شنبه 2 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نتيجه استفاده افراطي از اينترنت: ميانگين گفتگوهاي خانوادگي در شبانه‌روز كمتر از 17 دقيقه شده است، ایسنا

يك جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه عنوان كرد: افراط در استفاده از اينترنت ارتباط افراد جامعه با يكديگر را كاهش داده و از آنها انسان‌هايي جزيره‌اي ساخته است.

دكتر غلامرضا عليزاده در گفت‌وگو با خبرنگار«جوانان» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در تشريح رفتار انسانهاي جزيره‌اي، گفت: اين افراد به دور از ارتباطات واقعي و غرق در دنياي مجازي هستند، بنابراين وارد چرخه ارتباطات اجتماعي و از طريق آن مشاركت و وفاق اجتماعي نمي‌شوند.

اين محقق در ادامه به آماري كه چند سال پيش در دانشكده علوم بهزيستي و توانبخشي انجام گرفت، اشاره و تصريح كرد: اين آمار عنوان كردند كه در تهران و چند شهر بزرگ ديگر كشور ميانگين گفت‌وگوهاي خانوادگي در شبانه‌روز كمتر از 17 دقيقه است و لازم به ذكر است اين 17 دقيقه هم معمولا كمتر صرف گفتگوهاي مهرورزانه و صميمي شده و بيشتر از گزارشات روزمره تشكيل مي‌شود.

عليزاده ادامه داد: كاهش گفتگوهاي خانوادگي باعث مي‌شود كه انتقال مفاهيم مهرورزانه و نيز مفاهيم اجتماعي، ارزشي و هنجاري نيز كاهش پيدا كند و اين خود موجب خروج گروه‌هاي مرجع براي يادگيري اجتماعي از خانواده شده پس از آن مشخص نيست كه گروه‌هاي مرجع برون‌ خانوادگي تا چه حدي مي‌تواند فرد را براي زندگي آينده آماده كرده و روش‌ها و منش‌هاي مطلوب را به فرد ارايه بدهد.

وي افزود: استمرار دوري از فضاهاي طبيعي و واقعي و سير افراطي در دنياي سايبر باعث ايجاد نوعي گوشه‌گيري اجتماعي و بهم خوردن تعادل جامعه مي‌شود. به طور مثال فرزنداني كه دايم مشغول سير در اينترنت هستند كمتر با والدين خود ارتباط برقرار مي‌كنند و حتي امروز شاهد آن هستيم كه استفاده از كامپيوترهاي شخصي بين همسرها متداول شده است به طوري كه آنها پس از ورود به خانه هم به‌دنبال چك كردن نامه‌هاي الكترونيكي و نظرات وبلاگ خود هستند.

اين آسيب‌شناس اجتماعي ادامه داد: اين دوري از تعاملات و كنش‌هاي متقابل درون خانوادگي لطمات جدي و شديدي را به خانواده وارد مي‌كند تا جايي‌كه بعضا شاهد پديده نوظهور طلاق اينترنتي هم هستيم.

اين جامعه‌شناس اظهار تاسف كرد كه در بين خانواده‌هاي متوسط روبه بالا كه استفاده از اينترنت و امكانات ديگر دنياي مجازي شايع‌تر است گاهي مي‌بينيم افراد در يك خانه هستند اما هر كدام مشغول سير در اينترنت هستند تا حدي كه بعضي صحبت‌هاي ساده را با پيامك تلفن همراه به يكديگر مي‌گويند.

عليزاده در ادامه به يكي ديگر از مخاطرات ارتباط ناسالم از فضاي اينترنت اشاره كرد و گفت: بسيار اتفاق مي‌افتد افراد در دوران نوجواني و اوان جواني از طريق اينترنت ارتباط‌هاي عاطفي با جنس مخالف برقرار مي‌كنند و پس از چندي كه هر كدام ازدواج كردند به طور اتفاقي يكديگررا در فضاي سايبر پيدا كرده و آن عشق‌هاي قديمي دوباره جان مي‌گيرد و اينجاست كه متاسفانه شاهد سرد شدن ارتباطات زناشويي و گاهي متلاشي شدن خانواده‌ها هستيم.

اين مدرس دانشگاه امكان شناسايي فرهنگ‌ها، روش‌ها و منش‌هاي جوامع ديگر را از مزاياي اينترنت عنوان كرد و افزود: دانش و اطلاعات افراد از طريق اينترنت افزايش پيدا مي‌كند به‌گونه‌اي كه مي‌توان گفت: اينترنت، يك دانشگاه جهاني براي همه است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




عليزاده ادامه داد: همچنين اينترنت با ايجاد ادارات مجازي و سيستم‌هاي اطلاعاتي و امكانات دوركاري ميزان استفاده از كاغذ و در نتيجه منابع طبيعي را درجهان كاهش داده است.

اين مدرس دانشگاه با اشاره به نقش خطير والدين اظهاركرد: همان‌طور كه والدين نسبت به تغذيه فرزندانشان حساس هستند، بايد به همان اندازه نسبت به تغذيه روحي آنها در دنياي مجازي هم حساس باشند و سعي كنند آثار مثبت و منفي استفاده از اينترنت را براي فرزندان خود تشريح كنند و نيز به آنها گوشزد كنند زياده‌روي در هر امري از جمله استفاده از اينترنت نكوهيده و داراي عواقب منفي است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016