زن، تضاد، عقل، علم و عشق بپردازم اما هنوز تصمیم نگرفته‌ام که هر کدام از این بحث‌ها را جداگانه و یا مجموعاً در قالب یک کتاب چاپ کنم.

این پژوهشگر عرصه ادبیات و عرفان که خود کتاب‌های "ازدواج بهشت و جهنم"، "آوای معصومیت" و "آوای تجربه" ویلیام بلیک را هم ترجمه کرده است، از واگذاری این کتاب‌ها در آینده نزدیک به انتشارات سوسن خبر داد.

ویلیام بلیک (1757- 1827) شاعر و نقاش انگلیسی و مبدع نوع جدیدی از شعر در این زبان بود. "سرودهای معصومیت" و "سرودهای تجربه" مجموعه شعرهای او را تشکیل می‌دهد و بیشترشان مبین مخالفت او با کلیسای رسمی و اعتقاد به آزادی انسان و عشق الهی بود.

صلاحی مقدم همچنین از تدوین پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد خود درباره فرهنگ عرفا و در قالب یک کتاب خبر داد و گفت: عنوان اصلی این کتاب "فرهنگ عرفا" است و مجموعه‌ای است از نام و شرح حال تمامی عرفا از آغاز قرن دوم تا پایان قرن هفتم.

وی افزود: در این اثر که به حدود 500 صفحه رسیده و به زودی آن را برای چاپ به انتشارات سوسن می‌دهم، زندگی حدود 200 عارف بررسی شده که نخستین آنها "هاشم کوفی" و آخرین آنها "مولانا" است.

این مدرس زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا (س) درباره احتمال نگارش کتابی درباره عارفان بعد از بازه زمانی مورد اشاره اثر مذکور، گفت: اگر بخواهم این پروژه را ادامه دهم و به عارفان دوره معاصر بپردازم، باید شخصیت‌هایی را در نظر بگیرم که بسیار وارسته بوده‌اند چرا که در این دوره برعکس دوره قبل ، عارف به معنای واقعی و ذاتی کلمه کم داشته‌ایم.

صلاحی‌مقدم افزود: از این میان می‌توان به رجبعلی خیاط و آیت‌الله بهجت اشاره کرد که شریعت و طریقت آنها همپای یکدیگر اعتلا یافته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016