سه شنبه 20 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پرستاران در برزخ استخدام شدن يا نشدن، فهيمه حسن‌ميری، خبرآنلاين

جامعه > سلامت - با وجود اين اظهار نظرهای مختلف مسوولان و در درگيری بين نهادهای مختلف، معلوم نيست چه زمانی و چگونه قرار است تکليف پرستاران روشن شود؟ پرستارانی که ديگر از هر اميدواری و نااميدی خسته شده اند.

فهيمه حسن‌ميری: پرستاران حالا مدتهاست در برزخ استخدام شدن يا نشدن قرار دارند. يک بار وعده‌ای ميشنوند و اميدوار ميشوند و بار ديگر اظهارنظری همه اميدهايشان را بر باد ميدهد. آنها که زمانی دلشان را به وعده رييس‌جمهور برای استخدام خوش کرده بودند، ناگهان با واکنش مجلسيها رو به رو شدند که ميگويند دولت نه تنها بودجه‌ای درخواست نکرده، بلکه رديف مستقلی را نيز در نظر نگرفته و درخواست دولتيها برای استخدام بدون بودجه و رديف از مجلس، وجاهت قانونی ندارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اما مرضيه وحيد دستجردی وزير بهداشت ديروز مجددا بر اجرای دستور رييس‌جمهور درباره استخدام پرستاران تاکيد کرد و جرقه‌های اميد را دوباره در دلشان روشن کرد. او که در همايش بررسی مسائل پرستاران در تالار وزارت کشور سخن می گفت، با اعلام اين مطلب که هيچ وزير و معاون رئيس ‌جمهوری نمی‌تواند در برابر دستور رئيس ‌جمهوری برای استخدام ۲۳ هزار پرستار ايستادگی کند، افزود: وزارت بهداشت قطعا دستور رئيس ‌جمهوری مبنی بر استخدام ۲۳ هزار پرستار را اجرا می کند.

او نه تنها ۲۳ هزار پرستار را به استخدام در وزارت بهداشت خوشبين کرد بلکه خبر از اين داد که در درازمدت به پرستاران بيشتری احتياج است به طوری که به گفته وی به ۵۰ هزار پرستار ديگر طی ۵ سال آينده نياز است.

وزير بهداشت با عنوان اين مطلب که هر روز بر تعداد تختهای بيمارستانی در کشور افزوده می‌شود، ادامه داد: هم اکنون بيش از ۱۱ هزار تخت بيمارستانی آماده افتتاح داريم اما چون نيروی پرستار و کادر کافی نداريم هنوز اين مراکز راه‌اندازی نشده است.

به گزارش مهر، وی همچنين به اجرای طرح پزشک خانواده در شهرها اشاره کرد و گفت: با توجه به اينکه در تيم سلامت پزشک خانواده به پرستار نياز داريم، علاوه بر استخدام ۲۳ هزار پرستار برای تکميل کادر بيمارستانی در بخش دولتی، در مجموع وزارت بهداشت به ۹۰ هزار نيروی جديد نياز دارد که حداقل ۵۰ هزار نفر آنها بايد پرستار باشند.

وحيد دستجردی همچنين خواستار همراهی مسئولان دولت برای استخدام پرستاران شد و گفت: ما برای استخدام پرستاران نياز به مجوز قانونی داريم که بايد مجلس به صورت طرح يا در قالب برنامه توسعه آن را تصويب کند.

اما در پاسخ به گفته های وزير بهداشت، رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به گذشت هفت ماه از قول رئيس جمهور برای استخدام پرستاران گفت: دولت برای استخدام ۲۳ هزار پرستار نياز به مجوز مجلس ندارد.

دکتر حسينعلی شهرياری با بيان اينکه کميسيون بهداشت و درمان مجلس تا کنون در زمينه استخدام ۲۳ هزار پرستار کوتاهی نکرده است، با اشاره به قانون ارتقای بهره وری نيروهای بالينی نظام سلامت کشور گفت: انتظار نداريم دولت بودجه بدهد بلکه لازم است ساعات کار پرستاران کم شود تا خستگی روحی و جسمی آنها کاهش يابد بنابراين پرداخت اضافه کار نقض غرض است.

شهرياری با اشاره به اين که هم اکنون ۸۳ هزار پست سازمانی خالی در وزارت بهداشت وجود دارد که بايد برای استخدام نيروها هماهنگی های لازم صورت گيرد، اضافه کرد: اشکال کار اين است که قبل از صدور مجوز استخدام بيمارستان افتتاح کرده‌ايم تا قدری از مشکلات مردم را رفع کنيم. علاوه بر آن هرکس می‌خواهد در دوره فعاليت خود اقدامات خود را به بهره‌برداری برساند. دولت نيز علاقه دارد زودتر خدمت رسانی کند و برای افتتاح فشار می‌آورد.

اما با وجود اين اظهار نظرهای مختلف مسوولان و در درگيری بين نهادهای مختلف، معلوم نيست چه زمانی و چگونه قرار است تکليف پرستاران روشن شود؟ پرستارانی که ديگر از هر اميدواری و نااميدی خسته شده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016