چهارشنبه 15 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

در اقدامي پيشگيرانه ؛ باغ وحش ارم فعلا تعطيل شد، ایرنا

بعد از آنكه ببر سيبري باغ وحش ارم تهران به واسطه ابتلا به بيماري ناشناخته اي در هفته گذشته مرد ، مسئولين بهداشتي تهران و باغ وحش تصميم گرفتند تا باغ وحش را تا روشن شدن علت مرگ ببر و دو شيري كه قبلا مرده بودند، تعطيل كنند.

يكي از احتمالا قوي در مورد مرگ ببر سيبري باغ وحش ارم ابتلاي آن به بيماري 'مشمشه' است كه در نهايت دام آلوده را با اختلالات تنفسي از پاي در مي آورد.

همه دوستداران محيط زيست و حيوانات اميدوارند كه اين احتمال به حقيقت نپيوندد زيرا در اين صورت آنگونه كه ' ناصر نبي‌پور ' رئيس هيات مديره جامعه دامپزشكي كشور مي گويد ، همه حيواناتي كه علائم اين بيماري را نشان داده‌اند بايد كشته شده و در عمق دو متري زير خاك دفن شوند و به علاوه تمام محوطه باغ‌وحش ارم بايد به‌وسيله سود سوزآور ضدعفوني شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




دامپزشكان مي گويند كه بيماري مشمشه از بيماريهاي مشترك بين انسان و حيوان است. هرچند كه پزشكان اين بيماري را درانسان قابل درمان مي‌دانند اما اين بيماري كشنده مي‌تواند به مرگ سريع انسان‌ها هم منجر شود.
كارشناسان احتمال مي‌دهند كه تغذيه از گوشت الاغ باعث ايجاد اين بيماري در گربه سانان باغ وحش ارم شده باشد .

ببر سيبري يا 'ببر آمور ' يكي از زيرگونه‌هاي ببر است كه در گذشته در بخش‌هاي وسيعي از شرق و مركز آسيا و شرق روسيه مي‌زيست اما امروزه تنها در منطقه? حفاظت شده‌اي در شرق سيبري زندگي مي‌كند. ببر سيبري با 300 كيلوگرم وزن بزرگترين زيرگونه? ببر و بزرگترين گربه‌سان زنده? جهان است. تازه‌ترين مطالعات ژنتيكي در سال 2009 شباهت نزديك به همساني ببر سيبري و ببر منقرض شده? خزر را مطرح كرد . ببر خزر پيش از اين زيرگونه‌اي متمايز قلمداد مي‌شد.

ببر سيبري مانند ديگر انواع ببر ، حيواني قلمروطلب است و معمولاً در محدوده‌اي بين 64 تا 640 كيلومتر مربع زندگي مي‌كند.

ببر سيبري معمولأ حدود 5 تا 10 سانتيمتر بلندتر از ببر بنگال است. با ارتفاع 107 تا 110 سانتيمتر در ناحيه شانه. نرها 270 تا 330 سانتي‌متر طول و 190 تا 306 كيلوگرم وزن دارند اما ماده‌ها كوچكترند و 240 تا 265 سانتي‌متر طول و 100 تا 167 كيلوگرم وزن دارند.

' محمد جواد محمدي زاده ' معاون رييس جمهوري و رييس سازمان حفاظت محيط زيست كشور كه دوشنبه شب با تلويزيون گفت و گو مي كرد ، گفت كه كارشناسان اين سازمان و سازمانهاي ذيربط ديگر مشغول مطالعه روي نمونه برداريهاي به عمل آمده از دو شير و يك ببر سيبري باغ وحش تهران هستند تا علت مرگ آنها را بيايند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016