چهارشنبه 7 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روايت شمس آل احمد از انقلاب در نمايشگاه كتاب، ايسنا

«حديث انقلاب» نوشته‌ي شمس‌ آل‌ احمد که به مجموعه‌ي سخنراني‌هاي او درباره‌ي «استقلال فرهنگي» و «آزادي و مرزهايش» اختصاص دارد، در نمايشگاه کتاب عرضه مي‌شود.


به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين کتاب در واقع گردآوري مجموعه‌اي از سخنراني‌هاي شمس آل احمد در اولين ماه‌هاي پيروزي انقلاب اسلامي است و اولين‌بار در سال 1372 در دو جلد منتشر شد که حالا در قالب يک جلد منتشر و در بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران ارائه خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




مجموعه‌ي سخنراني‌هاي شمس‌ آل‌ احمد در اين کتاب با دو عنوان کلي «آزادي و مرزهايش» و «استقلال فرهنگي» آمده است که مرحوم آل احمد به بررسي جايگاه فردي خود در حوادث انقلاب و بعد از آن مي‌پردازد. همچنين ديدگاه‌هاي او در مورد تحولات انقلاب و بررسي عوامل گوناگون در خلال آن يکي از ويژگي‌هاي اين اثر است.


شمس ‌آل ‌احمد در بخشي از مقدمه‌ي اين کتاب مي‌نويسد: «گفته‌ام که قيام مردم ما با فرار شاه و شاهپور تازه گام نخست پيروزي را برداشته است. ضدانقلاب در طول چند ماه پيش تجديد قوا کرده است. افراد گريخته در خفا ارتباط‌شان برقرار شده است. دشمن اصلي انقلاب ما، استعمار جهاني است.»

شمس ‌آل ‌احمد در اين کتاب از محور ذهنيت‌هاي شخصي به محورهاي کلي نقب زده و در احوالات شخصي خود نوشته است: «روزنامه‌نگاري را از سال 1325 شروع کردم، وقتي هفده‌ساله بودم... سال‌هايي بود که طاقت دولت و ساواک هر روز کم‌تر مي‌شد و بندهاي دست و پاي اهل قلم، هرروز محکم‌تر. سال‌هايي بود که حکومت کم کم ياد مي‌گرفت که چگونه قلم‌ها را بشکند و يا رام کند و چگونه چاپخانه‌ها را، روزنامه‌ها را، نويسندگان را و حتا کلمات را به خدمت بگيرد و ليست‌هاي بسياري هرماه منتشر مي‌شد حاوي اين‌که کدام يک از نويسندگان، مجلات، روزنامه‌ها، خطبا، معلمان و استادان، چاپخانه‌ها، مساجد، کلمات و ... ممنوعه هستند.»


از ميان فصل‌هاي اين کتاب به فصل‌هايي چون از داخل گود، بختيار و جنبش ملت، جنبش همبسته ملي، استبداد نعلين؟، آزادي، استقلال، جمهوري اسلامي، گفت و شنود دوستانه و آزادي و مرزهايش مي‌توان اشاره کرد.


کتاب «حديث انقلاب» مجموعه‌ي سخنراني هاي مرحوم شمس آل احمد توليد دفتر ادبيات انقلاب اسلامي حوزه‌ي هنري است که در 359 صفحه، قطع رقعي و در شمارگان 2500 نسخه و با قيمت 5300 تومان از سوي انتشارات سوره‌ي مهر منتشر و در ايام نمايشگاه بيست و چهارم کتاب تهران عرضه خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016