پنجشنبه 30 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

با تعطيلی موزه ديرينه شناسی کرمان هزاران فسيل بار کاميون شد، مهر

کرمان - خبرگزاری مهر: سرانجام پس از چند سال تعطيلی موزه ديرينه شناسی کرمان با هزاران قطعه فسيل منحصر بفرد، اشيای موزه بار کاميون و درب موزه نيز بسته شد.
به گزارش خبرنگار مهر در کرمان، داستان دايناسورها و فسيلهای منحصر به فرد کرمان سرانجام با بسته شدن درب موزه ديرينه شناسی کرمان تمام شد.

در اين موزه که سال ۸۳ با همکاری محسن تجربه کار ديرينه شناس کرمانی و شهرداری کرمان تاسيس شد چهار هزار فسيل چينش شده بود و ۳۰ هزار فسيل نيز در انبار نگهداری می شد.

پس از گذشته سه سال از کار موزه درنهايت برق موزه در سال ۸۶ قطع شد و به همين دليل اين مرکز تعطيل شد اما سال گذشته همزمان با بازديد يک هيئت فرانسوی به همراه چندين دانشمند ديرينه شناسی اروپايی برق مجددا وصل شد و روز بعد از اين بازديد برق بار ديگر قطع شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




پرونده اين موزه نهايتا درحالی بسته شد که هزاران فسيل منحصر بفرد بار کاميون و درب موزه نيز برای هميشه بسته شد.

محسن تجربه کار، مدير اين موزه در اين خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان اظهارداشت: متاسفانه پس از سالها تعطيلی موزه به دليل قطع شدن برق و عدم همکاری مسئولان و با وجود تمام نامه نگاريها و پيگيريهايی که در سطوح مختلف صورت گرفت اين موزه هم اکنون بسته شده است.

هر کدام از فسيلها دارای ارزش منحصر بفرد هستند / نگران تخريب فسيلها هستم
وی از سرنوشت فسيلها ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: هر کدام از اين فسيلها دارای ارزش علمی و تاريخی بالايی است و از پنج تا ۵۷۰ ميليون سال قدمت داشتند.

تجربه کار ادامه داد: برای جابجايی اين فسيلها می بايست تدابير خاصی در نظر گرفته شود و برخی از آنها بايد لای روزنامه پيچيده می شد اما درنهايت با کاميون بار شده است.

وی از خراب شدن احتمالی اين فسيلها ابراز نگرانی کرد و گفت: چهار هزار فسيل در اين موزه چيدکمان شده بود و ۴۰ هزار فسيل هم در صندوقهايی در انبار نگهداری می شد.

مناطق فسيل خيز کرمان درحال تخريب هستند
تجربه کار افزود: باز شدن اين موزه يک کار فرهنگی بود و بايد از اين اقدام حمايت می شد اما طی سالهای گذشته هيچ حمايتی از اين حرکت فرهنگی صورت نگرفت.

وی گفت: بسياری از مناطق فسيل خيز در کرمان وجود دارد که به دليل برخی فعاليتهای عمرانی و همچنين فرسايش تخريب آنها ادامه دارد از سوی ديگر بيرون آوردن اين فسيلها موجب تخريب اين چنينی آنها می شود.

۱۶۰ هزار فسيل در انبار خانه انبار شده است
وی تصريح کرد: هم اکنون ۱۶۰ هزار فسيل نيز در انبار خانه ام روی هم انبار شده است و به مرور خراب می شود.

وی درخصوص برخی پيگيريها گفت: هيچ کدام از اين مسائل به نتيجه نرسيد و درنهايت هم وضعيت اينگونه شد.

تجربه کار اضافه کرد: درحال حاضر موزه دشت خاک درحال فعاليت است که به دليل قرار گرفتن در روستا و فاصله با کرمان کمتر مورد استقبال قرار می گيرد اما برخی فسيلهای اين موزه منحصر به فرد است بطوريکه در اين موزه يک استخوان گردن يک دايناسور غول پيکر نگهداری می شود.

وی گفت: مردم دشت خاک خودشان از وجود اين مرکز استقبال می کنند و به همين دليل فعاليت اين مرکز ادامه دارد.

برخی جای پای دايناسور را به خود دايناسور ترجيح می دهند
وی گفت: اين فسيلها ثروت ملی استان کرمان است که بايد حفظ شود اما در حال خراب شدن هستند و با اين حال برخی افراد درحالی از تخريب جای پای دايناسور در روستای ده عليرضا ابراز نگرانی می کنند که خود فسيلها در حال از بين رفتن هستند.

وی با اشاره به کشف تخم جانوران هم عصر با دايناسورها در کرمان افزود: در کشورهای ديگر ميليون ها دلار خرج پيدا کردن دی ان ای و شبيه سازی اين حيوانات می شود اما ما در کرمان تخم اين حيوانات را در اختيار داريم.

موزه ديرينه شناسی ايمنی لازم را نداشت
شهردار کرمان نيز در خصوص تخليه موزه ديرينه شناسی کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان اظهارداشت: اين موزه سالهاست که تعطيل شده است و به دليل قرار گرفتن موزه در زير زمين آب از ديوارها و سقف آن نفوذ می کرد که نشان از عدم استحکام آن بود.

ابوالقاسم سيف الهی افزود: ساختمان اين موزه غير مقاوم بود و برای بازديد کنندگان نيز خطر آفرين می شد.

وی ادامه داد: چندين بار برای تخليه موزه اخطار داديم و درنهايت نيز مجبور به تخليه موزه شديم.

شهردار کرمان با تائيد جابجايی فسيلها گفت: مدير موزه می تواند برای تحويل اين فسيلها به شهرداری مراجعه کند و از طريق قانونی آنها را دريافت کند.

سيف الهی خاطرنشان کرد: فسيلهای سالم هستند و هيچ مشکلی برای آنها روی نداده است.

وی افزود: در ضمن اين پارک محل تجمع معتادان شده بود و از پنجره های بيروی موزه اقدام به ريخت آشغال می کردند و درنهايت مجبور به تخليه موزه شديم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016