چهارشنبه 19 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ارشاد حمايت‌های خود از دوسالانه مجسمه را دريغ می‌کند، ايلنا

فراخوان بی‌ينال مجسمه‌سازی که امسال بدون حمايت مالی وزارت ارشاد برگزار می‌شود، اعلام شد و انجمن مجسمه‌سازان، بدون هيچ سانسور و محدوديتی انتخاب موضوع را برای هنرمندان آزاد گذاشتند.


ايلنا: فراخوان بی‌ينال مجسمه‌سازی که امسال بدون حمايت مالی وزارت ارشاد برگزار می‌شود، اعلام شد و انجمنی‌ها، بدون هيچ سانسور و محدوديتی انتخاب موضوع را برای هنرمندان کاملا آزاد گذاشتند.
«بهداد لاهوتی»، يکی از اعضای هیأت مديره انجمن مجسمه‌سازان، در اين باره به ايلنا گفت: فراخوان بی‌ينال را اعلام کرديم و هنرمندان در انتخاب موضوع و ابعاد آثارشان کاملا آزاد هستند. تنها اينکه امسال يک اثر پيشنهادی از هنرمندان می‌گيريم. البته برای بی‌ينال، عنوانی انتخاب شده و اين عنوان تنها يک فضای ذهنی است.
لاهوتی در توضيح اينکه آيا هنرمندان بايد در همين فضای ذهنی به خلق آثار بپردازند، گفت: عنوان «... آسمان مال من است» هيچ محدوديتی برای هنرمندان در پی ندارد و انتخاب اين نام برای بی‌ينال به اين معنا نيست که هنرمند بايد ذهنش را در اين فضا محدود کند. در اين دوره از دوسالانه تمام شيوه‌های بيانی مجسمه‌سازی مورد توجه است و هنرمندان در بيان ايده‌های خود محدوديتی ندارند. همچنين در اين دوسالانه استفاده از هرگونه تکنيک و مواد آزاد است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




جالب اينکه به‌رغم تمام بايدها، ارشاد از بی‌ينال حمايت مالی نمی‌کند و انجمن نيز پذيرفته که بدون حمايت مالی ارشاد بی‌ينال را برگزار کند. البته پر واضح است که اين بی‌توجهی ازسوی ارشاد می‌تواند برگزاری بی‌ينال مجسمه‌سازی را با مشکل و سختی همراه سازد. لاهوتی درباره دليل کنار آمدن انجمن با چنين اتفاقی گفت: با آنکه ارشاد از بی‌ينال حمايت مالی ندارد اما ما از برگزاری بی‌ينال صرف‌نظر نکرديم؛ اين است که معتقديم کنار کشيدن از عرصه تنها و تنها به ضرر هنر مجسمه‌سازی و هنرمندان اين وادی است. و از آنجا که قصد ما زمينه‌سازی برای رشد مجسمه‌سازی است؛ بهتر ديديم حتی در اين شرايط هم بی‌ينال را برگزار کنيم.
اين عضو هیأت مديره انجمن تصريح کرد: البته به دوستان در ارشاد گفتيم شما هم هيچ کاری به کار بی‌ينال نداشته باشيد و بگذاريد ما خودمان تصميم بگيريم. که آنها هم پذيرفتند. بر همين اساس ارشاد هيچ دخالتی در نحوه اجرا ندارد و شورای سياست‌گذاری بی‌ينال همه برنامه‌ريزی‌ها را انجام داده است. البته در شورا از آقايان موزه و ارشاد هم عضويت دارند اما هر پيشنهادی که ما داديم؛ آنها پذيرفتند.
لاهوتی درعين حال تاکيد کرد که؛ تاکنون هيچ‌يک از تصميمات انجمن؛ غيرمنطقی نبوده و همه برای ارتقای هنر مجسمه‌سازی اتخاذ شده است. به طور کلی تاکنون همه چيز همانطور که ما خواستيم پيش رفته است.
اين دست‌اندرکار برگزاری بی‌ينال مجسمه‌سازی تأکيد کرد: از برگزاری بی‌ينال هيچ پولی عايد انجمن نمی‌شود و صرفا انجمن برای بی‌ينال کار می‌کند چراکه ديديم به خاطر اينکه ارشاد پولی به انجمن نمی‌دهد اگر انجمن خودش را کنار بکشد؛ کار پسنديده‌ای نيست. حالا اگر خودشان خواستند و کمکی به بی‌نال کردند بحث جدايی است.
بايد گفت ششمين دوسالانه ملی مجسمه‌سازی تهران ازسوی مرکز هنرهای تجسمی با همکاری انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ايران، موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران و فرهنگسرای نياوران برگزار می‌شود اما آنچه که می‌شود گفت؛ آن است که انجمن مجسمه‌سازی بدون تکيه بر حمايت‌های مالی دولتی اراده‌اش را بر برگزاری اين دوره از دوسالانه قرار داده تا نظمی در برگزاری اين برنامه هنری ايجاد کند و از تاخيرهای مرسوم در اين بی‌ينال جلوگيری کند چراکه به گفته لاهوتی، آنچه که مهم است اقداماتی است که امروز انجمن مجسمه‌سازی برای هنر مجسمه‌سازی انجام می‌دهد و عملکرد امروز اين انجمن، در آينده به تاريخچه مجسمه‌سازی کشور بدل می‌شود.
او درباره جزييات اقداماتی که تاکنون برای برگزای بی‌ينال انجام گرفته؛ گفت: هنوز سايت دوسالانه کامل نشده است که آن هم ظرف يکی دو روز آينده کامل می‌شود و هنرمندان می‌توانند از طريق اين سايت ثبت نام کرده و آثارشان را برای دبيرخانه ارسال کنند. اما در کل تا دو هفته ديگر کاملا درگير دوسالانه هستيم و خبرها بيشتر می‌شود.
لاهوتی افزود: امسال برنامه‌ريزی‌ها به صورتی است که ارسال آثار به صورت دستی صورت نگيرد و هنرمندان آثارشان را از طريق اينترنت ارسال کنند.
اين هنرمند ادامه داد: جايزه‌های اين دوره از بی‌ينال نيز متفاوت است. در اين دوره تنها سه جايزه اصلی و يک جايزه زير ۳۵ سال داريم. يعنی جايزه اول فقط به يک نفر تعلق می‌گيرد و چنين نيست که دو نفر مدعی يک جايزه باشند. همچنين دوسالانه را به چند بخش و موضوع و ... تقسيم نمی‌کنيم.
شورای دبيران ششمين دوسالانه ملی مجسمه‌سازی تهران متشکل از منصور آذری(رئيس شورا)، بهداد لاهوتی(دبير اجرايی) و سارا روحی صفت(دبير همايش) است و محمود شالويی(رئيس شورای سياست‌گذاری)، ملک داديار گروسيان، نادر قشقايی، منصور آذری، داود ثمری، غلامعلی طاهری، عبدالرحيم سياهکارزاده، سهند سهاميان، بهداد لاهوتی و سارا روحی صفت؛ اعضای شورای سياست‌گذاری دوسالانه هستند.
هيئت انتخاب ششمين دوسالانه ملی مجسمه‌سازی تهران پس از بررسی آثار هنرمندان، در سايت دوسالانه اعلام می‌کند و هنرمندان بايد آثار راه يافته به دوسالانه را از ۲۳ تا ۲۵ مهرماه به فرهنگسرای نياوران ارسال کنند.
ريما اسلام مسلک، حميد سوری، مرتضی نعمت‌اللهی ، ملک داديار گروسيان و کورش گلناری هيئت انتخاب ششمين دوسالانه ملی مجسمه‌سازی تهران هستند.
ششمين دوسالانه ملی مجسمه‌سازی تهران آبان‌ماه امسال با موضوع آزاد و «آسمان مال من است» در فرهنگسرای نياوران برگزار می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016