یکشنبه 8 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد شدید طلاب حوزه علمیه از جشنواره فیلم فجر، جهان

عليرضا سجادپور، مدير كل اداره ارزشيابي و نظارت بر سينماي حرفه‌اي که در نخستين كلاس فيلمنامه‌نويسي طلاب حوزه‌هاي علميه تهران حضور یافته بود با انتقاد شدید طلاب حوزه علمیه مواجه شد.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر جهان، طلاب که در نخستين كلاس فيلمنامه‌نويسي حوزه‌هاي علميه تهران با مدیر کل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی دیدار داشتند درباره اینکه چرا در بيشتر فيلم‌هاي نمايش داده شده در جشنواره برخي از ارزش‌هاي اسلامي به ضد ارزش تبديل شده يا قبح گناه از ميان رفته و با زير سوال رفتن احكام اسلامي مواجه بوديم خواستار توضیحات سجادپور شدند.

بنابر این گزارش، در این میان شاید توضیحات سجادپور و تایید تلویحی این انتقاد ها قابل توجه تر باشد که برخی از توجیهات وی درباره این فیلمها در ذیل می آید:

در این نشست سجادپور با اشاره به اين كه بعضي از فيلم‌ها مستقيماً نظام را هدف قرار داده‌ بودند و در برخي از فيلم‌ها نيز در لايه‌هاي دروني اين هدف را دنبال مي‌كردند، اذعان داشت: در فيلم "جدايي نادر از سيمين " وقتي با ۵۰ كارشناس صحبت كردم، تنها حدود سه نفر متوجه لايه‌هاي دوم و سوم فيلم شده بودند. در حالي‌كه‌ بيشتر كارشناس‌ها همان لايه اول را ديدند كه در آن حلال و حرام، دروغ و راست بود، بنابراين وقتي سازنده آن‌قدر محافظه كاري كرده، نتوانسته پيامش را خوب منتقل كند.

به گزارش جهان، از آنجا که فیلم "ورود آقايان ممنوع "،ساخته "رامبد جوان" در طول جشنواره به دلیل استفاده از الفاظ زشت و نامناسب برای خانواده ها مورد انتقاد و اعتراض مردم قرار گرفته بود، سجادپور در این نشست عنوان کرد که فيلم "ورود آقايان ممنوع "، كاملاً زنانه است بنابراين من مص‍ر بودم، اين فيلم در جشنواره اكران شود.

مدير كل اداره ارزشيابي و نظارت بر سينماي حرفه‌اي با تاكيد دوباره بر اينكه فيلم "راه‌آبي ابريشم " از ديدگاه ملي بسيار خوب بود و توانسته فرهنگ ايراني‌- اسلامي را نشان دهد، خاطرنشان كرد: فيلم "ورود آقايان ممنوع " فيلم فاخر، كمدي، ساده و آبرومند بود، اين فيلم فمينيسم را در تمام شاخه‌هايش خيلي تند مطرح و تمام جوانب را رعايت كرد.

مدير كل اداره ارزشيابي و نظارت بر سينماي حرفه‌اي با اشاره به اينكه كپي رايت فيلم "اخراجي‌هاي ۳ " ساعت ۱۲ شب روز ۲۵ بهمن به جشنواره رسيد و هيئت داوران فقط كپي ۳۵ را قبول مي‌كردند، بنابراين از بخش مسابقه كنار رفت، تصريح كرد: "اخراجي‌ها۳ "، داراي افكار پوپوليستي و عاميانه است و خيلي نمي‌شود، به آن اثر هنري اطلاق كرد، اما توانست پيامش را به بدنه مردم منتقل كند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




با بيان اينكه فيلم سياسي "برف روي شيرواني داغ "، روشنفكري و روشنفكري غربي را به شدت تحليل كرده بود، با تایید تلویحی ضد انقلابی بودن برخی آثار در جشنواره فجر امسال، در مورد برخي فيلم‌ها كه با دو پهلو سخن گفتن سعي مي‌كردند، اركان نظام را مورد هجمه قرار دهند، بيان داشت: در فيلم "كوچه ملي "، انقلاب را طوري نشان مي‌دهد كه با آمدن آن، در هنر و سينما به يك باره بسته شده است.

سجادپور با تایید ضمنی ضد اسلامی بودن برخی آثار در جشنواره فیلم فجر و با بيان اين كه در فيلم "سوت‌پايان "، قصاص به صورت منفي مطرح شده‌است، گفت: از آنجايي كه قصاص به عنوان حكم الهي قابل رد نيست و عملكرد اين فيلم‌ها ايجاد بارمنفي مي‌كند و بزرگ نمايي اين موضوعات داراي بحث است.

وي ادامه داد: ما به همه اينها هشدار داديم كه اين موضوعات نقد اجتماعي نيست، بلكه نقد حكم است و ما نمي‌توانيم اين را انجام دهيم، مثل فيلم "خانه‌پدري " كه از سازنده آن اصلاح خواسيتم و هنگامي كه پاسخ منفي داد، ما نيز آن را از بخش مسابقه كنار گذاشتيم.

وي با اشاره به فيلم‌هاي "گزارش يك جشن " و "خيابان‌هاي آرام " كه ديدگاه سياسي داشتند كه در قالب اين فيلم‌ها برخي صحبت‌ها را شاهد بوديم، حضور اين فيلم‌ها را نشان دهنده آزادي بيان در كشور دانسته و بيان داشت: در مقابل فيلم "پايان نامه "، حقيقتاً يك جسارت ويژه بود، اين فيلم وارد مرزي شده‌بود كه تا حالا هيچ مديري نتوانسته بود، وارد اين موضوعات شود، فيلم پايان نامه اين كار را انجام داد و به نظر من قابل تحسين است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016