یکشنبه 9 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
13 مرداد» تقدير احمدی نژاد از تصميم آمنه بهرامي در گذشتن از حکم قصاص، ایسنا
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

«آمنه» چشمان «مجيد» را به او بخشيد، ایسنا

«آمنه» كه قرار بود صبح روز يك‌شنبه 9 مرداد 1390 چشمان «مجيد» را قصاص كند، در آستانه ماه مبارك رمضان از قصاص وي گذشت و چشمان خواستگار سابقش را به او بخشيد.

به گزارش خبرنگار «حقوقي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در حالي كه قرار بود بدون هيچ‌گونه اطلاع رساني خبري حدود ساعت 6:30 صبح روز يك‌شنبه (امروز ) «آمنه» در بيمارستان دادگستري تهران و با حضور پزشكان متخصص قانوني و داديار اجراي احكام دادسراي امور جنايي پايتخت، حكم قصاص «مجيد» را كه آبان ماه سال 83 مرتكب اسيد پاشي شده بود اجرا كند، از اجراي آن منصرف و چشمان مجيد را كه منتظر اجراي حكم قصاص بود دوباره به او بخشيد.

بر اساس گفته‌ي اطرافيان «آمنه» كه در بيمارستان حضور داشتند، «آمنه» از قصاص «مجيد» گذشت كرده است و اين حكم جنجالي اجرا نشده است.

از حضور خبرنگاران در محل اجراي حكم قصاص نيز جلوگيري شده است.

به گزارش ايسنا،‌ پيش از اين قرار بود اين حكم ساعت 12 روز شنبه 24 ارديبهشت 1390 در بيمارستان دادگستري تهران اجرا شود و «مجيد» مورد قصاص از ناحيه دو چشم قرار گيرد كه ظاهرا به دلايلي اعلام نشده در ساعات پاياني شامگاه جمعه و بر اساس اعلام مسوولان اجرايي حكم، اجراي آن به تعويق افتاده بود.

بر اساس اين گزارش، ‌ساعت ‌16 و 30 دقيقه يكي از روزهاي اواسط آبان‌ماه سال ‌83 اهالي خيابان رسالت متوجه داد و فريادهاي دختري جوان شدند كه با دنبال كردن موضوع دريافتند دختر جوان به نام «آمنه» از سوي فردي مورد اسيدپاشي قرار گرفته است.

با انتقال آمنه به بيمارستان، تلاش پزشكان براي درمان وي آغاز شد، اما زماني كه بعد از انتقال به بيمارستان‌هاي رسالت و مطهري به بيمارستان لبافي‌نژاد منتقل شد، پزشكان اعلام كردند كه ديگر دير شده و چشم چپ آمنه كاملا از بين رفته است.

با طرح شكايت دختر جوان در شعبه‌ ششم بازپرسي دادسراي امور جنايي تهران، قاضي قيصري رسيدگي به شكايت را در دستور كار قرار داد و شناسايي و بازداشت متهم را از ماموران آگاهي خواستار شد.

آمنه در شكايت خود اعلام كرد: چند ماه قبل وقتي در دانشكده‌ برق مشغول تحصيل بودم متوجه شدم كه يكي از دانشجويان به اسم مجيد به من علاقه‌مند شده است. چند بار مادرش با منزل ما تماس گرفت اما مادر من به دليل تفاوت‌هاي زياد سني، فرهنگي و خانوادگي ما پاسخ منفي داد كه البته جواب خودم نيز منفي بود تا اين‌كه يكي از دوستانم پيشنهاد داد براي تمام كردن موضوع، يك بار رودررو پاسخ قطعي خود را به او بدهم. به همين دليل يك روز كه بعد از ايجاد مزاحمت‌هاي فراوان و تماس‌هاي گاه و بي‌گاه به محل كارم آمد، به او گفتم كه با فردي عقد كرده‌ام و ديگر سراغ من را نگيرد.

اين دختر جوان ادامه داد: مجيد در مقابل اين ادعاي من خواست كه از همسرم طلاق بگيرم و اظهار كرد كه در صورت عدم جدايي از همسرم مرا خواهد كشت. من تهديدهاي او را جدي گرفتم و همان روز به پليس اطلاع دادم اما پليس گفت تا زماني كه جرمي واقع نشده نمي‌توان وارد عمل شد و او را بازداشت كرد. با گذشت دو روز از اين ماجرا عصر روز حادثه زماني كه از محل كارم خارج شدم ناگهان فردي مثل سايه از پشت به من نزديك شد و بعد روبرويم ايستاد. سپس ظرفي سرخ‌رنگ را جلو آورد و مايع به شدت سوزاننده‌ داخل آن را روي صورتم پاشيد. اول تصور كردم كه آب‌ جوش است اما وقتي مرا به چند بيمارستان بردند، فهميدم اسيد بوده و همان ابتدا چشم چپم از بين رفت.

اين شاكي در ادامه‌ شكايت خود، گفت: پزشكان اقدام به تخليه‌ چشم چپم كردند و گفتند كه چشم راستم نيز در شرف نابينايي است. به همين دليل پيشنهاد كردند كه براي درمان به بارسلون بروم و آن زمان با هشت هزار يورو كه بخشي از آن به صورت كمك از سوي دولت وقت به خانواده‌ام پرداخت شد، براي درمان به اسپانيا سفر كردم. در آنجا ‌17 بار مورد جراحي پلاستيك قرار گرفتم و چشم راستم نيز مورد درمان قرار گرفت اما پزشكان اعلام كردند كه اثرات مخرب اسيد تا پنج سال باقي مي‌ماند و به همين دليل يك شب وقتي در خانه بودم ناگهان متوجه شدم داخل حفره‌ چشم راستم چيزي وجود ندارد و به اين ترتيب چشم ديگر خود را هم از دست دادم.

ameneh3.jpg

با صدور قرار مجرميت براي متهم، پرونده وي جهت محاكمه به دادگاه كيفري استان تهران ارجاع شد و قضات شعبه ‌71 دادگاه كيفري، روز ‌6 آذرماه سال ‌87 پس از اخذ اظهارات متهم و شاكي، حكم قصاص دو چشم به شيوه‌ مورد درخواست شاكي يعني ريختن اسيد در چشم متهم و پرداخت ديه‌ جراحات وارده پس از پرداخت تفاضل ديه از سوي شاكي را صادر كردند.

اين پرونده پس از تاييد راي صادره از سوي دادگاه توسط ديوان عالي كشور، روز ‌21 اسفندماه ‌87 به واحد اجراي احكام دادسراي امور جنايي تهران ارجاع شد.

پس از بازگشت مجدد دختر جوان و ناكامي پزشكان در درمان وي، بار ديگر «آمنه» و خانواده‌اش بر اجراي حكم قصاص تاكيد كردند و به اين ترتيب پرونده از سوي قاضي عصمت‌الله جابري داديار اجراي احكام دادسراي جنايي در آستانه ارسال نزد رييس قوه قضاييه جهت استيذان و نهايتا اجراي حكم قرار گرفت.

ameneh1.jpg

خانواده‌ي بهرامي از درد‌هاي «آمنه» مي‌گويند: تصور نمي‌كرديم او پس از 7 سال زجر كشيدن از حقش بگذرد

مادر «آمنه» كه در محل اجراي حكم قصاص در بيمارستان دادگستري تهران حضور داشت، با ابراز خوشحالي از بخشيده شدن «مجيد» گفت: به دخترم افتخار مي‌كنم.

مادر «آمنه بهرامي» در گفت و گو با خبرنگار «فقه و حقوق» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) افزود: افتخار مي‌كنم كه چنين دختري دارم، براي گرفتن اين حكم زحمت زيادي كشيده بوديم و به او افتخار مي‌كنم كه چنين توانايي داشت تا «مجيد» را ببخشد.

وي افزود: خوشحالم براي خود و خانواده‌ و «آمنه». خداوند به دخترم صبر دهد. بسيار باعث خوشحالي كه يك نفر كه قصاص حق اوست از آن بگذرد، به هر حال «مجيد» هم جواني است كه خانواده‌ دارد.

مادر «آمنه» اضافه كرد: مي توانستيم اين حكم را اجرا كنيم و كسي نمي‌توانست امروز مانع از اجراي اين حكم شود، اما عدم اجراي اين حكم باعث آرامش «آمنه» و خانواده‌ي ما‌ شد.

همچنين پدر «آمنه» نيز كه در محل اجراي قصاص حضور داشت در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با ابراز خوشحالي از اين موضوع گفت: به دخترم افتخار مي‌كنم. او شجاعت زيادي داشت كه توانست امروز مانع از اجراي حكم قصاص فردي شود كه هفت سال باعث بيچارگي و درماندگي او شده است.

وي گفت: از تمام مردم تشكر مي‌كنم كه در اين مدت «آمنه» را تنها نگذاشتند و او را همراهي كردند. عدم اجراي اين حكم پاداشي است كه به همه كساني كه در اين سال‌ها همراه «آمنه» بودند.

عموي «آمنه» نيز كه در محل اجراي قصاص حضور داشت، با ابراز خوشحالي از بخشش «مجيد» و كاري كه «آمنه» انجام داده است، گفت: وقتي روزها و ماه‌هاي بيچارگي و درد كشيدن او را به ياد مي‌آورم، تصور نمي‌كنم كه او «مجيد» را بخشيده باشد، اما بسيار خوشحالم كه چنين اتفاقي افتاده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




چهار دليلي كه چشمان «مجيد» را به او بخشيد

آمنه پس از بخشيدن خواستگار سابقش و عدم اجراي قصاص گفت كه اين كار را براي رضاي خدا، كشورم، خانواده و خودم انجام داده‌ام.

آمنه بهرامي در گفت‌وگوي اختصاصي با خبرنگار فقه و حقوق خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: به چهار دليل امروز از اجراي حكم مجيد منصرف شدم. اول به خاطر اينكه خداوند در سوره نوح كه درباره قصاص سخن به ميان آورده در پايان آن به بخشش توصيه كرده است و بخشش را بسيار بزرگتر از قصاص دانسته است و من نيز خواستم كار بزرگتر را انجام دهم.

وي افزود: هفت سال تلاش كردم تا بتوانم اجراي حكم قصاص را بگيرم و ثابت كنم كه اسيدپاشي حكمش قصاص است اما امروز گذشت كردم. اين حق من بود. شايد فردا كسي گذشت نكند.

آمنه ادامه داد: دومين دليل براي عدم اجراي قصاص، كشورم بود چرا كه به نظر مي‌رسيد همه كشورهاي جهان منتظر بودند ببينند ما چه مي‌كنيم.

آمنه سومين دليل عدم اجراي قصاص را دو عزيز و خانواده‌اش معرفي كرد و گفت: به خاطر دو عزيزي كه خيلي دوستشان دارم و خانواده‌ام از اين قصاص گذشتم. براي آرامش خودم كه چهارمين دليل بود تصميم گرفتم تا اين كار را انجام ندهم.

وي كه بسيار شادمان و خوشحال بود در ادامه گفت‌وگو با ايسنا تاكيد كرد: احساس بسيار خوبي دارم. خوشحالم كه چنين كاري كردم. پيش از اجراي قصاص مجيد به من فحاشي مي‌كرد، اما زماني كه او را بخشيدم به دست و پايم افتاد و طلب بخشش كرد. بسيار خوشحالم كه امروز در اين شرايط قرار دارم.

آمنه اظهار كرد: براي اجراي قصاص اعلام شد كه يكي از اعضاي خانواده حاضر شود اما نه پدر و نه مادرم حاضر نبودند اين كار را انجام دهند، در نهايت برادرم تصميم گرفت اين كار را انجام دهد. او به اتاق اجراي قصاص رفت و چون مي‌دانستم او در اجراي حكم تعلل نخواهد كرد وارد اتاق شده و مانع اجراي حكم شدم.

وي در پايان تاكيد كرد: هيچ حقوق بشري كه كشور‌هاي ديگر از آن دم مي‌زنند نيست كه بتواند به من كمك كند. از مردم ايران مي‌خواهم آمنه را فراموش نكنند و براي ادامه درمانم به من كمك كنند.

ameneh2.jpg

وكيل آمنه بهرامي درگفت‌وگو با ايسنا: پيش‌تر او از بخشش «مجيد» سخن گفته بود

درحالي كه صبح روز يك‌شنبه «آمنه» از قصاص چشم‌هاي مجيد گذشت كرد، وكيل خانم بهرامي از اعلام رضايت موكلش اظهار بي‌اطلاعي كرد.

علي صرافي در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين‌كه دادگاه وي را براي اجراي حكم قصاص مطلع نكرده بود، گفت: در ملاقات‌هايي كه قبلا با آمنه داشتم به من گفته بود كه امكان دارد از اجراي قصاص صرف‌نظر كند.

وي ادامه داد: دادسرا‌ اصلا تماس يا مكاتبه‌اي با من نداشته است، قرار بود به من اطلاع دهند تا براي اجراي حكم بروم كه اطلاع ندادند. من روز شنبه از طرق ديگر متوجه شدم كه قرار است روز يك‌شنبه حكم اجرا شود.

صرافي كه از بخشش «مجيد» توسط «آمنه» در زمان اجراي حكم اظهار بي‌اطلاعي مي‌كرد، گفت: طي اين مدت كه حكم به تعويق افتاده بود، ملاقات‌هايي با «آمنه» داشتم كه در اين مدت او بر اجراي حكم پافشاري مي‌كرد، ولي قبلا به من گفته بود كه براي بخشش مجيد بايد ببيند موقعيت و شرايط چگونه خواهد بود.

ameneh4.jpg

دادستان تهران: اقدام «آمنه» شجاعانه بود

دادستان عمومي و انقلاب تهران خبر گذشت آمنه از قصاص مردي كه بر روي صورت وي اسيد پاشيده بود را تاييد كرد.

عباس جعفري دولت آبادي در گفت‌وگو با خبرنگار «فقه و حقوق» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: صبح امروز قرار بود حكم صادره از سوي دادگاه كيفري استان تهران در خصوص قصاص چشمان «مجيد موحد» در بيمارستان دادگستري با حضور داديار اجراي احكام و متخصصان پزشكي قانوني اجرا شود كه آمنه به عنوان صاحب حق قصاص در آستانه اجراي اين حكم اعلام رضايت كرد.

دادستان تهران يادآور شد: «آمنه» در عين حال خواستار پرداخت ديه‌هاي ساير جراحات شده است.

جعفري دولت آبادي مجددا تاكيد كرد كه دادگستري بر اجراي اين حكم مصمم بود و آمنه با اقدامي شجاعانه از قصاص اين فرد گذشت كرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016