شنبه 30 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


نمی‌خواهند بپذيرند شکست خورده‌اند، تحليلی بر فيلم " هفت دقيقه تا پاييز"، فواد شمس

فواد شمس
بسياری اين فيلم را وام‌گرفته از "درباره‌ی الی" و يا "چهارشنبه‌سوری" ناميده‌اند. در واقع دليل اين شباهت هم اين است که اين فيلم‌ها همه‌گی روايت‌گر بريده‌هايی از زندگی طبقه‌ی متوسط است. اما به نظر می‌رسد "هفت دقيقه تا پائيز" بهتر اين روايت را انجام داده‌است. چون به زندگی واقعی اين طبقه نزديک‌تر است ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فاضلاب شهری باز هم در خیابانهای کرمان جاری شد، مهر

مهر: برای چندمین بار طی دو ماه اخیر و در مقابل دیدگان متعجب ساکنان شهر کرمان و سکوت مسئولان بهداشتی و شرکت آب و فاضلاب شهری کرمان بار دیگر فاضلاب شهری در خیابانها و مقابل خانه های مردم جاری شد.

به گزارش خبرنگار مهر در کرمان، طی دو ماه اخیر مردم خیابان جهاد، 20 متری دانشجو و معلم کرمان بارهای شاهد جاری شدن فاضلاب شهری به درون جویهای آب هستند و برغم اعتراضهای مکرر و پیگیریهای رسانه های کرمان و قولهای عمل نشده مسئولان، بار دیگر ساکنان خیابان جهاد و بیست متری دانشجو از روز پنجشنبه بار دیگر شاهد جاری شدن فاضلاب پمپاژ شده خیابان جهاد به جویهای آب هستند.

fazelab-kerman.jpg
روز جمعه نیز همچنان فاضلاب در جویهای آب و خیابان این قسمت از شهر جاری است و پس از گذشت دو روز و پیگیریهای مداوم مردم هنوز اقدامی در راستای مهار نشست فاضلاب شهری کرمان به درون جویهای آب انجام نشده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




جاری شدن فاضلاب شهری کرمان که هر روز به سطح شهر نزدیکتر می شود تنها مختص خیابان جهاد کرمان نیست بلکه طی ماه های گذشته این اتفاق در خیابان شریعتی و در مجاورت آب انبارهای قدیمی نیز رخ داده است و هم اکنون نیز این آبها در خیابان معلم نیز از یکی از ساختمانهای این خیابان به درون جوی آب پمپاژ می شود.

مسئولان به دغدغه مردم پاسخ دهند

این اتفاق که در نوع خود در کشور بی نظیر است، در خیابان جهاد بسیار گسترده است بطوریکه برغم اعتراضهای پی در پی مردم و گزارشهای خبری متعدد، گویی مسئولان این درخواستهای مردم که ناشی از دغدغه های بهداشتی آنان است را نمی شوند.


این درحالی است که در کمال تعجب مسئولان بهداشتی نیز در قبال این مسئله اظهار نظری در خصوص میزان آلودگی این آبها نکرده اند و شهردار کرمان نیز در گفتگویی با یکی از رسانه ها آلایندگی آبهایی که ناشی از فاضلابهای خانگی است را تکذیب کرده است!

مردم نگران سلامتی محیط زندگی خود هستند

پدیده بالا آمدن آبهای زیر سطحی کرمان هر روز ابعاد جدیدی به خود می گیرند و در این میان اقدام اساسی برای کنترل وضعیت کنونی صورت نگرفته است و البته بهترین بهانه برای این موضوع نیز کمبود بودجه طرح فاضلاب و کندی روند اجرای این طرح است.

پیمانکار شرکت فاضلاب کرمان از چند ماه قبل اقدام به حفاری انتهای خیابان جهاد در راستای احداث خط لوله فاضلاب کرده است اما این طرح به شدت با کندی پیش می رود و اجرای هر قطعه از این لوله کشی که نزدیک 100 متر می شود بالغ بر یک ماه به طول می انجامد.

از سویی برای تخلیه فاضلاب خیابان جهاد کرمان که همچون سایر مناطق شهر به وسیله چا های جذبی خانه ها به زمین منتقل می شود، شرکت پیمانکار فاضلاب کرمان در این خیابان اقدام به حفر چاهی در ابتدای خیابان بیست متری دانشجو کرده است و روزهاست که فاضلاب خیابان را با استفاده از لوله های فاضلابی که در جویهای آب قرار دارد به شبکه فاضلاب که در انتهای خیابان قرار گرفته است، منتقل می کند.

به دلیل عدم جایگزینی صحیح این لوله ها و بی توجهی مسئولان این طرح، بارها آبهای فاضلاب این قسمت از شهر در جویهای آب جاری شده اند و این اتفاق طی روزهای اخیر با شدت بیشتری تکرار شده است و هم اکنون نیز فاضلاب پمپاژ شده از ابتدای بیست متری دانشجو به سمت انتهای خیابان جاری است بطوریکه از جویهای آب نیز بیرون زده و نیمی از خیابان را فراگرفته است.

مسئولان بهداشتی میزان آلودگی فاضلاب شهری را اعلام کنند

یکی از ساکنان خیابان جهاد در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان اظهار داشت: بارهای این مشکل در رسانه ها منعکس شده است اما گویی برای کسی اهمیتی ندارد اما ما نگران سلامتی خود و خانواده هایمان هستیم حداقل مسئولان بهداشتی شهر بگویند خطر آلودگی این فاضلاب چه میزان است.

فاطمه عباسی گفت: از روز اولی که عملیات انتقال فاضلاب خیابان جهاد در انتهای خیابان آغاز شد این فاضلاب از لوله های نصب شده در جویهای آب به درون جویها نشت می کرد این درحالی بود که طی روزهای اول حتی ساکنان خیابان نمی دانستند این فاضلاب خیابان جهاد است.

چگونه می شود فاضلاب شهر آلوده نباشد

وی افزود: این فاضلاب که از سوی برخی مسئولان شهر آلودگی آنها تکذیب می شود ناشی از فاضلاب سرویسهای بهداشتی، حمام، شتسشوی ظروف و پس ماندهای مصرف خانگی است، این سئوال را از مسئولان دارم آیا واقعا این آبها که ناشی از فاضلاب هستند هیچ مشکل بهداشتی ندارند.

عباسی افزود: جویهای آب مقابل خانه هایمان مملو از لجن شده است و بوی این فاضلاب و لجن آسایش را از ساکنان گرفته است اما گویی هیچ کدام از مسئولان این مشکلات را نمی بینند و در مقابل کم کاری پیمانکار این طرح سکوت کرده اند این درحالی است که مردم این منطقه آسایش ندارند، تا کی وقتی درب خانه هایمان را باز می کنیم باید آبهای فاضلاب خیابان جهاد را ببینیم.

جاری شدن فاضلاب به دلیل عدم کیفیت مطلوب لوله کشی انجام می شود

یکی دیگر از ساکنان این قسمت از شهر کرمان در گفتگو با مهر اظهار داشت: بارها در این خصوص تلفنی و حضوری با مسئولان شرکت آب و فاضلاب صحبت کرده ام و بارها قول حل مشکل را داده اند اما کاری قطعی برای حل مشکل انجام نشده است.

علی محمدی ادامه داد: برغم قول مسئولان لوله کشی نیمه بندی که فاضلاب خیابان جهاد را به انتهای خیابان منتقل می کند هر روز نشت می کند و خیابان مملو از فاضلاب می شود.

وی گفت: به دلیل این مسئله و احتمال آلودگی این آبها نمی توانیم به کودکانمان اجازه دهیم از خانه خارج شوند اما جویهای آب به منبعی برای تکثیر حشرات از جمله پشه تبدیل شده اند و مردم با مشکلات فراوانی رو برو هستند نکته قابل توجه برای ساکنان این خیابان سکوت مسئولان است و اینکه چرا برای رفع مشکل نشت آب فاضلاب از تنها چند صد متر لوله هیچ کاری نمی کنند.

برخی حفاریها دلیل نشست فاضلاب است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمان در این خصوص به خبرنگار مهر در کرمان اظهار داشت: به دلیل افزایش سطح آب در خیابان جهاد مجبور هستیم آب را از این منطقه پمپاژ کنیم چون اجرای سیستم لوله کشی حداقل سه متر زیر سطح کنونی آب باید اجرا شود به همین دلیل این پمپاژ باید انجام شود.

محمد تربتی گفت: از زمانی که در خصوص نشت آب به جویهای آب مطلع شدم بارها این مسئله پیگیری کرده ام .

وی در آخرین اظهار نظرش در خصوص آبهای زیر سطحی خیابان جهاد بار دیگر مسئله را به دوش دیگر سازمانها انداخت و گفت: به دلیل حفاری برخی ارگانها لوله کشی دچار مشکل می شود و این فاضلابها به بیرون نشت می کند.

این درحالیست که لوله کشی فاضلاب در جویهای آب صورت گرفته است و ورود آب به جویهای آب هیچ ارتباطی با حفاریهای سایر سازمانها از جمله شهرداری ندارد و تنها دلیل آن استفاده از لوله های بی کیفیت و همچنین ناکارامدی نیرویهای انسانی است که این لوله ها را نصب کرده اند.

آب پمپاژ شده بار دیگر به آبهای زیر زمینی باز می گردد

طی روزهای اخیر به دلیل تجمع آب در زیرزمین بانک مسکن در خیابان معلم کرمان نیز شاهد پمپاژ آب به جویهای خیابان معلم هستیم.

یکی از مغازه داران این خیابان نیز در خصوص این آبها گفت: این خیابان از جمله مناطق پر رفت و آمد کرمان است و ساکنان و مغازه داران این خیابان نگران هستند که این آبها موجب آلودگی محیط کار و زندگی مردم شود.

وی افزود: نمی توان گفت این آبها آلوده نیستند و باید برای رفع این مشکل چاره اندیشی شود.

وی گفت: از سویی پمپاژ این آبها به درون جوی آب موجب می شود بار دیگر این آب جذب زمین شود و درنهایت وارد همان مکانی شود که پمپاژ شده است.

نکته دیگر اینکه مسئولان فنی انتقال فاضلاب کرمان به انتهای خیابان جهاد برای جلوگیری از نشت فاضلاب به جویهای آب روی لوله ها خاک می ریزند و یا اقدام به سیمان کردن محل اتصال لوله ها می کنند.

نکته ای که در این راستا قابل توجه است این است که هم اکنون نیز حجم قابل توجهی از این آبها برای آبیاری فضای سبز و آبنماهای کرمان استفاده می شود مردم شهر کرمان توقع دارند که مسئولان بهداشتی کرمان میزان آلودگی احتمالی آبهای فاضلاب شهر کرمان را اعلام کنند و از سوی دیگر مسئولان مربوطه دغدغه های مردم را در نظر بگیرند و راه دیگری برای تخلیه آبهای زیر سطحی کرمان جز پمپاژ آنها در جویهای آب پیدا کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016