چهارشنبه 11 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شیر ایرانی از شیر هندی، احیا می شود - آهو می دهیم، شیر می گیریم، خبرآنلاین

نسل شیر ایرانی در بیشه زارهای غرب کشور سالهاست منقرض شده. آخرین شیری که در ایران دیده شده نزدیک به صد سال پیش و در حاشیه رودخانه کرخه و دز در خوزستان بوده است. هرچند که شیر ایرانی اکنون در اغلب باغ وحشهای اروپا وجود دارد

امید کریمی - خبرآنلاین

پس از پروژه احیای ببر مازندران به کمک ببر سیبری، خبر می رسد که سازمان محیط زیست قصد دارد شیر ایرانی را به کمک نژادی از شیر هندی احیا کند. محمد جواد محمدی زاده، دراین باره به مهر گفته است: «پروژه مبادله آهو ایرانی با شیر هندی با هدف احیای نژاد شیر ایرانی از 6 ماه پیش کلید خورده و اکنون نهایی شده است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




نسل شیر ایرانی در بیشه زارهای غرب کشور سالهاست منقرض شده. آخرین شیری که در ایران دیده شده نزدیک به صد سال پیش و در حاشیه رودخانه کرخه و دز در خوزستان بوده است. هرچند که شیر ایرانی اکنون در اغلب باغ وحشهای اروپا وجود دارد اما این گونه تنها در کشور هندوستان به طور طبیعی زندگی می کند. گویا برخلاف ببر سیبری که نمونه کاملا اهلی و باغ وحضی اش به ایران آمد و در نهایت هم مرد، شیر ایرانی از نمونه کاملا وحشی احیا می شود.

به گفته رییس سازمان محیط زیست، زیستگاه شیر جنب چغازنبیل در بیشه زاری بین رودخانه کرخه و دز در حال آماده شدن است. با این اوصاف به نظر می رسد سازمان محیط زیست از پروژه احیای ببر مازندران عبرت گرفته است و قصد دارد ابتدا چاه را بکند. محمدی زاده دراین باره گفته است: «برای انتقال شیر ایرانی به زیستگاه نیاز به احیای زیستگاه داریم و قطعا این کار را خواهیم کرد. آخرین شیرهای ایرانی در دشت ارژن و زیستگاهی بین دو شهر شوش و دزفول دیده شده. متاسفانه زیستگاه دشت ارژن از دست رفته و هیچ امیدی نداریم که در دشت ارژن این گونه را احیا کنیم. زیستگاه شیر در بیشه زارهای بین کرخه و دز بسیار وضعیت مطلوبی دارد و برای مطالعه میدانی روی این زیستگاه کارشناسانی را مستقیما به منطقه فرستادیم تا از نزدیک بررسی کنند و حتی در پروازی هوایی بیش از سه ساعت این زیستگاه از طریق هوا بررسی شد. این زیستگاه به لحاظ اکوسیستمی بیشه زاری عالی و فضایی محصور و بسته است و تصمیم قطعی بر این است که احیای زیستگاه در فاصله بین دز و کرخه عملیاتی شود.»

آنطور که رئیس سازمان محیط زیست می گوید برای انجام این طرح حدود پنج میلیارد تومان اعتبار تامین شده و تا الان این پروژه 15 تا 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

اما از شواهد امر پیداست که شیر ایرانی هم با یک حیوان دیگر معوضه می شود. محمدی زاده دراین باره می گوید: «هندی ها تقاضای معاوضه شیر با یوزپلنگ را مطرح کرده بودند که سالهاست پیگیر این ماجرا هستند اما به دلیل اینکه یوز گونه در خطر انقراض است و تحت حمایت سازمانهای بین المللی است با این درخواست آنها موافقت نشد. در مذاکره ای که چندی پیش با وزیر محیط زیست هندوستان در کشور مکزیک داشتم با وی به توافق رسیدم که شیر هندی که اصالتا از نژاد شیر ایرانی است به ایران منتقل شود و در زیستگاه بومی خود در کنار رودخانه دز در منطقه حفاظت شده رها شود. هندی ها در قبال دادن شیر ایرانی از ما درخواست دیگری نداشتند اما پیشنهاد دادیم در مقابل این اقدام آنها گونه هایی مثل آهو که در کشور به تعداد زیاد داریم و در معرض خطر نیستند در اختیار آنها بگذاریم.»

سازمان محیط زیست ببر سیبری را برای احیای ببر مازندران به ایران آورد، اما زیستگاه میانکاله را پیش از ورود ببر، مهیا نکرده بود. به همین دلیل ببرها در باغ وحش ارم ماندند تا یکی از آنها پیش از برف زمستان 89، مرد. البته سازمان محیط زیست اعلام کرده 4 توله ببر روسی را برای ادامه پروژه احیای ببر مازندران به ایران می آورد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016