چهارشنبه 22 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

به دستور وزارت ارشاد اجرای نمايش "هدا گابلر" متوقف شد، ايسنا

اجرای نمايش «هدا گابلر»تا اطلاع ثانوی وبنا به دستور شورای نظارت وارزشيابی اداره کل هنر های نمايشی متوقف شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)،روابط عمومی اداره کل هنر‌های نمايشی طی اطلاعيه‌ای اعلام کرد:«با توجه به حساسيت‌های ايجاد شده از سوی برخی از اهالی رسانه و مسئولان فرهنگی اجرای نمايش «هدا گابلر»جهت بررسی مجدد توسط شورای نظارت وارزشيابی اين اداره کل و جلوگيری از تشويش افکار عمومی و توجه به دلنگرانی های مسئولين فعلا متوقف می‌شود.»

اين نمايش از ۱۵ دی‌ماه جاری در سالن چهار سو مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفت.

***

توقف يا ادامه‌ی نمايش "هدا گابلر" در هاله‌ای از ابهام

پس از انتشار برخی عکس‌ها از نمايش "هدا گابلر"؛ شب گذشته اجرای اين نمايش متوقف شد. مسئولان علت اين توقف اجرا را مشکل فنی می‌دانند اما سرنوشت اين اثر برای اجرای صحنه‌ای هنوز در هاله‌ای از ابهام است.


ايلنا: پس از انتشار برخی عکس‌ها از نمايش "هدا گابلر" که در سالن چهارسوی تئاترشهر روی صحنه رفته است و جنجالی که پيرامون آن برپا شد، شب گذشته(۲۱ دی) اجرای اين نمايش متوقف شد.
نمايش "هدا گابلر" به کارگردانی وحيد رهبانی که در بيست و هشتمين جشنواره تئاتر فجر نيز روی صحنه رفته بود، از ۱۵ دی ماه اجرای خود را آغاز کرد، اما در روزهای گذشته عکس‌هايی از آن روی برخی سايت‌های خبری قرار گرفت که آن را با آماجی از اتهامات ازقبيل "ترويج اباحه‌گری، ابتذال و عادی‌سازی چند شوهری، اختلاط زن و مرد و استفاده از نمادهای يک فرقه انحرافی موسوم به «بردگی جنسی و فراماسونری» و ديگر اقدامات ضدارزشی" مواجه کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به دنبال اين جنجال رسانه‌ای، ستار هدايت‌خواه(سخنگوی کميسيون فرهنگی مجلس) اظهار کرد که کميسيون فرهنگی مجلس در اولين فرصت با احضار مسئولان مربوطه با عاملان اين رفتار غيراخلاقی برخورد خواهد کرد. او همچنين تاکيد کرده که پخش اين نمايش در تئاتر برخلاف ارزش‌های ملت ايران بوده است که بايد با آن به صورت قاطع برخورد کرد.
سخنگوی کميسيون فرهنگی مجلس معتقد است که مجلس نبايد درمقابل اين‌گونه اقدامات ضدارزشی سکوت کند.
توضيح اين نکته لازم است که تمام کارهای نمايشی قبل از آنکه روی صحنه رفته و مجال اجرای عمومی پيدا کنند، مورد بازبينی قرار می‌گيرند و نمايش "هدا گابلر" نيز از اين مساله استثنا نبوده است و قطعا اداره نظارت و ارزشيابی مرکز هنرهای نمايشی تمامی اين موارد را درنظر گرفته و سپس اقدام به دادن مجوز برای اجرای عمومی کرده است.
البته بايد به جريان بازبينی قبل از اجرای عمومی آثار، بازبينی‌های در طول اجرای نمايش‌ها را اضافه کرد و اينکه برخی از هنرمندان تئاتر به اين نکته که نمايش آنها در طول اجرا هم نکات و تذکراتی را برای حذف برخی کلمات، ديالوگ‌ها، حرکات و ... دريافت می‌کند و اينان برای ادامه اجرای خود مجبور هستند آنها را انجام دهند، اشاره کرد.
چنين اتفاقی چندی پيش برای نمايش "اتللو"ی عاطفه تهرانی نيز رخ داد و حتی در سال‌های گذشته نيز نمايش "مانيفست چو" اثر محمد رحمانيان نيز به بهانه‌ی ابتذال مورد انتقاد قرار گرفت اما درنهايت مديريت مديران تئاتری به ادامه‌ی اجراهای اين اثر رای داد.
وحيد لک(مديرروابط عمومی تئاترشهر) درباره‌ی توقف اجرای اين اثر اينگونه توضيح می‌دهد: علت توقف اجرای ديشب نقص فنی به وجود آمده در صحنه بود و درواقع يک صحنه ايراد پيدا کرد و ما حدود چهل دقيقه منتظر مانديم تا اين مشکل رفع شود اما متاسفانه مساله حل نشد و ما ناگزير شديم اجرای ديشب را کنسل اعلام کنيم.
وی تاکيد می‌کند: دليل اجرا نرفتن تنها نقص فنی بود و ربطی به جريان‌سازی برخی سايت‌ها درخصوص اين نمايش نداشته است. ما شب گذشته بليط فروشی داشتيم و تماشاگران نيز منتطر بودند، اما به‌دليل نقص فنی از آنها عذرخواهی کرديم و دوستان فنی هنوز درحال بررسی اين نقص هستند.
وی درخصوص اجرای امشب نمايش "هدا گابلر" گفت: ما طبق برنامه تئاترشهر روی صحنه می‌رويم.
نمايش «هدا گابلر» با بازی نسيم ادبی، احمد ساعتچيان، مهدی بجستانی، رضا مولايی، شيوا ابراهيمی، روح الله حق‌گو لسان و ندا حاجی بابايی درحال اجرا بود که سرنوشت ادامه‌ی اجرای آن هنوز روشن نيست و اگرچه روابط‌عمومی تئاترشهر اين اتفاق و توقف اجرا را به دليل مشکلات فنی اعلام می‌کند، بايد ديد مسوولان تئاتری چه تصميمی درباره‌ی ادامه‌ی اجرای اين اثر اتخاذ می‌کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016