در همين زمينه
22 دی» مدير مرکز هنرهای نمايشی: عکس های تئاتر هدا گابلر غير قانونی گرفته شده است، فارس22 دی» وزير ارشاد: نمايش هدا گابلر مشکل اخلاقی ندارد، مهر 22 دی» به دستور وزارت ارشاد اجرای نمايش "هدا گابلر" متوقف شد، ايسنا 21 مهر» مهرجويي بازيگران تئاترش را انتخاب كرد: ترانه عليدوستي و امير جعفري، ايسنا 19 مرداد» عزتالله انتظامی: مگر دولت بودجه فرهنگ را نداده که بودجه خانهتئاتر را نمیدهند، ايلنا
بخوانید!
23 دی » جزئیات پذیرش دانشجویان پولی در دانشگاهها، جام جم
23 دی » تاريخ تئاتر را نميشود با اما و اگر تدوين كرد، ايلنا 23 دی » آتش در فروشگاه پارچه، ايلنا 22 دی » مدير مرکز هنرهای نمايشی: عکس های تئاتر هدا گابلر غير قانونی گرفته شده است، فارس 22 دی » چرا میروی؟ شعری از م. سحر برای مهرداد يلفانی
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! تاريخ تئاتر را نميشود با اما و اگر تدوين كرد، ايلناناصر حسينيمهر(نويسنده و كارگردان) كه در سنين جواني تجربهي بازي با بزرگان تئاتر ايران را داشته، در سال 58، و اكمن قراضهاي از پشت شهرداري ميخرد و با هنرمندان ديروز تئاتر، هم كلام ميشود. بازيگران و تئاتر پردازاني همچون رقيه چهرهآزاد، ايران دفتري، عطاا... زاهدي، مهين اسكويي و.... او به تازگي متن اين گفتگو را در قالب كتابي تحت عنوان « تئاتر ايران؛ چند روايت تازه» از سوي انتشارات افراز منتشر كرده است. حسينيمهر در گفتگو با خبرنگار ايلنا افزود: من در آن زمان دانشجو – بازيگري 20 ساله بودم و انگيزهام از تهيه اين گفتگوها، پژوهشي آكادميك يا تاريخنگاري تئاتر ايران نبود. صرفاً كنجكاوي من پيرامون اين مساله كه بزرگان تئاتر ايران در چه شرايط و با چه امكاناتي عمارت تئاتر ايران را بناكردند، برايم موضوعيت داشت. وي گفت: يادم هست كه آن زمان با زندهياد چهره آزاد در تئاتر «سه خواهر» هم بازي بودم. او و هنرمنداني همچون مهين و مصطفي اسكويي به من لطفهاي فراواني داشتند و با حوصله كنجكاويهاي من را پاسخ ميگفتند. اين نويسنده و كارگردان ادامه داد: بايد ذهنيت موزهاي خود را راجعبه ايران تغيير دهيم. تئاتر ايران، هنوز هم تئاتر جواني است كه ريشههايش پس از مشروطه رشد كرد و در دورههاي مختلف و به فراخور شرايط اجتماعي در هر دوره، سرنوشت و موقعيت قابل توجهي داشته است كه براي تدوين يك تاريخ روشن از ريشهيابي آنها ناگزيريم. وي افزود: پس از مشروطه، تئاتر در شهرهاي تهران، رشت، تبريز و اصفهان، روند رو به رشدي را طي ميكرد و تا سال 57 عمارت باشكوهي از تئاتر ايران، به همت بزرگان آن دوره كه غالباً در سختترين شرايط كار ميكردند، بنا شد. اما اين عمارت پس از انقلاب، فرو ريخت و تا سالها از تئاتر ايران هيچ صدايي شنيده نميشد. حسينيمهر افزود: تا اينكه پس از چند سال تعطيل بودن تئاتر، نسلهاي جديدي از راه رسيدند و چرخ تئاتر را دوباره به گردش درآورند. آنان ناگزير، عمارت جديدي را پيافكندند كه هيچ رد و نقشي از عمارت پيشين نداشت بنابراين بين اين دو نسل، گسلي ايجاد شد كه تا به امروز محسوس است. اين كارگردان در ادامه گفت: من در اين گفتگو سعي كردهام به جزئيات تئاتر، از نگارش نمايشنامه تا طراحي و كارگرداني پرداختي دقيق داشته باشم. البته پايش كتابهاي از ايرج جنتي عطايي و بهرام بيضايي در مورد تئاتر ايران منتشر شده است اما آنها چندان به جزئيات پرداختهاند به عنوان مثال من به جزئيات كار سيفالدين كرمانشاهي كه بعداز تحصيل در روسيه به ايران بازگشت و يكي از بزرگترين طراحان صحنه تئاتر ايران بود و يا ميرزاده عشقي و شيوه كار او اشارات مناسبي در اين كتاب داشتهام. حسيني مهر در مورد نمايش «هلت ماشين» كه مهر ماه سال جاري در تئاتر شهر روي صحنه رفت، گفت: اين اجرا نمرههاي خوبي را از منتقدين گرفت و برخي از آنها اين نمايش را اتفاق تازهاي در تئاتر ايران خواندند، استقبال خوبي هم از سوي مخاطبان صورت گرفت ولي چيزي كه براي من سوال برانگيز است، Copyright: gooya.com 2016
|