جمعه 7 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خانه مطبوعات امروز افتتاح می‌شود - احمدی‌نژاد به تنهایی یک رسانه است

مهر - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنفرانس خبری نمایشگاه مطبوعات از افتتاح خانه مطبوعات ایران در روز جاری (6 آبان) خبر داد و گفت : در حال حاضر بیش از سه هزار نشریه در کشور فعال است که فقط تعداد اندکی از آنها مربوط به دولت است.

به گزارش خبرنگار مهر، کنفرانس خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر دیروز با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی در سالن شماره 1 نمایشگاه مطبوعات برگزار شد.

این نشست در حالی با حدود یک ساعت تاخیر برگزار شد که عمده سئوالات خبرنگاران خارجی از وزیر ارشاد هم غیرمرتبط با حوزه کاری او و پیرامون مسایلی از قبیل برنامه هسته‌ای کشورمان و روابط سیاسی ایران با کشورهای اسلامی بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




احمدی‌نژاد به تنهایی یک رسانه است

وزیر ارشاد در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه مانیل تایمز فیلیپین درباره برنامه ایران برای ارایه چهره‌ای صحیح از خود در جهان در شرایطی که کشورهای غربی عکس این عمل می‌کنند، گفت: رسانه‌های ایران، صدا و سیما و شبکه‌های دیگر رادیویی و تلویزیونی اقدامات خوبی را که در ایران صورت می‌گیرد منعکس می کنند ضمن اینکه رایزنی‌های فرهنگی ما در خارج از کشور هم فعال هستند.

وی همچنین حضور دکتر احمدی‌نژاد را در عرصه‌های بین‌المللی به تنهایی یک رسانه دانست و گفت: استقبالی که از ایشان در کشورهای مختلف صورت می‌گیرد نشان‌دهنده علاقه مردم جهان به مسایل ایران است طوری که حتی خود شبکه‌های غربی مانند فاکس نیوز، سی ان ان و بی‌ بی سی مجبور می‌شوند تلاش کنند با ایشان مصاحبه کنند.

حسینی پایگاه ایران در دنیا را مستحکم توصیف کرد و گفت: فعالیت‌های نظام سلطه و غرب نتوانسته به حیثیت و اعتبار جمهوری اسلامی ایران لطمه ای بزند با این وجود ما تلاش می‌کنیم این اعتبار را ارتقاء دهیم.

وزیر ارشاد در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه مانیل بولتن فیلیپین از تلاش ایران برای افزایش ارتباطات با کشورهای مختلف به ویژه کشورهای اسلامی و برپایی هفته‌های فرهنگی در این کشورها خبر داد.

وی همچنین در پاسخ به سئوال یک خبرنگار اردنی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: علیرغم همه فشارهایی که برای عقب نشینی ایران توسط کشورهای اروپایی و آمریکا وجود داشته ما هیچوقت عقب ننشسته‌ایم البه قبل از دولت آقای احمدی‌نژاد و در یک مقطعی آنها موفق شده بودند و کار به تعلیق کشیده بود اما با ایستادگی دکتر احمدی‌نژاد و حمایت مردم ما دیگر از مواضع خود عقب نشینی نکردیم و الان در نیروگاه اتمی بوشهر، نطنز، فُردو، اراک و دیگر نقاط فعالیت‌های هسته‌ای استمرار دارد و پیشرفت‌های متخصصان هسته‌ای ما اعجاب همگان را به دنبال داشته است.

لطمه‌ای به روابط ایران و چین وارد نشده است

سیدمحمد حسینی در پاسخ به سئوال یک خبرنگار چینی درباره همکاریهای اقتصادی ایران و چین به حضور ایران در اکسپوی شانگهای اشاره کرد و گفت: هیچ لطمه‌ای به روابط ما با چین وارد نشده و من پیش بینی می‌کنم این روابط در سطح گسترده‌تری ادامه پیدا کند.

وی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار هفته نامه مسلم ویکلی انگلستان درباره تبلیغات گسترده غربی‌ها برای اسلام هراسی و ایران هراسی گفت: آنها همه توان خودشان را علیه اسلام و ایران جمع کرده‌اند و به همین خاطر وظیفه ما بسیار سنگین است. معتقدم که سازمان کنفرانس اسلامی در این رابطه به وظیفه خودش آنگونه که شایسته است عمل نکرده است. پس ما باید با ابزارهایی که در اختیارمان است نشان دهیم که مسلمانان جنگ طلب نیستند و این آمریکایی‌های هستند که به بهانه آزاد کردن مردم عراق و افغانستان این کشورها را اشغال کردند و صدها نفر را قتل عام کردند.

حسینی در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه آفریداکسیون فرانسه درباره وضعیت زنان و حقوق بشر در ایران گفت: خانمها در ایران در سطوح مختلف حتی در دولت به عنوان وزیر و معاون رئیس جمهور و نماینده مجلس و رئیس دانشگاه مشغول انجام وظیفه هستند و ما هم باید از طریق ابزارهایی که در دست داریم چهره زن مسلمان را معرفی کنیم.

وزیر ارشاد ادامه داد: شاید تا کنون کوتاهی‌هایی در این زمینه داشته‌ایم و لذا فعالیت ما باید بیش از این باشد چرا که حجم تبلیغات علیه ما بسیار زیاد است و نفوذ صهیونیست‌ها در رسانه‌های دنیا باعث شده تصویر زن ایرانی به غلط بازنمایی شود. شاید آنها بتواند برای مدتی واقعیت را پشت ابر پنهان کنند اما این زودگذر است.

وی ادامه داد: نمونه‌اش تبلیغاتی است که علیه دکتر احمدی نژاد صورت می‌گیرد؛ علیه هیچ رئیس جمهوری در دنیا به اندازه رئیس جمهور ما تبلیغات نشده اما می بینید هرجا که ایشان حضور پیدا می‌کنند با استقبال روبرو می‌شوند.

ما چشم طمع به افغانستان نداریم

وزیر ارشاد در پاسخ به سئوال خبرنگار هفته نامه کرامت افغانستان درباره تعامل رسانه‌ای این کشور با رسانه‌های ایرانی گفت: مشترکات دینی، تاریخی و فرهنگی ما و افغانستان بسیار زیاد است. زبان مشترک ما هم بهترین عامل پیوند دهنده بین دو کشور است.

حسینی افزود: ما مسایل و آلامی را که مردم افغانستان داشته‌اند درک می کنیم الان حدود 2 میلیون افغانی در ایران حضور دارند و مردم ما هم از آنها استقبال کرده‌اند. مدتی قبل تبلیغاتی منفی علیه ایران صورت گرفت و می‌خواستند به گونه‌ای جلوه دهند که ایران برخورد خوبی با افاغنه ندارد اما ما هیچ چشم طمعی به افغانستان نداریم و برخوردمان با مهاجران این کشور کاملاً برادرانه است.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه تشرین سوریه از توسعه همکاری‌ها با این کشور استقبال کرد و گفت: سوریه بعد از انقلاب همواره در کنار جمهوری اسلامی ایران بود و در زمان جنگ هم همواره از مواضع ما دفاع می‌کرد پس لازم است روابط مان را با این کشور تقویت کنیم.

حسینی در پاسخ به سئوال خبرنگار تلویزیون بنگلادش درباره استفاده از ظرفیت‌های مشترک کشورهای اسلامی، گفت: ظرفیت‌های جهان اسلام بیش از آن چیزی است که شاهدش هستیم و اگر همکاری‌ها بیشتر باشد تاثیرگذاری ما هم بیشتر خواهد بود. ما امسال همایشی با عنوان ناشران جهان اسلام برگزار کردیم و این اولین گام ایران برای تشکیل اتحادیه‌ای از ناشران این کشورها است.

وزیر ارشاد در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه خراسان درباره برنامه‌های دولت برای حمایت از مطبوعات گفت: تلاش و نگاه دولت این است که با مشارکت اقشار مختلف کارها انجام شود. وظیفه ما سیاستگذاری و حمایت است و در قالب عرصه‌های هنری این اهالی فرهنگ و هنر هستند که تولید کننده محصولات هستند.

خانه مطبوعات ایران امروز افتتاح می‌شود

حسینی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از سه هزار نشریه در کشور فعال است که فقط تعداد اندکی از آنها مربوط به دولت است و بقیه وابسته به افراد و گروه‌های مختلف است و در مورد مطبوعات هم ما امروز (6 آبان) خانه مطبوعات ایران را راه‌اندازی خواهیم کرد و امیدوارم با همفکری و هم اندیشی اهالی مطبوعات بتوانیم ضعف‌های این حوزه را برطرف کنیم.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار شبکه المنار لبنان با تمجید از مقاومت مردم لبنان در جنگ 33 روزه و تاکید بر شکست پذیر بودن رژیم صهیونیستی گفت: دیپلماسی عمومی ما در حوزه خاورمیانه دیپلماسی فعالی است البته بعضی ضعف‌ها را انکار نمی‌کنیم و معقتدم پاسخگویی ما به مطالب نادرستی که می‌گویند باید بهتر از این باشد.

لزوم توسعه همکاری‌های فرهنگی با لیبی

حسینی در پاسخ به سئوال خبرنگار کانال 2 تلویزیون لیبی با تمجید از مواضع این کشور در حمایت از ایران در دوران جنگ 8 ساله آمادگی کامل وزارتخانه متبوعش را برای توسعه همکاری‌های فرهنگی با لیبی اعلام کرد.

وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار نشریه خبری داخلی و خارجی چین درباره نمایشگاه مطبوعات این رویداد را فرصت خوبی برای رسانه‌های ایرانی جهت آشنایی بیشتر با رسانه‌های خارجی و انعکاس واقعیت‌های جامعه ایران توسط این رسانه‌ها ارزیابی کرد.

وی در ادامه با اشاره به نزدیک بودن چهلمین سال روابط فرهنگی دو کشور ایران و چین بر لزوم توسعه همکاری‌ها با این کشور در همه حوزه‌ها تاکید کرد.

حسینی در پاسخ به سئوال یک خبرنگار اردنی درباره لزوم وحدت کشورهای اسلامی در شرایط فعلی گفت: متاسفانه همواره شاهد تفرقه افکنی‌هایی هستیم که عمدتاً توسط عوامل غربی ایجاد می‌شود. مدتی قبل هم مقام معظم رهبری فتوایی را صادر کردند مبنی بر اینکه بی‌حرمتی نسبت به مقدسات اهل سنت حرام است. خود این نشان دهنده عزم و اراده جمهوری اسلامی برای پیوند مذاهب مختلف است.

شیرازی ها از قدیم‌الایان در زنگبار حضور داشته‌اند

وزیر ارشاد در پاسخ به سئوال خبرنگار دیلی نیوز تانزانیا با اشاره به سفری که چندی پیش به این کشور داشته است، گفت: در زنگبار شیرازی‌ها از قدیم‌الایام حضور داشتند و آبا و اجدادشان آنجام ساکن بودند البته نسل جدید زنگباری‌ها خیلی با شیراز آشنا نیستند به هر حال مردم تانزانیا پیوند عمیقی با فرهنگ ایرانی دارند. نگاه ما هم به آفریقا حمایتی است و اقدامات خوبی در حال انجام است.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری از یک رسانه داخلی درباره آرم‌های غیربومی روی بعضی از لوازم التحریر و دفترچه‌های مدرسه دانش‌آموزان، گفت: بر این باوریم که تاثیر دوران کودکی در شکل‌گیری شخصیت بسیار زیاد است. ما وظیفه داریم از بازی‌های رایانه‌ای گرفته تا اسباب بازی‌ها و لوازم التحریر را بررسی کنیم و به آنها نگاه حمایتی داشته باشیم و اگر نیازی به مذاکره با آموزش و پرورش باشد ما آمادگی این کار را داریم.

مواضع ترکیه در مقابل اسرائیل قابل توجه است

حسینی در پاسخ به سئوال یک خبرنگار الجزایری درباره لزوم توسعه همکاری کشورهای اسلامی حوزه خاورمیانه گفت: ما باید به جای اختلاف بر دوستی تاکید کنیم. خوشبختانه ترکیه همواره مواضع خوبی داشته و موضع اخیر این کشور در مقابل اسرائیل قابل توجه است. سوریه، لبنان، عراق و اردن هم کشورهایی هستند که می‌توانند با ایران در کمال دوستی رابطه داشته باشند. دیپلماسی ما هم در این زمینه فعال‌تر از گذشته است و باید از همه ظرفیت‌ها بهره بگیریم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016