سه شنبه 18 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئيس کيسيون آموزش مجلس: داوطلبان علوم انسانی فعلا انتخاب رشته نکنند، خبرآنلاين

رييس کميسيون آموزش مجلس دکتر عباسپور می گويد مجلس به دنبال بازگشت رشته های حذف شده علوم انسانی است و در اين باره از مسئولان پاسخ قانع کننده ای می خواهد.

زهرا تالانی: موضوع حذف ۲۳ رشته علوم انسانی از معتبرترين دانشگاه علوم انسانی به مجلس هم کشيده شد و قرار است که در هفته آينده مسئولان وزارت علوم و سازمان سنجش در اين باره به نمايندگان پاسخ دهند. در همين باره علی عباسپور رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات به خبر آنلاين می گويد که بهتر است داوطلبان علوم انسانی فعلا برای انتخاب رشته عجله نکنند تا تکليف اين موضوع مشخص شود، چون ما تصميم داريم اين رشته ها را دوباره داير کنيم.

وی ادامه می دهد: همچنين بهتر است داوطلبان در انتخاب دانشگاه پيام نور هم دقت کنند چون به دليل عدم کيفيت اين دانشگاه، از امسال مدرک آن معادل می شود.

همانطور که اطلاع داريد ۲۳ رشته علوم انسانی از دانشگاه علامه طباطبايی حذف شده است.آيا در اين باره مجلس اقدام خاصی انجام نمی دهد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




مجلس هيچ‌گونه توجيهی مانند بحث بازنگری درعلوم انسانی و يا بهانه افزايش ظرفيت دکترا را نمی پذيرد چون تمامی اين رشته‌ها از تنوع بالايی برخوردار بودند و حذف آنها به دليل و بهانه‌ای قابل قبول نيست. برای همين از مسئولان وزارت علوم و سازمان سنجش برای پاسخگويی درباره اين موضوع دعوت کرده ايم. به نظر ما در کميسيون بايد در دانشگاه پيام نور تجديد نظر شود.

اما مسئولان دانشگاه اعلام کرده اند که رشته ای حذف نشده بلکه ظرفيته ها امسال صفر شده و از سال بعد امکان پذيرش وجود دارد؟
بله. مسئولان اعلام می‌کنند حذف اين رشته‌ها به دليل بازنگری در سرفصل دروس آنها بوده است؛‌ اما بازنگری که منجر به حذف رشته‌های علوم انسانی شود به هيچ وجه مورد قبول ما نيست.
اصلا قبول نداريم که بازنگری بهانه‌ای برای حذف برخی از رشته‌ها باشد، بسياری از رشته‌هايی که حذف شده‌اند ارتباطی به بازنگری علوم انسانی ندارند در واقع بازنگری به رشته‌هايی مربوط می‌شود که دارای تئوری‌های غربی باشند و ما بخواهيم آنها را با انديشه‌های اسلامی جمع کنيم؛ ‌اما حذف رشته‌ای مانند مترجمی زبان انگليسی چه ارتباطی به بازنگری در علوم انسانی دارد؟من اطلاع دارم که رتبه نخست کنکور امسال برای تحصيل در رشته روان شناسی بالينی اعلام تمايل کرده بود که اين رشته حذف شده است.

از طرفی آقای شريعتی رييس دانشگاه علامه طباطبايی اعلام کرده که به دليل اشباع شدن رشته های کارشناسی ارشد و دکترا اين رشته ها در مقطع کارشناسی حذف شده است؟
به هيچ وجه اين توجيه نيز قابل قبول نيست که به دليل دکترا و يا کارشناسی ارشد رشته‌های مقطع کارشناسی را حذف کنيم، دانشگاه بايد مجموعه‌ای از مقاطع مختلف و با رشته‌های متنوع باشد.

فکر می کنيد چه زمانی نتيجه رايزنی های شما جواب دهد؟
ما همچنان در حال رايزنی و گفت‌وگو با مسئولان وزارت علوم هستيم که در رابطه با ظرفيت رشته‌های حذف شده تجديدنظر کنند و اين مشکل اصلاح شود، زيرا دلايلی که در اين رابطه بيان می‌شود قابل قبول نيست. اميدوارم تا قبل از پايان مهلت انتخاب رشته اين مشکل حذف شود و از ابتدای مهر اين رشته در دانشگاه علامه طباطبايی داير باشد.

شما به تجديد نظر در دانشگاه پيام نور اشاره کرديد. منظور شما چه تغييراتی بود؟
ما شاهد هستيم که آموزش در دانشگاه پيام نور از کيفيت بسيار پايينی برخوردار است و در برخی از دانشگاهها که با ۷۰ درصد ظرفيت کار می کنند ۴ تا ۵ عضو هيات علمی دارند. بارها از مسئولان دانشگاه و وزارت علوم خواسته ايم که به کيفيت دانشگاه اهميت دهند که متاسفانه تاکنون نتيجه نگرفته ايم ،برای همين در کميسيون قرار است به تصويب برسانيم که مدرک پيام نور معادل باشد. برای همين بهتر است دانشجويانی که امسال قصد انتخاب رشته در اين دانشگاه دارند نسبت به اين موضوع واقف باشند و با علم به اين موضوع دانشگاه پيام نور را انتخاب کنند.

آقای دکتر، علاوه بر علوم انسانی ما در رشته علوم پزشکی هم مشکل داريم؟
بله. امسال که دانشگاه علوم پزشکی ايران با دانشگاه تهران ادغام شد، ظرفيت پذيرش در رشته‌های علوم پزشکی را تا ۱۰۰ نفر کاهش دادند و اين موضوع به مصلحت کشور نيست.جای تعجب دارد که بعد از ۱۵ سال که فضای آموزشی کشور را بيش از چهار برابر افزايش داديم و امکانات و اعتبار برای آنها مشخص کرديم، امروز ظرفيت رشته‌ها را کمتر سال ۴۷ اعلام کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016