شنبه 29 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

12 ميليون جايزه‌ي هشتمين همايش چهره‌هاي ماندگار، ايسنا

هشتمين همايش «چهره‌هاي ماندگار» با معرفي 23 شخصيت تاثيرگذار كشور، شامگاه گذشته با حضور رييس صداوسيما، معاون سيما، رييس ستاد همايش چهره‌هاي ماندگار و جمعي از مسؤولان فرهنگي ، نخبگان، هنرمندان و دانشگاهيان در تالار همايش‌هاي صداوسيما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون و راديو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مجيد انتظامي، عليرضا افتخاري، مسعود جعفري جوزاني و ژاله علو از عرصه‌ي هنر به عنوان چهره‌ي ماندگار همايش هشتم معرفي شدند.

محمد سلحشور و عباس اخوين هنرمندان حوزه‌ي خوشنويسي و منصور فلامکي در حوزه‌ي معماري، چهره‌ي ماندگار شامگاه گذشته بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




محمد دبير مقدم و علي شيخ‌الاسلامي از حوزه‌ي ادبيات، عنوان چهره‌ي ماندگار سال 89 را كسب كردند؛محمد گلنهاوزن، اسلام‌شناس اهل امريكا كه در ايران فعال است چهره‌ي ماندگار حوزه‌ي فلسفه شد.

هم‌چنين هشتمين همايش چهره‌هاي ماندگار 27 آبان ماه، 13 شخصيت علمي در حوزه‌هاي پزشكي ، علوم پايه و... را معرفي كرد كه فعالان و نام‌آوران اين علوم را شامل مي‌شود.

ضرغامي در هشتمين همايش «چهره‌هاي ماندگار» پيشنهاد داد كه در دوسالانه‌هاي بعدي « جايزه‌ي ويژه‌ براي مديران سرآمد كشور» در نظر گرفته شود.

***

رضا پورحسين رييس ستاد «چهره‌هاي ماندگار» در ابتداي اين همايش گفت: ايران اسلامي به سوي فناوري پيش مي‌رود، همه بدانند اين مرز‌وبوم راه خود را شناخته و پيش مي‌رود.

وي در بخشي از سخنانش افزود: گرد‌آمدن «چهره‌هاي ماندگار» گواهي ديگر بر اهتمام جدي ايران به فتح قله‌هاي فناوري و بسط علم است.

***

محمود اسعدي دبير همايش «چهره‌هاي ماندگار» نيز عنوان كرد: توجه عملي به مشاهير ايران در ابعاد مادي و معنوي ارتقاء يافته است، با اين حال گام‌هاي اساسي در راه است.

اسعدي هم‌چنين در بخشي از سخنانش با بيان اين‌كه كار ماندگار، كاري است كه براي خدا باشد، ادامه داد:ان‌شاالله زمينه‌اي فراهم شود تا جوان‌هاي مستعد بتوانند الگويي براي فرداي خود بيابند.

***

دكتر غلامعلي حداد عادل رييس كميسيون فرهنگي مجلس و رييس فرهنگستان ادب فارسي بيان كرد: اگر مقصود از عنوان ماندگار كه بر ما نهاده‌اند، اين است كه با پوست، گوشت و استخوان ماندگاريم به يك شوخي بيشتر شبيه نيست؛ معناي ديگري اين ماندگاري مي‌تواند آن باشد كه چهره‌هاي صاحب آثار، ماندگاراند.

وي ادامه داد: اين جويبار انديشه و علم و فرهنگ مي‌ماند. اگرچه ما نمانيم، «چهره‌هاي ماندگار» نيز ماندگاري‌شان نسبي است و يكي ماندگاري حقيقي و بالاتر است، براي خدا كاركردن ماندگاري مي‌بخشد.

حداد عادل گفت: كاري كه در جهت الهي باشد ماندگار است؛ «چهره‌هاي ماندگار» به اين معنا، به معناي كامل كلمه ماندگار هستند و براي خدا كار مي‌كنند.

حداد عادل در پايان سخنانش گفت: اين همه سرافرازي در عرصه‌ي علم به بركت چهره‌ي ماندگار و استادان حاصل شده است، چه آن‌هايي كه جزو اين 205 نفر بودند و چه آن‌هايي كه از قلم افتاده‌اند؛ ما شايد به جاي 205 چهره ماندگار 205 هزار چهره داشته باشيم كه اين 205 چهره به نمايندگي از آن 205 هزار چهره هستند.

***

رييس سازمان صدا‌وسيما گفت: «چهره‌هاي ماندگار» چراغ‌هاي راهنما و مشعل‌هاي فروزان براي هدايت جامعه هستند.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون و راديو خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، سيدعزت‌الله ضرغامي در هشتمين همايش «چهره‌هاي ماندگار» كه در تالار همايش‌هاي صدا‌وسيما برگزار شد در ابتدا ضمن تشكر از بزرگان، اعضا و روساي فرهنگستان‌هاي علمي، هيات داوران و هم‌چنين «چهره‌هاي ماندگار»، اظهار كرد: اين چهره‌هاي ارزشمند، هويت ملي و شناسنامه‌ي ملي كشور ما هستند. ملتي كه قدر بزرگان و نيروي انساني خود را نداند، محكوم به خشكيدن است.

وي افزود: در جامعه‌اي كه بزرگان علمي و فرهنگي آن در انزوا باشند و قدر نبينند، اين جامعه رابطه‌اش با جامعه‌ي ايده‌آل كه دانايي بر آن حاكم باشد، قطع مي‌شود و از قافله‌ي علم و فرهنگ و هنر عقب مي‌افتاد.

ضرغامي با اشاره به بيانات حضرت علي(ع) «بأرض عالمها مُلجم و جاهلها مُکرم»، عنوان كرد: زماني كه رسول خدا (ص) مبعوث شد بر دهان دانشمندان لجام زده بودند و جاهلان مورد تكريم قرار مي‌گرفتند، در چنين شرايطي بود كه اسلام ظهور كرد و چنان تحولي در جامعه‌ي بشريت به وجود آورد كه از آن مردم، يك جامعه‌ي‌ دانش بنياد، مبني بر علم حقيقي فراهم آمد.

رييس سازمان صدا‌وسيما خاطرنشان كرد: در طول اين چند قرن، هزاران دانشمند به داد‌وستد علمي مشغول بودند و در اين ايام، طلايي‌ترين عصر شكوفايي علم و فرهنگ را مشاهده مي‌كنيم كه همه به بركت اسلام و آموزه‌هاي مكتب قرآن است.

عزت‌الله ضرغامي در ادامه‌ي سخنان خود بيان كرد: «چهره‌هاي ماندگار» چراغ‌هاي راهنما و مشعل‌هاي فروزان براي هدايت جامعه هستند و از نظر ما با اين نگاه مديران كشور به دنبال رهنمود دادن و هدايت براي اين جريان‌هاي علمي هيچ‌گونه مسؤوليتي ندارند و در واقع خودشان را دراين جايگاه نمي‌بينند.

وي ادامه داد: بلكه مديران كشور بايد نهايت تلاششان را به خرج دهند تا بتوانند سازوكارهاي اجرايي و عملي براي تحقق آرا، نظرات و رهنمود‌هاي جامعه‌ي نخبه كشور و «چهره‌هاي ماندگار» باشند؛ با اين رويكرد رابطه‌ي خوبي بين مسؤولان و چهره‌هاي ماندگار برقرار مي‌شود.

وي در عين حال خاطرنشان كرد: جدي‌ترين مسؤوليتي كه مديران فرهنگي با اين رويكرد برعهده دارند، ايجاد همگرايي، انسجام و تعادل بين مجموعه‌ي نخبگان و فرهيخگان كشور است.

ضرغامي هم‌چنين در ادامه‌ي سخنانش ضمن اداي دين به رشته‌ي تحصيلي خود عنوان كرد: ايجاد ترسيم صحيح خط رگرسيون بين نقطه‌هاي مختلفي كه در صحنه وجود دارند، خاصيت‌اش اين است كه مجموع فواصل همه نقاط از اين خط به حداقل برسد و معناي ديگر مينيمم ‌بودن فاصله‌ي آن است كه اين خط مجموعا از هر خط ديگري به نقاط نزديك‌تر است.

وي با بيان اين كه «در فضاي جامعه‌شناسي و علمي و فرهنگي نمي‌خواهد قوانين رياضي را مطرح كند»ادامه داد: در يك جامعه اين نقاط محرك‌اند و هم تعامل دارند و اگر احساس كنند خطي به عدالت كشيده شده و اين خط مسؤوليت همگرايي و انسجام را در جامعه‌ي نخبه دارد، آن هنگام اين نقاط دلگرم مي‌شوند و خودشان را به آن چه كه در جامعه مي‌گذرد، نزديك‌تر مي‌كنند.

وي افزود: هرچه خود را نزديك‌تر كنند، اين خط قوي‌تر و محكم‌تر مي‌شود و برخورداري از قابليت‌هاي علمي و فرهنگي به اهداف خودش نائل مي‌شود؛ اين فضا امروز از هر زمان ديگري بهتر در كشور انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ايسنا، عزت‌الله ضرغامي در ادامه با اشاره به انقلاب اسلامي اظهار كرد: روزي كه امام (ره) آمد، جمله‌ي «ما مي‌توانيم» را براي ما تفسير كرد و امروز در جامعه مي‌بينيم كه در چه ابعاد وسيعي اين مساله توانسته است به باور عمومي تبديل و در جامعه محقق شود.

وي هم‌چنين ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامي گفتمان علمي كشور را سامان دادند و در كنار آن جنبش نرم‌افزاري، ايجاد كرسي‌هاي نظريه‌پردازان و حاكميت آزاد‌انديشي را در جامعه مطرح كردند.

ضرغامي خاطرنشان كرد: شايد حركتي كه امروز بتوانيم مطرح كنيم، تدوين نقشه‌ي جامع علمي و فناوري كشور است كه از ماه‌ها قبل با حضور بسياري از متخصصان، اساتيد و دانشگاهيان آغاز شده است و در دستور كار شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار گرفته است.

رييس سازمان صدا‌وسيما با بيان‌ اين‌كه امروز، نگاه رهبر معظم انقلاب پرهيز از نگاه ويتريني و تشريفاتي به مقوله‌ي علم و فناوري‌هاي علمي و فرهنگي است، اظهار كرد: توليد علم از جمله اولويت‌هاي جامعه‌ي اسلامي است؛ نتيجه‌گيري نهايي كه ايشان در آخرين فرمايشات خود كردند، در واقع تكميل زنجيره‌ي ارزشمندي كه از توليد علم، تبديل به فناوري و عرضه به بازار و تجاري‌سازي شده است و اين سه در كنار هم حلقه‌اي را تشكيل مي‌دهند كه بدون هريك از اين بخش‌ها اين زنجيره ناقص مي‌ماند.

او عنوان كرد: ما در بخش اول پيشرفت‌هاي بسيار ارزشمندي داشتيم، در بخش دوم به مراتب كمتر و در بخش آخر به هيچ وجه دستاورد‌هاي ما قابل مقايسه با بخش اول نيست.

به گزارش خبرنگار ايسنا، رييس سازمان صدا‌وسيما از هيات داوران و ستاد برگزاري همايش هفت «چهره‌هاي ماندگار» درخواست كرد كه براي سال آينده جايزه‌ي ويژه‌ براي مديران سرآمد كشور كه در ارتباط با تكميل اين زنجيره، تلاش مي‌كنند، در نظر بگيرند.

عزت‌الله ضرغامي در پايان ضمن تشكر مجدد از «چهره‌هاي ماندگار» بيان كرد: «چهره‌هاي ماندگار» خانه‌ي مستحكم و ريشه‌ي اين ملت هستند؛ ان‌شاالله بتوانيم اين بناي مستحكم را ايجاد كنيم تا آيندگان ما از بركات اين خانه مستحكم استفاده كنند.

***

به گزارش خبرنگار ايسنا، در بخش ديگري از همايش عليرضا رهايي چهره‌ي ماندگار مهندسي عمران از دانشگاه اميركبير بيان كرد: مردم ما وارث گذشته‌اي عظيم هستند كه امروز در قالب برنامه‌ي چشم‌انداز و تحول علمي در مسير احياي فرهنگ و تمدن اسلامي حركت مي‌كند.

وي با اشاره به يكي از سخنان حضرت علي (ع) در نهج‌البلاغه اظهار كرد: توسعه و پيشرفت علمي قدرت و ثروت را براي كشور‌هاي پيشرفته به همراه دارد و ما براي رفع عقب‌ماندگي‌هاي علمي نياز به جهاد علمي داريم.

رهايي در ادامه عنوان كرد: در سال‌هاي اخير تحولات علمي خوبي اتفاق افتاده است، در مرز‌هاي دانش حركت‌هاي بزرگي كرده‌ايم و در زمينه‌هاي هوا و فضا، بيوو نانو و توليد سلول‌هاي بنيادي توفيقاتي شگرفي داشته‌ايم.

وي افزود: يكي از انتظارات موجود از جامعه كاربردي‌كردن علم يعني اتصال علم و دانشگاه به جامعه، بخش‌هاي صنعت و خدمات است؛ در راه‌هاي راهبردي كشور مسائلي مثل انسجام، تبديل گفتمان جامعه به گفتمان علمي، تاكيد بر نقش مهم علم و فناوري در اقتصاد دانش و بنيان، سازماندهي و ايجاد مراكز تحقيق و فناوري علمي و شبكه‌سازي ملي، الزام طرح‌هاي توسعه‌ي كشور، ايجاد بانك علمي در نظام مديريت مربوط به آن و نظام ثبت و اختراعات از اهميت خاصي برخوردار هستند.

رهايي يكي از مشكلات جامعه‌ي امروز را عدم باور برخي مديران به نياز علم دانست و اظهار كرد: در زمينه‌هاي توليد علم موفقيت‌هاي خوبي كسب كرديم، مقالات ارزشمندي در مجلات علمي چاپ شده و در جهت فناوري‌هاي جديد حركت كرديم، انتظار ما اين است كه در برنامه‌ي پنجم توسعه توجه بيشتري به نتايج و تحقيقات و يافته‌هاي علمي به عمل بيايد كه قطعا موجب رفاه و پيشرفت بيشتر براي ايران خواهد شد.

***

فرامرز رفيع‌پور چهره‌ي ماندگار جامعه‌شناسي دانشگاه شهيد بهشتي نيز گفت: جوانان نبايد نااميد باشند. اگر جوانان ما به خدا روي بياورند و از او كمك بخواهند به نتيجه مي‌رسند.

وي ضمن تشكر از استادش پرفسور آلبرت كه خالصانه تمام دانشش را در اختيار وي گذاشته است، افزود: پيشرفت فردي اهميت ندارد، ما محصول زحمات ديگران هستيم. ما به رهبري علم نياز داريم و آن بايد از افرادي گرفته شود كه در دو بخش قرار دارند؛ اول شوراي مديريت علم بايد به وجود بيايد چون در اين هنگام دانشمندان رشد نمي‌كنند و شوراي مديريت بايد از روسا و اساتيد موفق دانشگاه‌هاي ايران تشكيل شود و دوم به شوراي دانشمندان نياز داريم كه ايده‌ بدهند و مساله‌يابي كنند.

***

به گزارش خبرنگار ايسنا، ژاله علو چهره‌ي ماندگار صدا عنوان كرد: تمام كارهاي من به عشق وطنم، مردم و اين‌كه ساعتي و لحظه‌اي از حالت زيبايي لذت ببرم، بوده است، هميشه فكر مي‌كردم شنونده‌هايم جلوي روي من نشسته‌اند و با آن‌هايي كه از نظر تصوير با آن‌ها ارتباط گرفته‌ام، با من بوده‌اند.

اين بازيگر تئاتر، راديو ، سينما و تلويزيون در اين همايش افزود: 63 سال در تئاتر، سينما، تلويزيون دوبلاژ و راديو كار كردم و افتخار مي‌كنم كه هنوز هستم و كار مي‌كنم و اميدوارم دعاي خير شما همراهم باشد تا بتوانم تا روزي كه هستم ادامه بدهم.

***

محمد لگنهاوزن اسلام‌شناس و محقق آمريكايي نيز ضمن تشكر از مسؤولان، دوستان و همكاران و بخصوص همسرش گفت: رشته‌ي من فلسفه است و بيشتر متمركز شده‌ام كه فلسفه‌ي اسلامي چطور مي‌تواند بهتر از فلسفه‌ي غرب فهميده شود و فلسفه‌ي غرب چگونه مي‌شود بهتر از فلسفه‌ي اسلامي شود. من خوشحالم كه توانستم با دوستان و دانشجويان با استعداد همكاري كنم.

لگنهاوزن يادآور شد: در مدت 20 سالي كه در ايران بودم، خيلي پيشرفت ديدم.

***

هم‌چنين عباس شيباني چهره‌ي ماندگار همايش هشتم در رشته‌ي پزشكي و عضو شوراي شهر تهران عنوان كرد: سال‌ها بود كه بيماران چشم، كليه و قلب براي معالجه به خارج مي‌رفتند و هزينه‌ي اعزام آن‌ها 30 ميليون دلار مي‌شده است، اما اكنون 30 سال است كه در ايران معالجه مي‌شوند.

به گزارش ايسنا ، هشتمين همايش چهره‌هاي ماندگار با ثبت عكس يادگاري 23 چهره‌ي ماندگار سال 89 ، پايان يافت.

*** حاشيه‌

ـ 12 ميليون پول نقد به علاوه تنديس و لوح تقدير جوايز هشتمين همايش چهره‌هاي ماندگار بود.

ـ اجراي مراسم را فرزاد جمشيدي برعهده داشت كه در زمان اجرا مدعي شد كه نقش «بيژن ايراني» در سريال «در چشم باد» را جوزاني به او پيشنهاد داده بود.

ـ اين برنامه به صورت مستقيم از شبكه‌ي دو سيما پخش مي‌شد كه به دليل تداخل با اخبار 20 و 30 از شبكه‌ي سوم سيما پخش شد و بعد از اتمام اخبار دوباره از شبكه‌ي دو سيما روي آنتن رفت.

ـ پخش كليپي از «چهره‌هاي ماندگار» سال‌هاي گذشته، بخشي از مراسم بود.

ـ تنديس چهره‌ي ماندگار مجيد انتظامي را پدرش عزت‌الله انتظامي به وي اهدا كرد. به خواهش مجري برنامه پدر و پسر هنرمند دست در دست هم، لحظاتي را روي سن براي ثبت تصوير ايستادند.

ـ مجري برنامه در زمان اهداي جايزه‌ي مجيد انتظامي، از همسر وي (آذر افروز) نيز به عنوان چهره‌ي ماندگار عرصه موسيقي ياد كرد.

ـ شامگاه گذشته چهره‌هاي ماندگار سال‌هاي گذشته در عرصه‌ي هنر و فناوري در تالار همايش‌هاي صداوسيما حضور داشتند.

ـ مجري مراسم در طول برنامه از تعدادي از چهره‌هاي ماندگار سال‌هاي گذشته خواهش كرد لحظاتي را در جاي خود بايستند، او ضمن تشكر، حضور آنان را به عنوان اعتبار مراسم دانست.

ـ بخش اهداي جوايز در كنار مسوولان ارشد صداوسيما با حضور روساي فرهنگستان هنر و ادب و روساي دانشگاه‌ها و... انجام شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016