شنبه 5 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خانواده درماني، روشي موثر در پيشگيري و درمان استرس و اعتياد است، ایسنا

يک نورولوژيست با اشاره به رابطه بين استرس واعتياد گفت: 80درصد ابتلا به اعتياد و مصرف مواد مخدر، ريشه در استرس دارد به طوري که گرايش به مواد مخدر و همچنين افزايش ميزان استفاده از آنها، پيامدهاي قرار گرفتن افراد سالم و مصرف کننده در معرض استرس است، به همين منظور خانواده درماني روشي موثر در پيشگيري از اعتياد و استرس به شمار مي آيد.

دکتر هدايت صحرايي، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي بقيه‌الله در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي ايسنا - منطقه دانشگاه علوم پزشکي تهران، استرس مزمن را خطرناک دانست و اظهار كرد: استرس به هر عاملي که زندگي افراد را تحت تاثير، جابه جايي و تغيير قرار دهد گفته مي شود، با اين وجود استرسي که تمام زندگي فرد را مختل کرده و مزمن باشد، بسيار خطرناک خواهد بود.

سرپرست مرکز تحقيقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکي بقيه الله، بااشاره به رابطه استرس و اعتياد، افزود: بر اساس تحقيقات اخير، استرس تاثير 80 درصدي در ابتلا به اعتياد از خود برجاي مي گذارد به طوري که اين امر با تحريک هورمون‌هاي گلوکوکورتيکوئيدي مترشح از غدد فوق کليه فعاليت مسير دوپاميني را افزايش داده و بر حساسيت نورون‌هاي اين مسير مي افزايد.

اين نورولوژيست در ادامه افزود: قشر غده فوق کليه منجر به افزايش هورمون کورتيزول در خون شده و تاثير در دستگاه‌هاي مختلف مغز از جمله تسهيل در گرايش به اعتياد را در دستگاه پاداش به دنبال خواهد داشت به همين منظور فرد عادي که دچار استرس مزمن باشد،گرايش بيشتري به مصرف مواد مخدر دارد. همچنين افراد مصرف کننده، در صورت تشديد استرس، ميزان مصرف خود را افزايش مي دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




صحرايي با اشاره به شکست برخي از روش‌هاي درمان اعتياد، تصريح کرد: در سال‌هاي اخير، بيشتر محققان دنيا دستگاه پاداش قسمت مغز را عامل اصلي ابتلا به اعتياد مي دانستند، به همين منظور تمام روش‌هاي درماني را پيرامون فعاليت‌هاي اين دستگاه انجام مي دادند. اما با توجه به نتايج تحقيقات اخير مبني بر قرباني و نه عامل بودن دستگاه پاداش، تمام روش‌هاي درماني حول اين محور با شکست روبرو شد.

عضوهيات دانشگاه علوم پزشکي بقيه الله، درمان دستگاه استرس مغز را جايگزين درمان دستگاه پاداش خواند و افزود: عامل اصلي و مقصر در ابتلا به اعتياد، دستگاه استرسي است که بخشي از دستگاه ليمبيک مغز محسوب مي شود، به اين منظور درمان اعتياد بايد بر اساس درمان دستگاه استرس مغز و نه پاداش باشد به طوري که درمان دستگاه استرس، درمان دستگاه پاداش را به دنبال خواهد داشت.

صحرايي خانواده درماني را روشي جهت درمان اعتياد و استرس دانست واظهار داشت: به منظور درمان دستگاه استرس و به دنبال آن اعتياد، بايد تمام فعاليت‌هاي اين دستگاه و همچنين استرس‌ها را کنترل کرد. بر اين اساس مهمترين کمک رواني در جهت کنترل و درمان استرس، ازسوي خانواده است به طوري که آموزش‌هاي کنترل استرس در هر خانواده امري ضروري است.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي بقيه الله، با اشاره به عوامل موثر ديگر در ابتلا به اعتياد، گفت: در کنار نقش 80 درصدي استرس در ابتلا به اعتياد، عوامل محيطي تنها 20 درصد، عامل اعتياد است. با اين وجود، نصف اين ميزان را عوامل ژنتيکي و مابقي را ساير موارد از جمله بيماري‌هاي رواني، بروز سانحه، تروما و آسيب‌هاي مختلف تشکيل مي دهند.

صحرايي در پايان خاطر نشان کرد: خانواده نقش مهمي در پيشگيري و ابتلا به اعتياد و همچنين استرس را بر عهده دارد، به همين منظور بايد در کانون توجه مسئولين قرار گيرد به طوري که آموزش رفتارهاي درست در خانواده ها در درمان اعتياد و پيشگيري از گرايش به اعمال خلاف، جرائم و رفتارهاي نادرست بسيار موثر است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016