یکشنبه 28 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نباید اکثریت آثار نمایشگاه کتاب با تجدیدچاپی ها باشد

مهر - بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب بیشتر به دنبال آثاری هستند که چاپ نخست آنها منتشر شده و اگر آثار تجدید چاپی در اکثریت باشند دیگر نمایشگاه لطفی ندارد.

محسن سلیمانی که امسال اثر تازه‌ای برای نمایشگاه کتاب تهران ندارد در گفتگویی با خبرنگار مهر درباره این نمایشگاه گفت: در یک نگاهی کلی به مساله نمایشگاه کتاب و عرصه چاپ و نشر چند نکته به نظرم می‌‌رسد.اول اینکه آن شادابی لازم را در فضای نشر نمی‌بینم که باید بررسی شود چرا این اتفاق افتاده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی ادامه داد: ولی آنچه مسلم است اینکه اگر ناشران قوی نباشند تولید کتاب پایین می‌آید و سپس به مرور کتاب می‌میرد. بررسی شرایط و دلایل رسیدن به چنین نقطه‌ای دغدغه و مساله کسانی باشد که توانایی رفع مشکل را دارند که دولت به دلیل امکاناتی که در اختیار دارد می‌تواند برای ساماندهی فوری شرایط وارد عمل شود.

مترجم "درس‌هایی درباره داستان‌نویسی" با تاکید بر اینکه بازدیدکنندگان نمایشگاه انتظار دارند با کتاب‌های جدید روبه رو شوند و نه آثار تجدید چاپی، عنوان کرد: مردم می‌آیند که کتاب جدید بخرند و اگر آثار چاپ اولی در اکثریت نباشند دیگر نمایشگاه لطفی ندارد.

سلیمانی درباره تعدادی از کتاب‌هایش که سال‌هاست در انتظار چاپ است گفت: من چند کتاب دارم که از 1تا 3 سال در انتظار چاپ هستند و ناشر هنوز آنها را منتشر نکرده است. مخاطبان کتاب فکر می‌کنند نویسندگان و مترجمان کم‌کار شده‌اند ولی اینگونه نیست بلکه ما کار خودمان را می‌کنیم ولی چرخه چاپ کتاب کند حرکت می‌کند که این مشکل در صحبت با تعداد دیگری از همکاراانم هم مطرح شده است.

وی افزود: حال که چنین مشکلی وجود دارد باید بررسی شود که چه ارگانی می‌تواند کارگشا باشد و چه باید بکند. اگر کتاب منتشر نشود به دنبال آن ناشران و اهالی ادبیات ضعیف می‌شوند و این امر تاثیر منفی بر فرهنگ عمومی کشور دارد. وقتی آمار انتشار کتاب پایین باشد نشان می‌دهد که یک کشور از لحاظ فرهنگی نزول کرده است و ما نباید بگذاریم به چنین نقطه‌ای برسیم.

مترجم "آوای وحش" جک لندن در پایان نهادهای دولتی را توانمندترین ارگان‌هایی دانست که می تواند در حل مشکل تاثیرگذار باشند و در این‌باره تاکید کرد: برای حل چنین مشکلاتی توان نویسندگان و مترجمان از ناشران کمتر است و توان ناشران از دولت کمتر. به همین دلیل لازم است دولت در این زمینه به کمک عرصه نشر بیاید.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016