چهارشنبه 11 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کیارستمی: جایزه دادن به فرهادی از جایزه گرفتن جذاب‌تر است، خبرآنلاین

جمعی از اهالی سینمای ایران دوشنبه شب برای تقدیر از افتخارآفرینان ایرانی جشنواره فیلم برلین در خانه سینمای ایران گرد هم آمدند.

به گزارش خبرآنلاین، این مراسم با اجرای کامران ملکی کار خود را آغاز کرد. ملکی در ابتدای سخنان خود با خیرمقدم به حاضران، سینماگران ایرانی را پرچمدار فرهنگ ایران زمین در عرصه بین‌المللی نامید و از محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما دعوت کرد به عنوان نخستین سخنران روی صحنه حاضر شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




عسگرپور نیز با خیرمقدم به سینماگرانی که در تالار «سیف‌الله داد» خانه سینما حاضر شده بودند، در مورد موفقیت دو فیلم سینمایی «باد و مه» به کارگردانی محمدعلی طالبی و «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی در برلین گفت: «موفقیتی که این دو فیلم در جشنواره برلین به دست آوردند، جای تبریک و شادباش به اهالی سینما دارد. ما روزهای تلخ و سختی را تجربه می‌کنیم و باید خدا را شاکر باشیم که در میان آن سختی‌ها روزهای شیرینی هم داریم. شیرینی دریافت جایزه از جشنواره برلین برای سینمای ایران نویدبخش روز‌های بهتری است.»

وی ادامه داد: «این‌ها نویدبخش روزهای خوب پیش روی سینمای ایران است. در طبقه‌بندی‌های مرسوم منتقدان فیلم‌‌های سینمایی عموما به کارهای گیشه‌پسند و یا جشنواره‌ای تقسیم می‌شوند، اما در مقاطعی با فیلم‌هایی روبرو می‌شویم که این قاعده‌ها و تقسیم‌بندی را پشت سر می‌گذارد. از دوستانی که قاعده‌ها را می‌شکنند و تعاریف مرسوم را به تعاریفی جدیدتر می‌رسانند باید سپاسگزار بود.»

عسگرپور گفت: «سینمای ایران تنها و تنها سفیر سرزمین ایران در آن سوی مرزها است. خوشبختانه در این دوره از جشنواره برلین اتفاق ویژه‌ای رخ داد و علاوه بر موفقیت جشنواره‌ای فیلم‌ها، بازاری نیز برای عرضه آنان به وجود آمد که دست‌یابی به این بازار رخداد بسیار خوشایندی برای سینمای ما محسوب می‌شود و سال‌ها جای خالی آن را احساس می‌کردیم.»

وی در پایان سخنانش از سازندگان دو فیلم «باد و مه» و «جدایی نادر از سیمین» برای اینکه فیلم‌هایی خوب به سینمای ایران عرضه کردند، تشکر کرد.

ملکی پس از سخنان عسگرپور با ارائه توضیحاتی درباره جایزه محمدعلی طالبی از جشنواره برلین اظهار داشت: «"باد و مه" جایزه همبستگی و عدالت را از این جشنواره به دست آورده که ارزش مادی آن پنج هزار یورو است و علاوه بر آن فیلم طالبی به مدت یک‌سال در 25 سینما در آلمان اکران خواهد شد.

بعد از پخش کلیپی از بخش‌هایی از فیلم و نمایش پشت صحنه آن و تکه‌هایی از دیگر فیلم‌های طالبی، سیروس الوند برای اعطای لوح به طالبی روی سن حاضر شد و گفت: «نیمه دهه 60 فیلم «خط پایان» را دیدم. فیلمی منسوب به سینمای بدنه که در پس آن فیلمسازی حضور داشت که می‌توانستیم به آینده کاری او امید داشته باشیم. پرداخت به جزئیات یکی از ویژگی‌های کارهای طالبی بود.»

وی ادامه داد: «طالبی بعدها با پرداخت به سینمای کودک تبدیل به فیلمسازی شاخص شد که اگر او و کامبوزیا پرتوی نبودند سینمای کودک در همان فضای غیرجدی باقی می‌ماند و کسی به نگرانی‌های کودکان ما نمی‌پرداخت. باید از طالبی تشکر کنم که موجب شد فراموش نکنیم به کودکان ما چه گذشته است.»

محمدعلی طالبی سخنان خود را چنین آغاز کرد: «امسال در جشنواره فیلم برلین واقعا سال سینمای ایران بود. این را همه می‌گفتند. جایزه فیلم باد و مه در مراسم فرش قرمزی که به مدت چهار ساعت برای آن برگزار شد با حضور رئیس جشنواره برلین و وزیر اقتصاد آلمان اعطا شد. این جایزه بعد از بررسی تمامی فیلم‌های جشنواره به این فیلم تعلق گرفت.»

وی ادامه داد: «در کنار این فیلم، فیلم پرافتخار آقای فرهادی را داشتیم که در تاریخ جشنواره فیلم برلین اتفاقی تازه را رقم زد. مسئولان جشنواره برلین می‌گفتند که سینمای ایران فیلم‌های خوب دیگری را هم به جشنواره ارائه کرده بود اما به دلیل محدود بودن فضا امکان پذیرش آنان فراهم نشد.»

طالبی گفت: «30 سال است فقط برای بچه‌ها فیلم می‌سازم، چون این کار را دوست دارم. آقای کیارستمی صحبت ارزشمندی را با من در میان گذاشتند. ایشان سال‌ها قبل به من گفتند پله پله جلو برو و به موفقیت برس و من هم تلاش می‌کنم چنین کنم.»

این کارگردان گفت: «همچنین در جشنواره برلین همواره حاضران سراغ جعفر پناهی را از ما می‌گرفتند و من نیز برای ایشان آزادی آرزو می‌کنم. این افتخاری بود که آقای پناهی داور جشنواره برلین بودند و امیدوارم هرچه زودتر بتوانند به دنیای فیلمسازی بازگردند.»

با پایان سخنان طالبی، پشت صحنه «جدایی نادر از سیمین» پخش شد و سپس فرهاد توحیدی، رئیس هیئت مدیره خانه سینما و منوچهر محمدی نایب رئیس شورای عالی سینما روی سن حاضر شدند و توحیدی گفت: «فیلم اصغر فرهادی عزیز غیر از همه جایزه‌هایی که گرفت حسن دیگری هم داشت. این فیلم موجب ایجاد پیوندی میان صنعت سینما و سرمایه‌گذاری اقتصادی شد. این نوع سرمایه‌گذاری‌ها هنوز در مملکت ما به خوبی کشف نشده است. فیلم فرهادی موجب جلب اعتماد بخش‌های سرمایه‌گذاری برای فعالیت در حوزه هنر شد.»

وی ادامه داد: «باید بانک پاسارگاد از سرمایه‌گذاری در چنین فیلمی شعف زده باشد و همچنین در اینجا از اصغر فرهادی عزیز برای کمک قابل توجه‌شان به خانه سینما سپاسگزارم.»

منوچهر محمدی نیز گفت: «شبی که آقای فرهادی جایزه می‌گرفت، بسیار خوشحال بودم. فیلم فرهادی مصداق این است: ای پس از سوء القضا حسن القضا... این فیلم می‌رفت که در اثر یک بی‌تدبیری ساخته نشود و این خود نشان‌دهنده وضعیت فرهنگ امروز جامعه ما است.»

وی ادامه داد: «شنیدیم در کوران مسایلی که برای فیلم فرهادی به وجود آمده بود، آقای کیارستمی با فرهادی صحبتی می‌کند و به او می‌گوید اهمیت ساخت فیلم او تا چه حد مهم است و آن توصیه کمک می‌کند او از این بحران رد شود. فرهادی بداند در جریان مسئله‌ای که برای فیلم او به وجود آمد بسیاری از دوستان که سلام و علیکی هم با او نداشتند، تلاش کردند تا این مسئله حل شود و از این رو از او می‌خواهم به کمک سینما بیاید و حتی شده در کلام، امکان قوی شدن بنیان سینما را به وجود آورد.»

وی همچنین گفت: «این دو فیلم اخیر فرهادی که بحث اخلاق را قوتمندانه در جامعه مورد توجه قرار داده، بسیار ارزشمند می‌دانم و به طالبی و فرهادی برای ساخت فیلم‌هایی قابل توجه تبریک می‌گویم.»

در ادامه به دعوت ملکی، نگار اسکندرفر مجری طرح جدایی نادر از سیمین و علی امین تفرشی عضو هیئت مدیره بانک پاسارگاد و سرمایه‌گذار فیلم روی صحنه حاضر شدند تا توسط توحیدی و محمدی مورد تقدیر قرار بگیرند.

اسکندرفر گفت: «ما در پشت صحنه سینما برای تربیت نیروهای سینما تلاش زیادی می‌کنیم. خوشحالم ساره بیات به عنوان یکی از نیروهایی که در آموزشگاه ما تربیت شده بود در این فیلم حضور خوبی داشت.»

وی ادامه داد: «در ابتدا قرار بود با آقای فرهادی کاری تئاتری انجام دهیم که بعد نوبت جدایی نادر از سیمین رسید. از قبل با مسئولان بانک پاسارگاد آشنایی داشتم و خواستم در این کار بانک نیز وارد شود و خوشبختانه آقای تفرشی و آقای قاسمی همکاری بسیار خوبی با ما داشتند.»

مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران «جدایی نادر از سیمین» با حضور داود رشیدی و امین تارخ برای اعطای لوح به بازیگران فیلم ادامه پیدا کرد. داود رشیدی پس از قرائت پیام تبریک انجمن بازیگران در صحبتی کوتاه گفت: «اصغر فرهادی کار خود را از تئاتر شروع کرد و من عقیده دارم آن‌هایی که از تئاتر وارد سینما می‌شوند، در هدایت بازیگران نقش و توانایی بیشتری دارند. بنابراین امیدوارم که دوباره و در همین روزها بتوانیم شاهد کارهای تئاتری او هم باشیم.»

امین تارخ هم به صحبتی کوتاه پرداخت و عنوان کرد: «نگار اسکندرف گفت که نمی‌داند سهمی از خانه سینما نصیبش می‌شود یا خیر؟ اما من باید بگویم که بخشی از آنچه امشب شاهد آن هستیم متعلق به او، بنده و سایر افرادی است که در آموزشگاه‌های سینمایی فعالیت می‌کنند. چرا که بخش عمده‌ای از بازیگران جدا از بازیگران حرفه‌ای سینما در این دو موسسه رشد کرده‌اند. پس اجازه بدهید ما هم این بار به احترام خودمان بایستیم و برای خودمان دست بزنیم. علاوه بر این‌ها من فکر می‌کنم این خانه، خانه سینما متعلق به همه‌ ماست.»

وی در ادامه عنوان کرد: «درباره فیلم «جدایی نادر از سیمین» صحبت‌های بسیاری مطرح شده و خواهد شد و من هم خود را در جایگاهی نمی‌بینیم که بخواهم درباره فیلمی چنین ارزشمند صحبت کنم، اما اتفاق بزرگی که در این فیلم شاهد آن بودیم، موفقیت مجموعه‌ای از بازیگران بود که با ذوق و شوق و دانش بسیار آمده بودند تا نسل نویی از سینما را معرفی کنند. بازیگری مقوله سختی است و باید حتما فرد وارد این مقوله شده باشد تا درک کند که ساره بیات در این فیلم چه کار مشکلی را انجام داده است.»

امین تارخ در پایان ضمن تقدیر از تلاش‌های بازیگران این فیلم به تشکر از تمام آن‌ها پرداخت و پس از آن هدایای خانه سینما به واسطه‌ امین تارخ و داود رشیدی به بازیگران «جدایی نادر از سیمین» اعطا شد.

پیمان معادی هنگام دریافت جایزه‌اش به تشکر از خانه‌ سینما پرداخت و گفت: «خوشحالم که امشب دوستان و بزرگان سینما را در این سالن می‌بینم، من امیدوارم که همیشه این خانه سرپا باشد.»

وی در ادامه افزود: «در زمان جشنواره یکی از داوران جشنواره فیلم فجر در تلویزیون گفته بود که خیلی بازی من را دوست دارد و من سال‌ها در تئاتر کار کرده‌ام اما من می‌خواهم بگویم که تاکنون در تئاتر بازی نکرده‌ام و امیدوارم که روزی اصغر فرهادی نمایشی به روی صحنه ببرد و من هم بتوانم در کنار او تئاتر را هم تجربه کنم.»

معادی در پایان، جایزه‌ خانه‌ سینما را به مراتب با ارزش‌تر از سایر جوایزی که برای این فیلم گرفته برشمرد.

لیلا حاتمی دیگر بازیگر این فیلم هم پس از دریافت جایزه‌اش گفت: «منتظر بودم امسال در جشنواره فجر سیمرغی بگیرم و آن را تقدیم به کسی کنم که خیلی برایم عزیز بود. حالا می‌خواهم این جایزه را به زیبایی فریماه فرجامی در دهه شصت تقدیم کنم.»

شهاب حسینی هم در سخنانی گفت: «از تمام اساتیدی چون عباس کیارستمی، بهمن فرمان‌آرا و ... که امشب اینجا حضور دارند، تشکر می‌کنم.»

وی در ادامه از اصغر فرهادی تشکر کرد و گفت: «اصغر فرهادی افتخار سینمای ایران را به آن بازگردانده است.»

ساره بیات هم گفت: «اگر تا آخر عمرم هم از اصغر فرهادی، همسرش، شهاب حسینی و سایر بازیگران این فیلم تشکر کنم، باز هم کم خواهد بود. این جایزه برای من جایزه بسیار محترمی است و من با وجود اینکه عضو خانه سینما نیستم، احترام زیادی برای این خانه قائلم.»

کیمیا حسینی بازیگر خردسال این فیلم هم از اصغر فرهادی برای زحمات بسیارش تشکر کرد و گفت: «من به اصغر فرهادی افتخار می‌کنم که خرس طلا گرفت.»

سارینا فرهادی دیگر بازیگر نوجوان این فیلم هم به تشکر از زحمت‌های محمود کلاری و اصغر فرهادی پرداخت و عنوان کرد: «در برلین هم گفتم زمانی که می‌بینم مردم ساعت‌های طولانی برای دیدن این فیلم در صف می‌ایستند، قلبم تند تند می‌زند و اکنون از افرادی که ساعت‌ها در صف‌های طولانی این فیلم ایستاده‌اند، تشکر می‌کنم و برایم بسیار ارزش دارد که این جایزه را از دست امین تارخ می‌گیرم.»

مریلا زارعی هم پس از دریافت جایزه‌اش، حضور در دو فیلم اصغر فرهادی را افتخاری بزرگ برای خودش دانست و گفت: «دوست دارم اگر من هم شایسته هستم، اگر لیلا حاتمی نشان زرین خانه سینما خود را بر شانه راست فریماه فرجامی نصب می‌کند، من هم این نشانم را بر دوش چپ او بگذارم.»

علی‌اصغر شهبازی هم در صحبتی کوتاه گفت: «زبانم از تشکر قاصر است».

در ادامه این مراسم تورج منصوری عضو هیئت مدیره خانه سینما و رئیس کانون فیلمبرداران برای اعطای هدیه محمود کلاری به روی سن رفت و در صحبتی کوتاه گفت: «فکر می‌کنم فیلمبرداری هم مانند بازی، کاری دشوار است و اصلا این‌گونه نیست که در یک فیلم خوب فقط یک بخش تاثیرگذار و مهم باشد.»

کلاری هم پس از دریافت جایزه‌اش به سهم تورج منصوری در ورودش به سینما اشاره کرد و در ادامه به تشکر از محمد ابراهیمیان دستیارش پرداخت و گفت: «ابراهیمیان به خوبی از پس فوکوس‌های این فیلم که کار بسیار دشواری هم بود، برآمد و شاید تنها چند نفر در دنیا باشند که توان انجام چنین کار دشواری را دارند.»

وی در ادامه با تاکید بر اینکه فیلم «جدایی نادر از سیمین» موفق به دریافت 9.5 ستاره از ده ستاره منتقدان جشنواره برلین شده عنوان کرد: «این روزها پاره‌ای صحبت‌ها را از برخی دوستان می‌شنویم که من فکر می‌کنم بد نباشد این دوستان نگاهی به نقدهای بولتن جشنواره برلین بیندازند تا ببیند که منتقدان جهانی چه نظری درباره این فیلم دارند.»

در ادامه این مراسم حسن حسندوست رئیس کانون تدوینگران، مسعود بهنام صداگذار سینمای ایران و مهین نویدی رئیس انجمن چهره‌پردازان به همراه نظام‌الدین کیایی نماینده انجمن صدابرداران سینما به روی سن رفتند تا از بخش‌های مختلف فنی این فیلم تقدیر کنند.

بهنام در صحبتی کوتاه گفت: «جایزه گرفتن برای سینمای ما امر تازه‌ای نیست، اما چند سال پیش بیانیه‌ای در کشورهای مختلف منتشر شد و در آن گفتند که از این پس به فیلم‌هایی که از نظر تکنیکی ضعیف باشند جایزه نخواهیم داد. لذا بد نیست که اشاره کنم که امروز ما اکنون در حال تلاش دائم هستیم که سیستم‌های جدید را در فیلم‌های خود به کار بگیریم. اکنون اگر فیلم‌های ما در نقاط مختلف دنیا دیده می‌شوند، بخشی هم به تکنیک بالای آن‌ها برمی‌گردد، پس شاید اگر ما هم کمی بیگانه‌ستیزی را کنار بگذاریم و برای یادگیری موارد لازم با کشورهای مختلف رابطه برقرار کنیم، بهتر باشد.»

بهنام در پایان صحبت‌های خود به سالن خانه سینما اشاره کرد و گفت: «تاکنون این سالن را از این زاویه ندیده بودم، چقدر این سالن کوچک و مظلوم است. ای کاش فکری به حال آن شود.»

وی پس از این صحبت‌ها جایزه‌ محمود سماک‌باشی را در غیاب او به دستیارش رضا تهرانی اعطا کرد.

حسن حسندوست هم از اینکه می‌تواند این جایزه را به دوست، همکار و هم‌کلاسی سابقش هایده صفی‌یاری اعطا می‌کند ابراز خرسندی کرد و گفت: «ما در کشور خود بهترین متخصصان و هنرمندان را داریم و حتی می‌توان ادعا کرد که در این موارد از سینمای هالیوود هم جلوتر هستیم و آمادگی کامل برای رقابت با این سینما را داریم. اما معمولا افرادی که پشت دوربین کار می‌کنند در سینمای ایران کمتر شناخته شده هستند که جا دارد در جهت شناساندن این افراد به مردم و بیان این توانایی‌ها بیشتر تلاش شود.»

هایده صفی‌یاری تدوین‌گر این فیلم هم پس از دریافت جایزه‌اش عنوان کرد: عوامل این فیلم همه عاشقانه کار کردند.

نظام‌الدین کیایی هم در این مراسم گفت: «داوود رشیدی گفت که اصغر فرهادی در بازی گرفتن تخصص خوبی دارد، اما من می‌خواهم بگویم که کارگردان باید در همه زمینه‌ها تخصص داشته باشد تا بتواند این حجم از جایزه را به خود اختصاص دهد.»

وی همچنین گفت: «گرچه در سینماهای ایران صدا و تصویر فیلم‌های ما به خوبی دیده و شنیده نمی‌شود اما می‌دانم که فیلم‌های ایرانی در خارج از ایران یکی از بهترین صداها و تصویرها را دارند.»

نظام‌الدین کیایی در پایان جایزه بخش صدابرداری را در غیاب محمدرضا دلپاک به همکار او رضا نریمی‌زاده اهدا کرد.

مهین نویدی هم با ابراز تاسف از غیبت میرکیانی در این جلسه اظهار کرد: «فکر می‌کنم مجریان گریم در ماندگار شدن یک نقش تاثیر بسیاری دارند، اما هیچگاه این افراد دیده نمی‌شوند و اکنون من تشکر می‌کنم که یک بار هم شده به این بخش توجه شد.» او در غیاب میرکیانی جایزه او را به دستیارش طاهره مهدوی‌ اهدا کرد.

در بخش دیگری از این مراسم پروین صفری رئیس انجمن طراحان صحنه، بیتا بهشتیان عضو شورای مرکزی کانون آهنگسازان، آناهید آباد رئیس کانون برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان و زینت رضا رئیس انجمن مجریان صحنه به روی سن رفتند تا جوایز این بخش‌ها را اعطا کنند.

پروین صفری با بیان اینکه هنوز موفق به دیدن فیلم «جدایی نادر از سیمین» نشده، عنوان کرد: «حتما این فیلم از بهترین فیلم‌ها بوده و حتما در این میان طراحی کیوان مقدم و حضور و همکاری بقیه عوامل نقش مهمی داشته است. حال من بسیار خوشحالم که جایزه این بخش را به یکی از همکاران جوان و خوش‌فکرم تقدیم می‌کنم.»

وی پس از صحبت‌هایش لوح تقدیر و نشان زرین خانه سینما را به کیوان مقدم اعطا کرد و پس از آن بیتا بهشتیان هدیه ستار اورکی را به او اهدا کرد.

آناهید آباد هم در سخنانی گفت: «برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران یک کارگردان دستیارانش را برای حضور در جشنواره دعوت کرد، باید توجه داشته باشیم که فیلمسازی یک فرایند جمعی است و من اکنون از اصغر فرهادی که به این موضوع توجه کرده بسیار ممنون و سپاسگزارم.»

او پس از صحبت لوح تقدیر و نشان زرین خانه سینما را به حمیدرضا قربانی اعطا کرد.

حمیدرضا قربانی هم خاطرنشان کرد: آقای فرهادی اولین کارگردانی بود که وقتی جایزه برلین را گرفت، از گروه کارگردانی هم تشکر کرد.

زینت رضا هم در صحبتی کوتاه به تشکر از اصغر فرهادی پرداخته و به اعطای جوایز مریم نراقی منشی‌صحنه و دستیار کارگردان فیلم پرداخت.

در بخش دیگری از این مراسم حسین جلیلی نماینده کانون دستیاران سینما، حافظ احمدی رئیس انجمن عکاسان سینما، مسعود اطیابی رئیس انجمن مدیران تولید و رضا نوروزی رئیس انجمن مدیران تدارکات برای تقدیر از مسئولان این بخش‌ها به روی سن رفتند.

حبیب مجیدی عکاس این فیلم پس از دریافت هدایایش از دست حافظ احمدی در صحبتی کوتاه گفت: «افتخار من این است که سینما را با عکاسی در «شهر زیبا» اصغر فرهادی شروع کرده‌ام و حال می‌خواهم از ایرج تقی‌پور تهیه‌کننده آن فیلم تشکر کنم.»

مسعود اطیابی هم در صحبتی کوتاه گفت: «قطعا اصغر فرهادی در بستری آرام کار کرده که این بستر به واسطه‌ یک مدیر تولید خوب فراهم شده است؛ پس قطعا مدیر تولید این فیلم بسیار لایق بوده، هر چند که عضو ما نباشد.»

حسن مصطفوی مدیر تولید «جدایی نادر از سیمین» هم پس از دریافت هدیه خود به گلایه از نپذیرفتن عضویتش در انجمن مدیران تولید پرداخت و گفت: «عزت را خدا به انسان می‌دهد، عزتی که خانه سینما، اصغر فرهادی، شهاب حسینی یا محمود کلاری دارند را هیچ‌کس نمی‌تواند از آن‌ها بگیرد، چرا که این عزت را خدا به آن‌ها داده و عزتی را که خدا بدهد کسی نمی‌تواند بگیرد.»

حسین جلیلی هم به اعطای هدایای ابراهیمیان دستیار فیلمبردار جدایی نادر از سیمین پرداخت و ابراهیمیان پس از دریافت هدایایش گفت: «آقای کلاری همیشه دوستتان داشته و دارم و خواهم داشت و من شاگرد کوچک شما هستم.»

رضا نوروزی هم در این مراسم گفت: «پس از سی و پنج سال کار باورم نمی‌شود که یک‌بار هم از ما برای اهدای جایزه دعوت شده باشد.»

وی پس از این صحبت از کاظم نامنی و منصور غضنفری مدیران تدارکات این فیلم تقدیر به عمل آورد.

در بخش پایانی این مراسم عباس کیارستمی به روی سن رفت تا هدیه‌ اصغر فرهادی را اعطا کند.

عباس کیارستمی برای تقدیر از اصغر فرهادی روی صحنه آمد و گفت: «فرهادی عزیز فیلمت را هنوز ندیده‌ام اما این چند روز هر کس را که می‌بینم می‌گوید فیلم تو از آثار قبلی‌ات خیلی بهتر است. من نمی‌دانم تو تا کجا می‌خواهی پیش بروی، اما برای من لذت اعطای جایزه به فردی مثل فرهادی از جایزه‌ گرفتن هم بیشتر است.»

وی در عین حال گفت: «من از تو ممنونم که این سینما را مجددا زنده کردی.»

پس از صحبت‌های کیارستمی، بهمن فرمان‌آرا، محمدمهدی عسگرپور و فرهاد توحیدی هم برای اعطای لوح تقدیر به اصغر فرهادی به روی سن دعوت شدند و فرهادی که حاضران تا چند دقیقه او را تشویق می‌کردند، در سخنانی کوتاه گفت: «هیچ حرف ویژه‌ای به غیر از تشکر ندارم.»

وی ادامه داد: «خوشحالم مراسم امشب اگرچه طولانی بود، اما به نوعی بود که از تمام گروه تقدیر شد. اگرچه ما جایزه می‌گیریم ولی عده‌ زیادی در پشت‌ صحنه زحمت‌های فراوانی می‌کشند.»

فرهادی در ادامه با بیان اینکه خانه سینما در دو مقطع از او حمایت کرده، اظهار کرد: «پیش از این در دو مقطع فیلم‌هایم باعث زحمت برای خانه سینما شد، یکی زمان «درباره الی...» بود که رسانه‌ای نشد و دیگری هم همین موردی بود که همه می‌دانید.»

او یادآور شد: «در آن مقطع یا باید تصمیم می‌گرفتم فیلم را بسازم یا نسازم؛ من تصمیم گرفتم فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته شود.»

فرهادی با اشاره به نگرانی عباس کیارستمی گفت: «من هم مثل شما نگرانم که تا کجا قرار است پیش بروم.»

او درباره شایعات مهاجرتش از ایران گفت: «مطمئن باشید صحبت‌هایی که درباره مهاجرتم مطرح می‌شود، چندان جدی نیست. من بیش از 10 روز نمی توانم خارج از ایران زندگی کنم.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016